Sisältöjen avulla kaikki irti verkkokauppojen huippumyyntipäivistä
Verkkokaupoista ostetaan tiettyinä päivinä normaalia enemmän. Maailmanlaajuisesti suurin myyntipäivä verkkokaupoissa on Single’s Day, 11.11., joka on saanut alkunsa Aasiasta. Vaikka suuret kulutuskarnevaalit usein leviävätkin myös globaaleiksi ilmiöiksi, on suomalaisten verkkokauppojen hyvä pitää mielessä, että niiden lisäksi yksi suurimmista myyntipäivistä Suomessa on veronpalautusten maksupäivä.
Verkkokauppatoimijat ovat usein itse olleet luomassa näitä erityisiä ostopäiviä, joiden aikaan tarjolla voi olla erityisiä alennuksia tai kampanjoita. Esimerkiksi USA:n suurimmat myyntipäivät verkkokaupoissa ovat kiitospäivä, Black Friday ja Cyber Monday, joista kaksi jälkimmäistä ovat levinneet myös meille Suomeen.
Miten myynnin huippupäivät sitten tulisi hyödyntää? Alibaban Single’s Dayn verkkokauppa-asiakkaita tutkittaessa* on huomattu, että yhtä tärkeää, kuin riittävä tieto alennuksista ja kampanjoista, on kulutusjuhlan sosiaalinen puoli. Toisten kuluttajien toiminnan jäljittely ja hyväksynnän tarve muovaavat merkittävästi kuluttajan toimintaa ja ostokäyttäytymistä.
Millä ostamisen sosiaalista puolta voi sitten vaalia? Erilaisilla sisällöillä voit tehdä verkko-ostamisesta sosiaalisempaa. Kuluttajia osallistamalla voit saada myös asiakkaasi tuottamaan sisältöä, kuten suosituksia ja kokemuksia tuotteista, sivustollesi tai omistettuun ja ansaittuun mediaan.
- Tarjoa vinkkejä tuotteen haluttavuudesta. Myyntivolyymin, suosittelujen ja arvosanojen avulla kuluttaja voi päätellä, miten paljon muut ovat tuotetta ostaneet. Jos muut ovat halunneet sen, minäkin haluan sen.
- Mahdollista vaikuttajien kulutuskäytöksen seuraaminen. Asiakkaat seuraavat ja kopioivat vaikuttajien kuluttamista. Vaikuttajalle voi esimerkiksi antaa yrityksen Instagram-tilin haltuun.
- Kannusta kuluttajatkin kirjottamaan suositteluja. Muiden kuluttajien suosittelut ovat uskottavampia kuin esimerkiksi vaikuttajien tai ammattilaisten kirjoittamat.
- Myös itse tuotetut sisällöt esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai blogissa voivat tukea ostamista. Tarinallisuus on yhä tärkeämmässä osassa brändin luonnissa ja ylläpitämisessä.