Vuoden Lääkeinformaatioteko 2022 – Kaikki keinot kokeiltu?
Käypä hoito-suositus ei ole kaikille psoriasista sairastaville tuttu. Nykyhoidoilla vaikeaakin psoriasista sairastavan on mahdollista elää lähes oireetonta elämää.
Janssen Finland, Psoriasisliitto ja psoriasiksen hoidon asiantuntijat päättivät yhdessä toteuttaa kampanjan, jonka tavoitteena on rohkaista psoriasista sairastavia hakeutumaan hoitoon ja vaatimaan hoidoltaan enemmän.
Kampanjan lähtökohtana oli psoriasista sairastaville tehty kyselytutkimus ja sen tulokset. Kampanjassa päätettiin huomioida erityisesti keski-ikäiset miehet, joita pidetään usein vaikeimpana terveysinformaation kohdeyleisönä.
Kampanjalla haluttiin herätellä psoriasista sairastavia miettimään:
– Voisiko heidän oma hoitotasapainonsa olla parempi? Onko hoidon tavoitteista ylipäätään puhuttu koskaan ammattilaisen kanssa?
– Voisiko hyvän hoidon ansiosta arkeen kuulua asioita, joista nyt vain haaveilee?
– Pitäisikö omaa tietotasoa psoriasiksen hoitovaihtoehdoista päivittää?
– Ja miten omasta tilanteesta kannattaisi kertoa lääkärille?
Kampanjan tavoite oli iso, joten se jaettiin kolmeen psoriasiksen hoitopolkua mukailevaan vaiheeseen:
– Vaihe 1: Kannustettiin hakeutumaan lääkärin vastaanotolle: Visuaalinen materiaali toi esille erilaisia poppaskonsteja, joilla psoriasista saatetaan huonolla menestyksellä yrittää hoitaa.
– Vaihe 2: Lääkärin vastaanotolla: Rohkaistiin puhumaan ääneen oireista ja tekemään hoitosuunnitelma yhdessä lääkärin kanssa.
– Vaihe 3. Hoitotasapainon saavuttaminen: muistutettiin siitä, että psoriasiksen hoidolle on hyvä asettaa tavoite, joka liittyy mahdollisesti omaan elämänlaatuun.
Jotta viestimme menisi perille, halusimme tehdä kampanjalle hyvin samaistuttavan visuaalisen ilmeen. Sen pystyimme myös puhuttelemaan terveysviestinnän vaikeimpana pidettyä kohderyhmää – keski-ikäisiä miehiä.
Kampanjan kotipesä: www.janssenwithme.fi/psoriasis
Kampanjan kanavat:
– Some: Facebook, Instagram ja Twitter
– TV-mainos
– Radiomainonta
– Metro- ja raitiovaunumainonta
– Natiivimainonta
– Spotify
– Bannerimainonta eri medioissa
Kampanja kokonaisnäyttökerrat eri kanavissa: 12 762 375
”Kampanja on tuonut psoriasikselle ja Psoriasisliitolle runsaasti näkyvyyttä, jota meidän ei olisi mitenkään omin voimin ollut mahdollista saada. Valtakunnallinen, laaja näkyvyys ja kuuluvuus on meille todella tärkeää, sillä sairaus koskettaa tietysti asuinpaikasta riippumatta, ja tavoitteemme on saada välitettyä tietoa palveluistamme ja tukimuodoistamme mahdollisimman monelle sairastavalle.”
Viestintäpäällikkö Hanna Karhunen, Psoriasisliitto