Facebook-markkinoinnin opas – Osa 1: Business Manager ja mainostili

Oli kyseessä sitten pieni yritys, järjestö, yhdistys, virasto tai vaikka poliitikko, Facebook on kaikille tuttu kanava. Se on maailman suosituin sosiaalisen median alusta, jonka taival on kirjaimellisesti uraauurtava: Facebook on luonut käsityksemme siitä, mitä ”some” tarkoittaa.

Myy Agency

notebook-blue

Vuonna 2019 Facebook ei enää ole sama kanava, kuin mitä se oli alkuvuosinaan yli kymmenen vuotta sitten. Viimeisin iso muutos nähtiin vuoden 2018 alussa, kun Facebook mullisti jälleen kerran algoritminsa. Merkittävin kehitys yritysten ja muiden viestintää harjoittavien toimijoiden kannalta on se, että orgaaninen näkyvyys on nykyään lähes kuollut konsepti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli Facebookissa haluaa tavoittaa ihmisiä, tähän täytyy olla valmis investoimaan rahaa.

Siirrytään tämän kehityksen positiivisen puoleen: Facebook on luonut maailman tehokkaimman digitaalisen markkinointijärjestelmän, jonka kanssa samalle tasolle yltää nykyään oikeastaan vain toinen teknologiajätti, Google. Facebookissa markkinointi on oikein tehtynä halpaa, tehokasta, tarkkaa ja iskevää. Parhaimmillaan se osuu ja uppoaa juuri oikeaan ihmiseen ja ohjaa tämän eteenpäin kuluttajamatkalla kohti yrityksen tavoitteita.

Huomio! Huolehdi aivan ensimmäiseksi, että sosiaalisen media strategiasi on kunnossa. Sinun täytyy tietää vastaukset seuraaviin kysymyksiin, jotta saat Facebook-markkinoinnista kaiken irti:
– Mitkä ovat tavoitteenne?
– Mikä on kohdeyleisönne?
– Millainen sisältö voisi kiinnostaa yleisöä ja auttaa teitä saavuttamaan tavoitteenne?

Näin pääset alkuun

Nyt kun onnistuimme vakuuttamaan sinut Facebook-markkinoinnin hyödyistä, ryhdytään tuumasta toimeen. Tässä lista asioista, joilla pääset alkuun:

1.  Markkinointi kannattaa hoitaa Business Managerin kautta. Sinne voit perustaa mainostilin yrityksellesi. Mainostilin kautta mainostaminen on tehokkaampaa ja tarkempaa kuin ns. boostaaminen.
a. Ohjeet Business Managerin perustamiseen: https://www.facebook.com/business/help/1612355968988019 

2. Perusta yrityksellesi Business Manageriin Mainostili. Mainostilin kautta voit aloittaa uusia mainoskampanjoita, muokata mainoksia ja seurata analytiikkaa.
a. Ohjeet mainostilin perustamiseen: https://www.facebook.com/business/help/910137316041095?helpref=faq_content

Tee tämä aivan ensimmäisenä

Olet onnistuneesti luonut yrityksellesi mainostilin. Mitäs sitten? Ennen kuin ryhdyt laittamaan rahaa mainoksiin, kannattaa hoitaa perusasiat kuntoon.

1. Asenna verkkosivuillesi Facebook-pikseli. Pikseli on koodinpätkä, joka laitetaan verkkosivuille ja jonka avulla voit seurata sivuston kävijöitä. Näistä kävijöistä voit myöhemmin perustaa yleisöjä, joille kohdennat mainoksiasi. Ohjeet Facebook-pikselin asentamiseen: https://www.facebook.com/business/help/952192354843755?helpref=search&sr=5&query=pixel

2. Lisää Business Manageriin kaikki yrityksesi työntekijät, joiden on tarkoitus hoitaa markkinointia Facebookissa. Ohjeet uusien ihmisten lisäämiseen: https://www.facebook.com/business/help/2169003770027706

3. Perusta mainostilille kohderyhmiä ja tallenna ne. Tuolloin voit tehdä mainoksia helposti ja nopeasti näille ryhmille ilman, että sinun tarvitsee luoda kohderyhmää alusta alkaen joka kerta.

Kohderyhmiä on olemassa kolmenlaisia: Tallennettu kohderyhmä (Saved audience), Mukautettu kohderyhmä (Custom audience) ja Kaksoisolentokohderyhmä (Lookalike audience).

Saved audience = yleisö, joka luodaan demografisten tietojen (esim. ikä, asuinpaikka, kiinnostuksen kohteet, työ yms.) perusteella.
Custom audience = yleisö, joka koostuu joko olemassa olevasta yhteistietolistasta, nettisivukävijöistä, sovelluksen käyttäjistä, sitoutuneista FB-käyttäjistä tai offline-
Lookalike audience = samankaltaisuuteen perustuva yleisö, joka luodaan jonkun custom tai saved audiencen pohjalta. Eli voit luoda lookalike yleisön esim. nettisivukävijöiden pohjalta, jolloin Facebook koostaa sinulle yleisön ihmisistä, jotka ovat samankaltaisia kuin nettisivukävijäsi.

Voit luoda kohderyhmiä etukäteen klikkaamalla Business Managerin valikkoa ja valitsemalla valikosta ”Resurssit” kohdan ”Kohderyhmät”. Helpointa on aloittaa luomalla Tallennettu kohderyhmä: valitse yleisön ikä, asuinpaikka ja demografiset tiedot. Ovatko he esimerkiksi vanhempia? Kiinnostaako heitä muoti vai urheilu? Kun olet tehnyt kaikki oleelliset valinnat, tarkista, voit tallentaa yleisön sellaisella nimellä, jonka tunnistan myöhemmin (esim. pienten lasten vanhemmat tai urheilufanit).

Mikäli Mukautetut ja Kaksoisolentoyleisöt tuntuvat tässä vaiheessa vielä silkalta heprealta, ei hätää, voit unohtaa ne vielä toistaiseksi. Kun Facebook-markkinoinnin salat aukeavat sinulle lisää seuraavassa blogissamme, voit palata tekemään lisää kohdeyleisöjä.

facebook-audience

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”