Älä vain postaa, vaan kerro tarina

Tarinankerronta ja sosiaalinen media voivat ensisilmäyksellä tuntua olevan perustavanlaatuisesti ristiriidassa keskenään. Miten ihmeessä ne voisivat toimia yhdessä, kun sosiaalisen median alustat suosivat nopeasti välähtäviä hetkiä ja lyhyitä tekstejä, eivätkä ihmiset näistäkään sisällöistä huomaa kuin murto-osan?

Myy Agency

Some_storytelling

Väittäisin, että juurikin tämän takia yritysten kannattaa suosia tarinankerrontaa sosiaalisessa mediassa: se erottuu muista sisällöistä. Tarinan voi kertoa millä vain alustalla, ja tarkemmin katsottuna sosiaalisen median alustat soveltuvat siihen paremmin kuin hyvin.

Opi konkareilta

Varmasti tunnetuin esimerkki some-tarinankerronnasta on Humans on New York, jonka postaukset ovat imaisseet ihmisiä sisäänsä jo useamman vuoden ajan. Yksi ihminen, yksi kuva ja yksi satunnainen kertomus elämästä riittävät herättämään tuhansia reaktioita kommenttikentässä. Näiden tavallisten ihmisten tarinat vetoavat ihmisiin ympäri maailmaa, koska ne uppoavat ihmisten tunteisiin.

Humans of New York on alun perinkin perustettu tarinoiden kertomista varten. Entä sitten brändit, joiden liiketoiminnan tavoitteena on myydä tuotteita tai palveluita? Kun katsoo esimerkiksiShorty-awardsin ehdokaslistaa kategoriassa ”Best branded series”, löytyy listalta niin B2C- kuin B2B-tarinankertojiakin. Jokaisen brändin ympärillä on tarinoita, jotka vain odottavat kertomista.

Tarinan voi kertoa onnistuneesti myös hieman pienemmällä budjetilla. Esimerkiksi sisustus- ja rautakauppa Lowe’s kertoi Instagram Storiesissa visuaalisen tarinansiitä, miten huoneesta voi muokata omannäköisen. Lyhyet videot ja ihmisten entistä lyhyempi pinna toimivat tässä tapauksessa jopa eduksi: ihmisten on hauska klikkailla eteenpäin Storiesissa ja katsoa kuinka huone muuttuu.

Hyvän tarinan elementit

Jokaisessa koukuttavassa kirjassa, elokuvassa tai näytelmässä on tietyt elementit, jotka tekevät siitä hyvän tarinan: miljöö, hahmot, juoni, konflikti, teema ja draaman kaari. Ottamalla nämä elementit osaksi myös sosiaalisen median suunnitelmaa, saat houkuteltua yleisöä tarinallisuuden avulla.

Idea tarinaan voi syntyä monestakin näistä elementeistä: kenties yritykselläsi on mielenkiintoisia asiakkaita tai työntekijöitä, joiden tarina ansaitsee tulla kerrotuksi. Tai ehkä yrityksesi tuotteet ja palvelut kietoutuvat tietyn teeman ympärille, jonka parista tarinoita on helppo ammentaa. Mistä tahansa idea sitten syntyykin, huolehdi, että määrittelet myös muut tarinan elementit.

1. Miljöö

  • Sosiaalisessa mediassa miljöö tulee esille useimmiten kuvassa tai videossa. Huolehdi siis, että miljöö ei ole esimerkiksi kulahtanut kokoushuone.

2. Hahmot

  • Mielenkiintoiset, karismaattiset ja sympaattiset ihmiset toimivat tarinoiden päähenkilöinä. Omien työntekijöiden ja asiakkaiden lisäksi somessa kannattaa hyödyntää myös vaikuttajia.

3.  Juoni

  • Voit pakata juonen joko yhteen postaukseen tai sitten useampaan. Juoni on käytännössä se ”koukku”, joka saa yleisön kiinnostumaan postauksistasi.

4. Konflikti

  • Yksi sisältömarkkinoinnin keskeisimmistä keinoista on se, että keskityt ongelmaan tai tarpeeseen, joka potentiaalisilla asiakkaillasi on. Tämä on myös tarinasi konflikti.

5. Teema

  • Ihan niin kuin muussakin viestinnässä ja markkinoinnissa, myös sosiaalisen median postauksien tulee sopia niiden teemojen alle, jotka kiinnostavat kohdeyleisöä ja joissa yritys haluaa nousta esille.

6. Draaman kaari

  • Muista tarjota hahmojesi konfliktiin aina ratkaisu, jolloin tarinallesi muodostuu alku ja loppu. Ratkaisun kautta saat myös kytkettyä yrityksesi tarjoamat palvelut ja tuotteet helposti tarinan kulmakiveksi.
Eikö tarinoiden kertominen somessa luonnistu ihan tuosta vaan? Voit aina kutsua meidät apuun!

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”