Sisältömarkkinoinnin vuosi 2018 – yhteenveto
Helmikuussa esitimme mielipiteemme sisältömarkkinoinnin trendeistä tulevalle vuodelle. Onkin aika katsoa taaksepäin; missä olimme oikeassa? Mitkä ilmiöt nousivat pinnalle Suomessakin, ja mitkä ovat vasta globaalisti havaittavissa? Vuoden 2018 yhteenvetomme käy läpi nämä kaikki!
Vuoden alussa olimme sitä mieltä, että tänä vuonna sisältömarkkinoinnissa jyräävät trendit olisivat personointi ja tekoäly. Oletimme myös erilaisen rikkaan mediasisällön säilyttävän paikkansa; videot, podcastit ja livestreamit ovat kova juttu myös tavoittavuuden kannalta. Arvelimme, että esineiden Internet, Internet of Things, vaikuttaa paitsi kuluttajien tapaan kuluttaa sisältöjä, myös sisällön kohdentamiseen. Lisäksi uskoimme interaktiivisen sisällön, lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden läpimurtoon. Miltä siis nyt näyttää? Olimmeko oikeassa?
Paljon puhetta markkinoinnin automaatiosta
Personointi ja tekoäly eli Artificial Intelligence, AI, vaikuttavat toki sisältömarkkinointiin myös omina ilmiöinään, mutta usein ne yhdistetään myös markkinoinnin automaatioon. Vaikka tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen monissa arkipäiväisissäkin asioissa on lisääntynyt, ei kaikkia uusia mahdollisuuksia hyödynnetä vielä kovin laajasti. Kokeilunhaluisiakin on kuitenkin löytynyt globaalien suurbrändien joukosta. Lexus hyödynsi tekoälyä jopa niin vahvasti, että AI kirjoitti kokonaisen automainoksen.
Automaatiolla ja personoinnilla puolestaan on vahvempi jalansija markkinoijien parissa. Tilastojen mukaan markkinoinnin automaatio kasvattaa myyntiä keskimäärin 14,5 %. Automaatio – kuten personointikin – lisää myös asiakassitoutumista. Ei siis ihme, että ainakin puhetta näistä riittää. Erilaiset chabotit ja sisällön personointi niin uutis- ja blogialustoilla, verkkokaupoissa kuin sähköpostimarkkinoinnissakin lienevät jo suurimalle osalle tuttuja.
Podcastien läpimurto
Olimme varmoja, että video säilyttää merkityksensä, ja että myös livestreamit nousevat entistä vahvempaan rooliin. Näissä ennusteissamme tuskin olikaan markkinoijille mitään yllättävää. Oletimme kuitenkin myös, että audiosisältö, erilaiset podcastit, tulevat nousemaan uudenlaiseen merkitykseen myös Suomessa. Tässä olimme oikeassa; suomenkielisestä podcast-tarjonnasta löytyy jo varmasti jokaiselle jotakin, ja ovatpa radiotoimijatkin lähteneet tuottamaan omia podcastejaan eri ohjelma-alustoille. Kuuntelijoitakin riittää, sillä Radiomedian tutkimuksen mukaan noin miljoona Suomalaista kuuntelee podcasteja.
Podcastin nerokkuus on sen kätevyydessä. Itselleen sopivaa sisältöä voi kuunnella missä vaan – vaikka auton ratissa! Podcasteja voidaan tuottaa joko laajempaan jakeluun, tai esimerkiksi vain oman firman sisäiseen viestintään. Podcastien aihealueiden ja teemojen avulla niitä voidaan rajata ja kohdistaa juuri sille kuulijakunnalle, jota aihe todella kiinnostaa. Tämä tarjoaa myös erinomaisen mainonnan kanavan.
Kiinnostavatko podcastit? Lue lisää aiheesta blogistamme!
Liitettävyyttä ja interaktiivisuutta
Internet of Things eli IoT, esineiden Internet, tuo kuluttajan käyttöön yhä enemmän verkkoon liitettäviä laitteita. Vuoden alussa arvelimme näiden älylaitteiden tuovan uudenlaisen kanavan sisältömarkkinoinnille. Suomessa trendi ei kenties vielä lähtenyt samalla tavalla laukalle kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, missä Amazonin Alexa -kaiutin antoi äänen älylaitteille ja toi uudenlaisen äänihaun kuluttajan ulottuville. Äänihakuja tehdään ylipäätään yhä enemmän.
Alexan suosio perustunee osittain sen interaktiivisuuteen. Kuluttaja kaipaa vuorovaikutusta. Vuorovaikutteisuutta lisäävät myös Augmented Reality, AR-teknologiaa eli lisättyä todellisuutta hyödyntävät kampanjat. Näitä on kuitenkin toistaiseksi nähty lähinnä suurilta brändeiltä, kuten IKEA:lta, Coca-Colaltaja Pepsiltä. Etenkin lisätyn todellisuuden käyttö lienee kuitenkin vasta kasvussa – virtuaalitodellisuus puolestaan antanee vielä, etenkin Suomessa, odottaa laajamittaista hyödyntämistään.