Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
facebook-uudistuu-mita-markkinoijan-tarvitsee-tietaa

Facebook uudistuu – mitä markkinoijan tarvitsee tietää?

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg on paljastanut, että Facebookin algoritmia aletaan muokata rajulla kädellä. Facebook haluaa palata juurilleen; tuoda ihmisiä lähemmäs toisiaan ja auttaa heitä kommunikoimaan keskenään. Uudistus muuttaa Facebookin käyttäjille tarjoamaa sisältöä, ja samalla vaikeuttaa yritysten näkyvyyttä entisestään.

Zuckerbeg kertoo päivityksessään, että käyttäjät ovat alkaneet kyllästyä sisältöön, jota Facebook nykyisellään tarjoaa. Hänen mukaan Facebook on ajautunut pois alkuperäisestä ideastaan, sillä videot ja muu julkinen sisältö ovat vallanneet uutisvirran. Ystävien ja perheenjäsenten henkilökohtaiset hetket ovat enää pieniä pilkahduksia kaupallisen sisällön jatkuvassa tulvassa. Yhtenä syynä Facebookin uudistukseen lienee myös Trumpin vaalikampanjoinnin aikana levinneet valeuutiset, joita saatiin jaettua suurelle yleisölle Facebookin vanhaa algoritmia hyödyntäen.

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.

We built…

Julkaissut Mark Zuckerberg 11. tammikuuta 2018

 

Mikä muuttuu ja miten se vaikuttaa Facebook markkinointiin?

Ennustetaan, että Facebookissa vietetty aika vähenee, mutta ajasta halutaan tehdä merkityksellisempää. Facebook-kavereiden julkaisuja nostetaan ylemmäs ja julkisuuden henkilöiden, yritysten sekä yhdistysten julkaisuja vähennetään. Laadukkaammalla sisällöllä tarkoitetaan, että valeuutisten kaltaiset ”click-bait” ja muut huomiota kalastelevat sisällöt eivät näkyisi käyttäjille.

Vuorovaikutuksen rooli korostuu

Jotta pienemmässä uutisvirrassa saa tilaa, kannattaa käyttäjiä aktivoida keskusteluun kysymällä kysymyksiä ja julkaisemalla relevanttia sekä laadukasta sisältöä. Tärkein muutos tulee olemaan se, että jatkossa sisältö, joka aiheuttaa vain pintapuolisia reaktioita kuten tykkäyksiä tai jakoja, katoaa lähes kokonaan. Sivustot, jotka herättävät säännöllistä keskustelua käyttäjien kesken, kokevat todennäköisesti pienemmän iskun.

Uusi algoritmi ei tue tarkoituksellista huomionhakua ja esimerkiksi sivustot, jotka käyttävät julkaisuissaan kehotuksia äänestää reagoimalla, kommentoimalla, tägäämäällä tai jakamalla, voivat odottaa suurta laskua tavoitettavuudessa.

Uusi Facebook suosii edelleen videoita, mutta koska Live-videot herättävät usein aktiivisempaa keskustelua kuin perinteiset videot, nousevat ne ylemmäs uudessa uutisvirrassa. Live-videot saavat keskimäärin kuusi kertaa enemmän näkyvyyttä kuin tavalliset videot.

Mainosta oikein

Markkinoinnin merkitys kasvaa, koska ilmaista näkyvyyttä on entistä vähemmän tarjolla. Facebook-mainontaan investoidaan varmasti tulevaisuudessa enemmän rahaa, mutta ennen kaikkea tulisi varmistaa, että kohdeyleisö ja heille tarjottava sisältö on oikea. Usein yritykset ajattelevat, että laadukkaan sisällön tuottaminen riittää – se onkin lähtökohta, mutta lisäksi sisällön tulee olla optimoitua ja tehokkuutta pitää testata säännöllisesti. Hyvä suunnittelu sekä tulosten tutkiminen ja analysointi auttavat ymmärtämään kohderyhmää paremmin. Sitä kautta saadaan avaimet entistä parempaan sisällöntuottamiseen ja Facebook-mainontaan.