Kuinka mahdottomasta tehtiin mahdollista
Lastenklinikka Helsingissä oli hajoamassa käsiin. Asiaa oli ihmetelty pitkään, mutta päätöstä uuden sairaalan rakentamiseksi ei oltu saatu tehtyä.
Lopulta joukko yksittäishenkilöitä päätti tehdä asialle jotakin. Perustettiin tukiyhdistys, jonka tehtävänä oli auttaa rakentamaan uusi, valtakunnallisesti palveleva lastensairaala. Hankkeella oli paljon epäilijöitä, sillä varainhankinnan tavoite oli suomalaisittain korkea – 30 miljoonaa euroa.
Olimme pro bono -hankkeessa mukana koko sydämellä. Teimme 1-2 työntekijän voimin yli kaksi vuotta töitä tavoitteen saavuttamiseksi.
Satu Rasa Partneri, Myy Agency
Ilon kautta
Varainhankintakampanjoita leimaa usein synkkyys ja lohduttomuus. Tästä trendistä poiketen teimme iloisen ja uskoa luovan kampanjan, jossa korostimme hankeen konkreettisuutta: rakennamme talon.
Käyttöön valjastettiin omat, ansaitut ja kumppaneiden kanavat. Hankkeen verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa vaikutimme syntyneeseen keskusteluun. Onnistuimme kääntämään yleisen mielipiteen, jonka mukaan tällaiset hankeet tulisi aina kustantaa verovaroin.
Hanke löysi tiensä suomalaisten sydämiin nopeasti. Pian selvisi, että emme olleet synnyttäneet varainhankintakampanjaa, vaan kansanliikkeen. Kampanjan keräystavoitteen saavutimme 1,5 vuodessa. Tämä oli saavutus, jota edes itse emme uskaltaneet toivoa.