Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
sisaltomarkkinoinnin-trendit-2018

Sisältömarkkinoinnin trendit 2018

Sisältömarkkinoinnissa on jatkuvasti pysyttävä mukana alan muutoksissa. Kokosimmekin yhteen tutkimukset ja ennustukset alaa vuonna 2018 muokkaavista trendeistä, jotta saat poimittua omaan sisältöstrategiaasi parhaat palat!

 

  • Personointi ja tekoäly

Sisällön personointi säilyttää yhä merkityksensä. Tekoäly (AI, Artificial Intelligence), Big Data ja koneoppiminen muokkaavat sisältömarkkinointia kaikille kohdennetusta, samanlaisesta sisällöstä kohti yksilöllistä asiakaskokemusta. Personoitua sisältöä tuottava yritys voi olla 20% menestyksekkäämpi kuin sisältöään personoimaton yritys. Esimerkiksi uutiskirjeet ja tarjoukset voivat olla yksilöityjä jopa asiakaskohtaisesti vastaamaan asiakkaan omaa ostopolkua.

 

 

Myös chatbotit ja sosiaalisen median viestipalveluiden hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamisessa ja digitaalisen markkinoinnin tukena tulevat yleistymään. Esimerkiksi Facebook Messengerin käyttö yrityksen asiakaspalvelussa lisääntyy. Näillä välineillä yritys voi lisätä sisältönsä vuorovaikutteisuutta.

 

  • Videot, livestreamit ja podcastit

Kirjallisen sisällön ja blogien rinnalle nousevat yhä vahvemmin uudet sisältöformaatit. Tutut videosisällöt ovat edelleen tärkeitä, mutta niiden rinnalle nousevat livevideot. Livestreamit ovat omiaan sitouttamaan kohderyhmää, ja tarjoavat kaivattua aitoutta sekä läpinäkyvyyttä. Lisäksi livevideot nousevat sosiaalisen median alustoilla perinteisiä videoita paremmin näkyviin. Livevideot esimerkiksi tuotejulkaisuista ovat aktivoineet kuluttajia hyvin. Videoista on kuitenkin hyvä tuottaa myös kirjallista sisältöä orgaanisen löydettävyyden parantamiseksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Videoiden lisäksi audiosisällön osuus nousee. Podcasteilla voidaan ansaita kuulijakunnan luottamus; asiantunteva ja laadukas sisältö antaa ammattimaisen vaikutelman. Usein informatiivinen, ratkaisuja tarjoava sisältö on tehokasta, ja erilaiset sivistävät podcastit ovatkin yksiä kuunnelluimmista.

 

  • Internet of Things

Esineiden Internet, Internet of Things, helpottaa kuluttajan arkea ja mahdollistaa oikean sisällön tarjoamisen oikealla hetkellä esimerkiksi sisätilapaikantimien avulla. Arjen älylaitteet mahdollistavat sen, että sisältö ei siis aina enää tavoitakaan kuluttajaa ruudun äärestä, vaan esimerkiksi lenkillä älykellon kautta. Yritysten tuleekin nyt miettiä, millaista sisältöä näihin älylaitteisiin tuotetaan: millaista sisältöä sinä haluaisit älyjääkaappisi tarjoavan?

 

 

  • Interaktiivisuus, VR ja AR

Vuorovaikutteisuus nousee tärkeään rooliin paitsi viestinnässä, myös itse sisällössä. Interaktiivinen sisältö auttaa erottumaan joukosta olemalla dynaamista ja kuluttajaa aktivoivaa.  Se mahdollistaa esimerkiksi tarinankerronnan, jossa kuluttaja itse vaikuttaa tarinan etenemiseen.

 Interaktiivisten sisältöjen lisäksi virtuaalitodellisuutta (VR) ja lisättyä todellisuutta (AR) hyödyntävät teknologiat avaavat uusia mahdollisuuksia markkinointiviestinnälle ja sisällöntuotannolle. Esimerkiksi IKEA hyödyntää AR-teknologiaa sovelluksessa, jolla voi kokeilla miltä huonekalut omassa kodissa näyttävät. Adidas puolestaan hyödynsi VR-teknologiaa tuotelanseerauksen yhteydessä. Myös virtuaaliset esittelykierrokset ovat monella yrityksellä osa markkinointia. 3D-laitteiden yleistyessä hakukoneet tulevat nostamaan hakutuloksissa korkeammalle näille alustoille optimoidun sisällön, aivan kuten on tapahtunut mobiilioptimoitujen sivujen kanssa.

 

 

Osa näistä trendeistä voi tuntua vielä kaukaiselta, mutta taustalla vaikuttavat voimat ovat perinteisiä. Markkinoijan tuleekin harkita, mitkä uudet trendit parhaiten istuvat omaan strategiaan, jotta niistä saadaan irti mahdollisimman paljon.

Muista siis huomioida kaikessa sisällössä kohderyhmäsi; mitä paremmin personoit, sitä tehokkaammin tavoitat. Hyödynnä uudet sisältöformaatit, kuten livevideot, tarinankerronnassa ja brändiuskollisuuden luomisessa. Sisällöllä on tarkoitus erottua, eli on turha toistaa muiden jo aiemmin tekemiä asioita. Valjasta siis uusimmat trendit juuri omanlaisella, uniikilla tavallasi. Älä kuitenkaan sokaistu mahdollisuuksien viidakossa, sillä sisällön tulee edelleen olla johdonmukaista kaikissa kanavissa!