Viherpesulle stoppi – vastuullisuusväittämät ja ympäristömerkinnät kuriin EU:ssa

EU-alueella toimivilla organisaatioilla on seuraavat kaksi vuotta aikaa hioa vastuullisuusviestintänsä vastaamaan Euroopan parlamentin hyväksymää Green Claims -direktiiviä.

Valma Korhonen

Euroopan parlamentin jäsenet hyväksyivät tammikuussa 2024 direktiivin, joka kieltää EU:n alueella toimivilta yrityksiltä harhaanjohtavat tuotekuvaukset. Direktiivin tavoitteena on tehdä yritysten esittämistä vihreistä väittämistä luotettavampia, vertailukelpoisia ja todennettavia joka puolella EU:ta. Direktiivi on osa suurempaa käynnissä olevaa lakikokonaisuutta, jota EU:ssa työstetään kestävän kulutuksen edistämiseksi.

Jäsenmailla on vuoteen 2026 asti aikaa ottaa viherpesudirektiivin sisältö osaksi kansallisia lakejaan, jonka seurauksena monet organisaatiot joutuvat muuttamaan viestintästrategiaansa merkittävästi. Direktiiviä ei kuitenkaan kannata ajatella vain haasteena, vaan myös mahdollisuutena yrityksille erottua kilpailijoistaan ja parantaa julkisuuskuvaansa.

Ympäristömerkintäjärjestelmä uudistuu

Direktiivin voimaanastumisen myötä EU:n alueella laaditaan selkeät kriteerit sille, miten yritysten tulee näyttää toteen ympäristöä koskevat väitteensä ja merkintänsä. Tällä hetkellä EU:ssa on käytössä ainakin 230 erilaista ympäristömerkkiä, ja suuri osa merkeistä ei ole järjestelmällisesti sertifioituja tai säänneltyjä.

Jatkossa ympäristöväitteiden ja -merkintöjen vaatimukset tulee tarkistuttaa riippumattomalla todentajalla, eikä uusia merkintäjärjestelmiä enää sallita yksityisiltä tahoilta. Ympäristömerkkien hallinnointiin laaditaan siis uudet säännöt, jotta niiden luotettavuus voidaan varmistaa ja niiden käyttö ei anna harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen vastuullisuudesta.

Jos uusia ympäristömerkintöjä sallitaan, niiden on edellytettävä kestävämpiä toimintamalleja kuin nykyisten ympäristömerkintöjen. Myös kestävyysmerkinnöiltä vaaditaan jatkossa sertifikaatti.

Vihreiden väitteiden luotettavuus syynissä

Kun direktiivi toimeenpannaan, monet organisaatiot joutuvat tarkastelemaan kriittisesti omaa vastuullisuusviestintäänsä. Onko vihreitä väitteitä esitetty liian lepsuin perustein ja ovatko ne oikeasti vertailukelpoisia? Kun pyrkimyksenä on kitkeä epämääräisiä, harhaanjohtavia ja perusteettomia vihreitä väitteitä, on niiden tulevaisuudessa perustuttava nykyistä vahvemmin tieteelliseen näyttöön.

Yleiset ympäristöväittämät, kuten ”ympäristöystävällinen”, ”hiilineutraali” ja ”ekologinen” tulevat pian olemaan yritysviestinnässä historiaa.  Tuotteiden ympäristövaikutukset on yksilöitävä ja niistä on annettava kattava kokonaiskuva. Monien yritysten kannattaakin nyt aloittaa tarkastamalla ympäristöväitteensä ja selvittää, ovatko ne tarpeeksi yksityiskohtaisia ja tieteellisesti todennettavia.

Kuluttajia ei voi enää johtaa harhaan väittämällä, että tuotteen hiilijalanjälki on esimerkiksi neutraali tai pienentynyt, sillä siitä aiheutuneet päästöt kompensoidaan. Päästöjen kompensointi ei siis enää ole määritelmä sille, että yritys toimii ekologisesti. Ympäristövaikutusten kokonaispisteytyksestä luovutaan – ja jos tuotteita tai organisaatioita vertaillaan keskenään, vertailun on perustuttava samaan, riippumattomasti todennettuun dataan.

Edellä mainitut muutokset ovat vain jäävuoren huippu siitä, miten vastuullisuusviestintää uuden direktiivin myötä säännellään. Nyt, jos koskaan on aika ryhtyä toimeen ja hioa oma vastuullisuusviestintä uusien säännösten mukaiseksi.

Onko vastuullisuusviestintänne ajan tasalla? Asiantuntijamme auttavat yritystänne täyttämään Green Claims -direktiivin vaatimukset ja erottumaan positiivisesti.

Lue lisää vastuullisuuteen liittyvistä palveluistamme täältä ja ota yhteyttä!

 

Haluatko jutella lisää? Ota yhteyttä: Merja Tervo, puh. 050 555 4325, merja.tervo@myy.fi

Lähteet:
  1. https://www.europarl.europa.eu/news/fi/press-room/20240112IPR16772/mepit-hyvaksyivat-lain-joka-kieltaa-viherpesun-ja-harhaanjohtavat-tuotetiedot
  2. https://eu-ymparistomerkki.fi/ymparistomerkki-auttaa-valttamaan-harhaanjohtavaa-viherpesua/
  3. https://finland.representation.ec.europa.eu/uutiset/kuluttajansuoja-yhteiset-kriteerit-viherpesua-ja-harhaanjohtavia-ymparistovaittamia-vastaan-2023-03-22_fi
  4. https://fondia.com/fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/eun-uusi-viherpesusaantely-muuttaa-tapaa-jolla-vastuullisuudesta-ja-kestavyydesta-viestitaan

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”