Tekoäly saapui ryminällä – miten tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

 

Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia markkinoinnille ja viestinnälle. Se laajentaa omaa ajatteluamme ja luovuuttamme, ja voimme hyödyntää sitä monin eri tavoin markkinoinnin suunnittelussa. Tässä kirjoituksessa on käytetty tekoälyä apuvälineenä tuomaan inspiraatiota.

Tekoäly on ollut ympärillämme jo vuosien ajan – Googlen hakukone, Netflixin suosittelut, virtuaaliassistentit, kuten Siri tai Google Assistant, sekä shakki tietokonetta vastaan. Vuoden 2022 lopulla erityisesti Instagramin ja TikTokin syötteet alkoivat täyttyä tekoälyn tuottamista kuvista sekä teksteistä. Tekoäly saapui ryminällä.

Tekoälyn tuottamat sisällöt ovat väistämättä tulleet mukaan myös markkinointiviestintään, mutta mitä tekoälyn ja tekoälytyökalujen kehittyminen tarkoittaa markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta, ja mitä tulisi ottaa huomioon tekoälyn kanssa työskentelyssä?

Petra Vatanen

Tekoäly apuna markkinoinnissa

Tekoäly laajentaa omaa ajattelua ja luovuutta

Tekoälytyökaluja voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa usealla tavalla:

  • Analytiikka: Tekoäly kerää, analysoi ja visualisoi dataa asiakkaista, kilpailijoista sekä markkinatrendeistä, auttaen esimerkiksi asiakasprofiilien ja ennusteiden luomisessa.
  • Sisällöntuotanto: Kohdennettujen ja personoitujen sisältöjen luominen markkinointikampanjoihin.
  • Sosiaalinen media: Tekoälytyökalut seuraavat ja analysoivat sosiaalisesta mediasta saatua dataa.
  • Markkinatutkimus: Tekoäly auttaa keräämään ja analysoimaan dataa markkinoista, kilpailijoista, asiakkaista ja trendeistä.
  • Verkkosivut: Tekoäly helpottaa verkkosivustojen suunnittelua, sisällöntuotantoa, hakukoneoptimointia sekä seurantaa.
  • Markkinointikampanjat: Tekoälyn avulla voidaan luoda tehokkaita markkinointikampanjoita kohdentaen, personoiden sekä automatisoiden toimintoja.

Yllä on mainittu vain murto-osa siitä, mihin kaikkeen tekoälyä voi hyödyntää. Käytännössä ei ole olemassa markkinoinnin osa-aluetta, jossa tekoälyä ei voisi käyttää.

Tekoäly ja koneoppiminen mullistavat markkinoinnin mahdollistaen henkilökohtaisempien ja kohdennetumpien sisältöjen sekä tarjousten tuottamisen, mikä parantaa merkittävästi käyttäjäkokemusta. Tekoälyn avulla pystytään luomaan samasta markkinointisisällöstä kohdennettuja versioita kymmenille, ellei jopa sadoille eri kohderyhmille. Tällä tarkoitetaan sitä, että markkinoijat kykenevät ymmärtämään paremmin kohdeyleisönsä mieltymyksiä, tarpeita ja käyttäytymistä. Näiden tietojen avulla voidaan räätälöidä sisältöä ja tarjouksia yksilöllisemmiksi, mikä parantaa käyttäjäkokemusta sekä lisää sitoutumista.

Tekoäly pystyy analysoimaan suuria määriä dataa sekä havaitsemaan käyttäytymismalleja ja trendejä. Tämä mahdollistaa tarkemman ennustamisen siitä, miten yksittäiset käyttäjät reagoivat erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin. Markkinoijat pystyvät hyödyntämään näitä ennusteita suunnitellessaan digitaalisia kampanjoita, mikä tehostaa digitaalisten kampanjoiden vaikuttavuutta.

Lisäksi sisällöntuotanto tekoälyn avulla on nopeampaa ja tehokkaampaa. Tekoäly kykenee automatisoimaan monia sisällöntuotantoprosesseja generoimalla tekstiä, kuvia ja videoita nopeasti ja tehokkaasti eri lähteistä oppimansa tiedon perusteella.

 

Tekoälytyökalut tehostavat työskentelyä

Nykyiset tekoälytyökalut ovat erinomaisia työkaluja sisällöntuotannossa ja tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia markkinoinnissa. Esimerkiksi ChatGPT on tehokas apuväline muun muassa blogikirjoitusten, artikkeleiden, tuoteluetteloiden, ohjeiden, uutiskirjeiden tai sosiaalisen median sisältöjen luomiseen. Haluan korostaa nimenomaan sanaa apuväline, sillä tuotetun tekstin tarkistaminen, muokkaaminen ja parantaminen on tärkeää, koska tekoäly ei ole täysin virheetön ja voi tuottaa epäjohdonmukaista tai virheellistä sisältöä. Etenkin kieliopillisesti suomenkielinen sisältö ei ole vielä tarpeeksi edistynyttä. Lisäksi on hyvä huomioida, että ChatGPT:n ilmaisversiolla ei ole pääsyä vuoden 2021 jälkeiseen tietoon. Maksullisen version kautta on pääsy reaaliaikaiseen dataan, joten tieto on luotettavampaa.

Tekoälyn avulla voidaan myös parantaa markkinoinnin analytiikkaa sekä raportointia. Tekoäly voi auttaa analysoimaan suuria määriä dataa nopeasti sekä tarjota tarkempia raportteja, mitkä auttavat yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan ja tekemään parempia markkinointipäätöksiä.

Tekoälyn avulla voidaan laatia markkinointistrategioita sekä tehdä budjettilaskelmia syöttämällä sille tarvittavat tiedot. Pitää kuitenkin muistaa, että ainakin ilmaisversioon syötetyt tiedot tulevat kaikkien saataville, joten on hyvä miettiä kaksi kertaa, mitä tietoja ChatGPT:lle antaa. ChatGPT:ltä voidaan kuitenkin turvallisesti kysyä, mitkä ovat onnistuneen kampanjasuunnitelman elementit.

Tekoäly ei myöskään täysin korvaa luovaa työtä eikä asiantuntemusta, sillä se ei kykene korkean tason luovaan ajatteluun. Voidaan siis sanoa, että tekoäly tehostaa luovaa työtä ja on erinomainen apuväline suunnitteluprosesseissa. Itse operatiivinen työ saattaa vähentyä tekoälyn avun myötä mutta asiantuntijuus ja strateginen työ korostuu.

 

Tekoälyn tuomat haasteet ja riskit

Puhutaan hetki tekoälyn tuomista riskeistä ja mitä haasteita tekoälyn käyttöön liittyy. Tekoäly tarvitsee suuren määrän dataa toimiakseen tehokkaasti. Datan on myös oltava oikeaa ja puolueetonta, sillä virheelliset tiedot voivat aiheuttaa vääriä johtopäätöksiä sekä toimintatapoja. Tekoälytyökalut eivät välttämättä tarjoa totuudenmukaista tietoa, sillä tekoäly käyttää sitä tietoa, mitä sille syötetään ja opetetaan. Käyttäjän on oltava hyvin lähdekriittinen ja medialukutaitoinen hankkiessaan tietoa tekoälyn avulla.

Tekoäly ei myöskään pysty ymmärtämään tunteita ja tarpeita samaan tapaan kuin ihminen, jolloin se voi tarjota käyttäjälleen sopimatonta sisältöä tai tarjottu sisältö on liian geneeristä ja persoonatonta. Persoonaton sisältö voi johtaa siihen, että yritys ei erottaudu kilpailijoista tai että viesti ei puhuttele haluttua kohderyhmää. Kuten aiemmin mainitsin, tekoälyn tuottama sisältö vaatii muokkaamista ja hienosäätöä.

Myös tietoturvan merkitys korostuu tekoälyn käyttämisessä. Jos tekoälyä käytetään väärin, sen käyttö voi aiheuttaa tietoturvaongelmia niin asiakkaille kuin yrityksellekin. Varoittavana esimerkkinä Samsungin insinöörit vuotivat luottamuksellista tietoa ChatGPT:lle ainakin kolmella eri kerralla tarkastaessaan ja optimoidessaan luottamuksellista lähdekoodia sekä muuntaessaan kokoustallennetta muistiinpanoiksi. Tämä kaikki tieto on nyt ChatGPT:n käytettävissä. Hyvänä muistisääntönä voidaan pitääkin seuraavaa: Jos et maksa palvelusta rahalla, maksat siitä datalla.

 

Tekoälyn tulevaisuus markkinoinnissa ja yrityksissä

Yhteenvetona voidaan todeta, että tekoälyllä on valtava potentiaali markkinoinnissa. Sen avulla voidaan esimerkiksi nopeuttaa prosesseja, parantaa tehokkuutta, luoda personoitua sisältöä ja hyödyntää laajempaa luovuutta. Sen sijaan, mitä tekoälyllä voi tehdä, tulisi miettiä, mitä sillä ei voi tehdä. Tekoälyn käyttö muuttaa markkinoinnin toimintatapoja sekä avaa uusia mahdollisuuksia.

Tekoäly ei tule viemään työpaikkoja niissä yrityksissä, jotka haluavat ja osaavat hyödyntää sitä uutena työkaluna. Jos tätä ei ole vielä tehty, niin viimeistään nyt yrityksissä olisi ajankohtaista tehdä ohjeistukset myös tekoälyn käytöstä – missä tilanteissa sitä voi käyttää ja missä ei.

Tekoäly tulee muokkaamaan työmarkkinoita tavalla, jota emme vielä osaa ennustaa. Uusia tekoälytyökaluja julkaistaan jatkuvalla syötöllä, ja niiden toiminnoista saadaan koko ajan enemmän ja enemmän tietoa irti. Fakta on kuitenkin se, että markkinointitoimistot ja muut asiantuntijatyötä tekevät toimijat eivät tule pärjäämään markkinoilla ilman tekoälyn vahvaa hyödyntämistä. Myös markkinoija, joka osaa hyödyntää tekoälyä ja siihen liittyvää teknologiaa, tulee olemaan suuressa arvossa työmarkkinoilla.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”