Podcastin avulla saat yrityksesi äänen kirjaimellisesti kuuluviin

Podcastit ovat olleet suosittuja sisältöjä etenkin ulkomailla jo yli vuosikymmenen ajan. Vaikka podcastien pääpaino on pitkään ollut viihteessä, niiden käyttö osana yritysbrändin rakentamista on lisääntymässä Suomessakin – ja syystä.

Myy Agency

headphones-subway

Kuuntele tämä blogi podcast-versiona alta:

Mikäli seuraat tuoreimpia trendejä ja suosituksia siitä, millaista sisältöä yrityksen pitäisi tuottaa, väittäisit varmasti videota parhaaksi vaihtoehdoksi. Se on toki loistava sisältömuoto, mutta pelkän äänen merkitystä ei ole syytä aliarvioida.

Podcastit, eli verkossa julkaistavat ja jaettavat äänitiedostot, kuuluvat jo miljoonien ihmisten päivärutiiniin ympäri maailmaa. Trendi on levinnyt Suomeen yllättävän hitaasti, vaikka esimerkiksi Yle on tuottanut podcasteja muun muassa radio-ohjelmien sivutuotteena.

Nyt suomalaisetkin sisällöntuottajat, kuten bloggaajat, ovat kuitenkin heränneet ilmiöön laajemmin, sillä äänityöt ovat tulleet osaksi yhä useamman työnkuvaa: Eri alojen asiantuntijat ovat ryhtyneet puhumaan omalla äänellään suoraan yleisölleen. Lisäksi uusien podcast-jakelijoiden, kuten WeCastin ja Aatoksen, tulo markkinoille kertoo siitä, että uusi radioaalto on viimein rantautumassa ryminällä tännekin. Jopa yritykset, kuten Duunitori, ovat alkaneet ottaa puheet podcastin hyödyistä kuuleviin korviinsa.

Mitä nämä hyödyt sitten ovat? Tässä on viisi syytä siihen, miksi sinunkin kannattaisi ottaa podcastaaminen osaksi yrityksesi sisältöstrategiaa:

  1. Kilpailuetu

Vasta pieni osa suomalaisyrityksistä tuottaa podcasteja, joten sinulla on loistava tilaisuus kiilata pioneeriksi ja ajatusjohtajaksi omalla alallasi. Uutuudenviehätys saa sinut näyttämään edelläkävijältä ja auttaa sinua tavoittamaan kuulijoita, jotka ovat kiinnostuneita alastasi. Podcastin aiheen rajauksesta, sisällöstä ja tyylistä riippuen saatat tavoittaa heitä myös muilta elämänalueilta.

  1. Helppous

Ajatusjohtajuuden saavuttaminen ei vaadi kirjan kirjoittamista, eikä edes videoiden tekemistä, vaikka onkin hyvä juttu, jos olet jo solminut yhteyden yleisöösi liikkuvan kuvan avulla. Pelkän äänityskaluston hankkiminen on kuitenkin huomattavasti halvempaa kuin videokaluston. Lisäksi äänituotantojen aloittamisen kynnys on pienempi, kun huomioitavia asioita on vähemmän: Voit aloittaa esimerkiksi muuntamalla yritysblogisi artikkeleita podcast-muotoon.

Kuluttajan, eli asiakkaan tai potentiaalisen sellaisen, näkökulmastakin podcastit ovat vaivaton vaihtoehto. Ne eivät vaadi yhtä paljon keskittymistä kuin teksti tai video, vaan niitä voi kuunnella esimerkiksi ajaessa tai julkisissa älypuhelimen kautta.

  1. Avoimuuden lisääminen

Mikäli haluat olla avoimempi asiakkaidesi suuntaan, mutta itsensä videoiminen vaikuttaa pelottavalta, podcastaaminen on oiva tapa luoda yrityksellesi kasvot – tai ainakin suu. Podcastin avulla solmit välittömän suhteen niihin ihmisiin, joihin haluat vaikuttaa. Mitä avoimemman kuvan annat yrityksestäsi, sitä todennäköisemmin sinua lähestytään.

  1. Verkostoitumisen mahdollisuudet

Voit kutsua oman alasi asiantuntijan tai muuten mielenkiintoisen tyypin vieraaksesi, jolloin saat tilaisuuden paitsi osoittaa asiantuntemustasi myös luoda uusia kontakteja haastattelun varjolla. Lisäksi voit haastatella työyhteisösi jäseniä tai jopa asiakkaitasi korostaaksesi työpaikkasi avoimuutta edelleen.

  1. Lisänäkyvyys

Mitä enemmän luot rikasta mediasisältöä, kuten ääntä tai videota, sitä korkeammalle nouset Googlen hakutuloksissa. Saat lisäliikennettä eri sisältöjesi välillä, kun muunnat blogejasi podcasteiksi tai toisin päin ja kehotat kuulijoitasi tutustumaan niihin. Voit myös ohjata heitä esimerkiksi kotisivuillasi olevaan tarjoukseen mainitsemalla siitä podcastissa.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että podcastin avulla tuotat helposti ja halvalla monenlaisia hyötyjä yrityksellesi. Mikäli kaipaat apua äänituotantojen aloittamisessa, me myyläiset olemme kuulolla.

Ota siis rohkeasti yhteyttä meihin, tai aloita podcastaaminen itsenäisesti jo tänään!

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”