Digitaaliset palvelut terveydenhuollon työkaluina
Terveydenhuollon digitalisoituminen luo terveys- ja hyvinvointitoimialan yrityksille täysin uudenlaisia toimintatapoja ja -mahdollisuuksia. Muutos on myös vastaus asiakkaiden tarpeisiin; kun muutkin palvelut ovat jatkuvasti käden ulottuvilla esimerkiksi älypuhelimessa, samaa toivotaan myös terveyspuolen palveluntarjoajilta.
Etälääkärissä käynti ei nykypäivänä ole mitenkään erikoista. Etävastaanotolla hoituvat niin reseptien uusimiset kuin vaikka silmätulehdukseen reseptin saaminen. Kun pankkiasiatkin voi hoitaa etätapaamisella, miksei myös lääkärissä käyntiä?
Etäpalvelut eivät kuitenkaan tavoita vielä kovin kattavaa osaa suomalaisista. Suomen Apteekkariliiton, Suomen Lääkäriliiton ja Lääketietokeskuksen mukaan vain 4 % suomalaisista on käyttänyt etälääkäripalveluita. Moni suosii fyysisiä vastaanottokäyntejä ja niiden ohella erilaisia digitaalisia palveluita. Näitä digipalveluita, kuten Omakanta-palvelua, onkin käyttänyt 73 % suomalaisista. Tutkimuksen mukaan 59 % prosenttia suomalaisista kokee, että digitalisaatio on parantanut terveydenhuollon palveluita, ja vaikka vain 4 % on käynyt etälääkärissä, yli puolet suomalaisista olisi kuitenkin valmis kokeilemaan etälääkärin vastaanottoa.
Mobiilisovellukset hyvinvoinnin tukena
Erilaiset mobiilisovellukset voivat avustaa yksilöä tämän oman terveyden seurannassa. Suomen Apteekkariliiton, Suomen Lääkäriliiton ja Lääketietokeskuksen tutkimuksessa selvisi, että joka viides suomalainen seuraa terveyttään jollain mobiilisovelluksella. Erilaisiin aktiivisuusmittareihin liitetyt mobiiliapplikaatiot voivat antaa yksilölle arvokasta tietoa tämän unesta, stressitasoista ja yleisestä aktiivisuudesta.
Sovellukset voivat myös tarkastella yksilön toimintaa ja tehdä tietojen pohjalta erilaisia diagnooseja; esimerkiksi Mindstrong Healthin palvelu voi tunnistaa psykiatrisia ongelmia ja neurologisia häiriöitä yksilön puhelimen käytön perusteella. Se analysoi tekoälyn (AI, artificial intelligence) avulla muun muassa kirjoitusnopeutta, viesteihin vastaamiseen kuluvaa aikaa sekä selailutapoja, ja voi tunnistaa esimerkiksi alkavan masennuksen.
Kuinka terveydenhuollon digitalisaatio kannattaa hyödyntää?
Miten terveys- ja hyvinvointialan toimijat sitten hyötyvät mobiilisovelluksesta? Kirjoitimme blogissamme aiemmin oikein kohdennetun sisällön merkityksestä osana ennaltaehkäisevää hoitoa. Myös tässä digitalisaatiolla oli merkittävä rooli; palveluntarjoajien omat alustat ja applikaatiot voivat toimia luotettavan tiedon kotipesinä, joissa yksilöt uskaltavat toimia ilman pelkoa omien arkaluontoisten tietojen päätymisestä vääriin käsiin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että sisällön tulee olla brändiin yhdistettävää – viestinnän ja sävyn on oltava yhtenäistä niin fyysisesti vastaanotolla, yrityksen verkkosivuilla kuin myös mobiilisovelluksessa.
Lue lisää sisältömarkkinoinnista ennaltaehkäisevän hoidon tukena
Lue lisää kuluttajamarkkinoinnista ja brändin merkityksestä asiakaskokemukselle
Sovellus mahdollistaa potilaan nopean kohtaamisen ilman fyysistä vastaanottovierailua. Se myös sitouttaa potilasta, ja mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman yhteyden. Lisäksi mobiilisovelluksen kautta saatavilla oleva tieto vähentää potilaan huijatuksi tulemisen riskiä – väärän ja virheellisen informaation määrä internetissä on päätähuimaava, ja luotettavan tahon tarjoama sisältö tietoturvallisella alustalla on asiakkaalle erittäin arvokasta.