Vaikuttajayhteistyö kärsii vielä kasvukivuista
Viime aikoina on uutisoitu julkisuudessa useasta vaikuttajayhteistyöhön liittyneestä epäselvyydestä. Muun muassa Jasper Pääkkönen riitautti yhteistyönsä alusvaateyhtiön kanssa oikeuteen saakka: Pääkkösen mielestä sopimusta oli rikottu, kun hänen henkilöbrändiään oli käytetty sopimusta laajemmin yhtiön markkinoinnissa. Vaikuttajayhteistyö markkinoinnin keinona hakee selkeästi vielä muotoaan ja pelisääntöjä, vaikka sitä onkin jo tovi tehty.
Selkeän sopimuksen tekeminen vaikuttajayhteistyöhön ei ole ihan yksiselitteistä, koska markkinoinnin kanavia ja keinoja on tarjolla runsaasti. Itsekin vaikuttajayhteistyötä koordinoivana törmään silloin tällöin kinkkisiin kysymyksiin, joihin ei välttämättä ole oikeaa tai väärää vastausta. Siksi avoin keskustelu markkinoivan yhtiön ja vaikuttajan kesken on tärkeää paitsi yhteistyön alussa myös matkan varrella.
Hyvässä vaikuttajayhteistyössä suunnitelma voi ja saakin elää, kun uusia mahdollisuuksia huomataan puolin ja toisin. Parhaimmillaan vaikuttajan kanssa ideat lähtevät sinkoilemaan, ja kaikkea uutta keksitään yhdessä. Silloin toki sopimus päivitetään vastaamaan toimenpiteitä.
Ford kiehautti vaikuttajayhteistyöllään – mutta vain pienesti
Pyrin aina puntaroimaan asiakkaani kanssa riskejä, joita vaikuttajayhteistyöhön liittyy. Henkilöbrändeihin sidottu markkinointi vääjäämättä herättää tunteita puolesta ja vastaan. Kohtasin vastikään pienen kohun, johon en ollut osannut yhtään varautua: asiakkaani Ford aloitti yhteistyön tietokirjailija, luontoretkeilijä Pepe Forsbergin kanssa. Enpä osannut arvata yhteistyön julkaisun jälkeisiä tapahtumia.
Yhteistyön taustalla on Fordin strategia: tuotekehityksessä panostetaan vahvasti autojen soveltuvuuteen osana aktiivista elämää, eri lajien harrastamiseen sekä autoalan sähköistymiseen. Englanninkielinen sana ”adventure” esiintyykin Fordin viestinnässä maailmalla taajaan. Tätä taustaa vasten Pepe Forsberg tuntui erinomaisen luontevalta yhteistyökumppanilta.
Julkistuksen jälkeen syttyi kuitenkin myrsky – mutta onneksi mittakaava oli vesilasin kokoinen. Pieni joukko kansalaisia oli sitä mieltä, että autoteollisuus ja luontoasiat eivät sovi samaan virkkeeseen. Näin huolimatta siitä, että Ford on kertonut tavoitteenaan olevan 2035 mennessä Euroopassa täysin sähköinen mallisto sekä hiilineutraalit toiminnot. Kölnin tehtaan uudistukseen on investoitu vastikään kaksi miljardia euroa. Monen muun toimialan tapaan autoteollisuus on siis joutunut toden teolla satsaamaan ilmasto- ja ympäristöasioihin.
Vaikuttajayhteistyössä on tavoitteena mahdollisimman aito linkki
Vaikuttajayhteistyössä pyritään hakemaan luontevia, aitoja kumppanuuksia. Fordin ja Pepen kanssa suunnittelemme yhteistyötä ajatuksella, että tässä on todellakin jotakin ihan mahtavaa käsillä: luontomatkailu, aktiivinen elämä ja liikkuminen ovat homman fokuksessa. Auto on moneen luontokohteeseen tai harrastukseen mentäessä välttämätön.
Miksi sitten pieni puhuri kuitenkin saatiin aikaiseksi? Autoteollisuus ja luonto yhdistelmänä oli liian yllättävä, uusi ja näin siis joillekin liikaa – vihreästä siirtymästä huolimatta. Onneksi selvästi suurin osa yleisöstä on ajatellut yhteistyöstä avoimemmin. Itse pohdin asiaa siitä näkökulmasta, että jos maailmaa ei pelasteta yhteistyöllä, niin millä sitten? Vastakkainasettelun ajan pitäisi todellakin olla ohi, ainakin kun puhutaan ympäristö- ja ilmastoasioista. Maailman pelastaminen vaatii yhteistyötä, yhteistyötä ja yhteistyötä.
Vinkit ja opit tämän keissin myötä vaikuttajamarkkinointiin:
- Vaikuttajamarkkinointi on henkilöbrändiin sidoksissa. Myös henkilön taustat ja sidonnaisuudet vaikuttavat yleisön arviointiin yhteistyöstä.
- Yleisö ei tiedä sitä kaikkea, mitä sinä. Viestinnässä on oltava tarkka, avoin ja jopa perusteellinen.
- Jos syntyy kohu, älä säikähdä pienestä tai lähde eskaloimaan tilannetta. Arvioi ja seuraa, mistä puhutaan ja ketkä keskustelujen taustalla ovat. Viestinnässä korjaa vain faktat ja tarvittaessa tarkenna yhteistyön taustoja. Älä anna tunteen viedä mukana kohunkaan keskellä.