Autoalan viestintää uudella otteella vihreän siirtymän keskellä

Ford Suomi

  • Asiakas

    Ford Suomi

  • Kumppanuus

    Jatkuva yhteistyö

  • Palvelut

    Viestinnän strateginen suunnittelu, vaikuttajayhteistyö, sisällöntuotanto

Myy on toiminut Ford Suomen viestinnän yhteistyökumppanina vuodesta 2019 lähtien. Vastuullisuus on ollut viestinnän vahva näkökulma alusta alkaen, ja nyt 2023, se on koko viestinnän vahva ydin autoteollisuuden eläessä nopeaa siirtymää kohti sähköistä maailmaa.

Autoalan viestintä on ollut perinteisesti tuotelähtöistä. Ympäristönäkökulman tultua lähes koko toimialan strategiseksi lähtökohdaksi, olemme jatkuvasti ideoineet uusia tapoja viestiä autoista ja autoiluun liittyvistä asioista niin, että muutos vihreään energiaan olisi näkyvä myös kuluttajille.

 

Seikkailua, joka sopii suomalaisille

Vuosi sitten aloimme Ford Suomen viestintäpäällikön, Tarja Hammarbergin, kanssa yhdessä pohtia, millaisella vaikuttajayhteistyöllä voisimme tuoda eläväksi Fordin strategian ydinasioita. Fordin tuotekehityksen keskiössä on tehdä autoja, jotka soveltuvat osaksi aktiivista elämää. Englanninkielinen käsite, ”adventure”, esiintyykin taajaan Fordin kansainvälisessä viestinnässä.

Myös tuotteiden ja tuotannon osalta vihreä siirtymä on totta, ei vain sanoja, sillä Fordin tavoitteena on vuoteen 2035 mennessä täysin sähköinen mallisto Euroopassa sekä hiilineutraalit toiminnot. Esimerkiksi Kölnin tehtaan uudistukseen on investoitu vastikään kaksi miljardia euroa.

Vaikuttajayhteistyömme kumppaniksi valikoitui neuvottelujen jälkeen tietokirjailija Pepe Forsberg. Monien kattavien luontoteostensa ohella Pepe on henkeen ja vereen retkeilyihminen myös käytännössä – siis oikea henkilö paitsi kertomaan tarinoita luonnosta myös testaamaan Fordin tuotteita autenttisissa olosuhteissa.

 

Yhteistyötä, joka nojaa aitoon synergiaan

Pepe ylläpitää Facebookissa suosittuja sivustoja Kansallispuistot tutuiksi sekä Pepen retket. Pepe on matkannut retkikohteisiinsa muun muassa Fordin malliston Rangerilla, hybridi Kugalla sekä täyssähkö Mustangilla. Sisältöjen fokuksessa on kuitenkin vahvasti pidetty luonto.

”Ympäristöystävällisyys ja autoilu mielletään monesti vastakkaisiksi asioiksi, vaikka autoteollisuus yleisesti tekee todella paljon ja systemaattisesti työtä, jotta sekä tuotteet että niiden valmistaminen kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. Fordillakin tämä on jo pitkään ollut toiminnan ytimessä ja sydämessä, aina omistajaperheen asenteesta ja tavoitteista yrityksen strategiaan ja käytännön toimenpiteisin asti”, toteaa Tarja Hammerberg, Ford Suomen viestintäpäällikkö.

”Haluan omalta osaltanikin olla mukana muuttamassa asenteita ja siksi onkin mukava tehdä yhteistyötä Pepen kanssa. Auto on monesti välttämätön sekä vapaa-ajan harrastuksiin että työntekoon, mikä Pepen mukana ”kulkiessa” tulee hienosti esille”, hän jatkaa.

 

 

Myy Agency tukee Ford Suomen viestintää

Monipuolista sisältöjen hyödyntämistä

Fordin tuotteet ovat olleet esillä somessa myös Kanavapaikalla 17 (EVEO) lähetettävän ohjelman Luontojengi postauksissa. Sarjan ensimmäisiä jaksoja on katsottu Pepen retket -Facebook-palvelussa muutaman viikon aikana jo yli 200 000 kertaa. Osana yhteistyötä myös TV-kanavan mahdollistamaa valtakunnallista näkyvyyttä hyödynnetään.

”Sarjan jaksoissa autoja on käytetty siirtymiseen retkikohteista toiseen, ja ne ovat palvelleet luotettavina työvälineinä Luontojengin kuvausryhmää. Lisäksi sarjaa on jaettu Pepen retkien kautta useiden kaupunkien ja kuntien sosiaalisen median palveluissa”, Forsberg toteaa.

Parhaillaan tuotannossa on myös natiivimarkkinointiin sarja retki- ja luontokohteista kesäiseen Suomeen – Pepen johdolla. Video- ja artikkelituotannoista vastaa Myy Agency.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”