Tehot irti somesta

Otatko somesta tehot irti, vai ajatko jatkuvasti rajoittimen kanssa? Somesisältöjen tuotanto ja jakelu ei ole helppoa puuhastelua, vaan tulosten eteen on tehtävä töitä systemaattisesti.

Veera Paukku

Sisältöjen jakelu ja mittaaminen on osa tuloksellista sisältömarkkinointia. Lataa ilmainen opas.

Jos työskentelet somen parissa tai jakelet sisältöä somekanavien kautta, olet jo askeleen pidemmällä pelkästään seuraamalla näitä kanavia. Aktivoitumalla kanavassa julkaisemisen saralla itsekin, henkilökohtaisen profiilisi kautta, pääset toki vielä syvemmälle.

Mitä paremmin kanavat tunnet, sen paremmin alat ymmärtää erilaisia formaatteja ja sisältötyyppejä sekä niiden toimivuutta. Muista kuitenkin, ettet lukittaudu siihen, miten itse kanavissa toimit. Sinä et välttämättä ole edustamasi yrityksen kohderyhmää – ja tuo kohderyhmä puolestaan saattaa käyttää kanavaa aivan eri tavoin.

Sosiaalisessa mediassa toimiminen vaatii myös jatkuvaa seuraamista, analyysia ja optimointia. Kun julkaiset säännöllisesti, alat nähdä yhteneväisyyksiä parhaiten toimineiden julkaisujesi välillä. Tunnista parhaat sisältötyypit, julkaisuajat ja käytännöt, joilla saat eniten tuloksia aikaan.

Mainonta lähes välttämätöntä

Eri somekanavien orgaaninen tavoittavuus on laskenut viime vuosina merkittävästi – virkistävänä poikkeuksena TikTok, jossa pienetkin tilit voivat säännöllisellä ja oivaltavalla sisällöntuotannolla saavuttaa huikeita lukuja katselukertojen saralla, ja kasvattaa tätä kautta myös seuraajamääräänsä.

Sen sijaan muissa kanavissa omastakin seuraajakunnasta tavoitetaan yritysprofiilien orgaanisilla julkaisuilla vain murto-osa.

Mainonta ja sisältöjen sponsorointi kannattaakin nähdä osana jatkuvaa tekemistä. Lyhytaikaisemmille kampanjoille on toki edelleen paikkansa, mutta jos tuotat laadukasta sisältöä vuoden ympäri, kannattaa varata jatkuva budjetti myös niiden jakelulle.

Työntekijälähettiläät tukevat sisällön jakelua

Henkilöstön omat profiilit somessa tavoittavat usein paljon paremmin silmäpareja, kuin yritysprofiilin julkaisut. Osallista siis innokkaat työntekijät sisällön jakeluun! Työntekijälähettiläille voidaan jakaa teemoja ja sisältöideoita – ja toisaalta helpoimmillaan jo yrityksen julkaisuihin reagoiminen, kommentoiminen ja niiden jakaminen edistää sisällön leviämistä laajemmalle yleisölle.

Toimiva tapa käynnistää työntekijälähettiläsohjelma on kouluttaa kiinnostuneet henkilöstön jäsenet sosiaalisen median käytöstä ja somessa aktivoitumisen hyödyistä. Tämän jälkeen kannattaa miettiä sopiva malli sisältöideoiden tarjoamiseen. Koostimme muutaman hyväksi havaitun keinon alle.

Tapoja tarjota sisältöideoita työntekijälähettiläille:

  • Ilmoitukset sisäisissä kanavissa uusista yrityksen postauksista
  • Kerran viikossa tarjottava lista tulevista postausteemoista, vaihtoehtoisine kuvineen
  • Vaihtoehtoiset postaus- ja jakotekstit yrityksen julkaisemiin sisältöihin liittyen

 

Kiinnostuitko sisällön jakelemisen mahdollisuuksista somessa? Oppaamme syventyy tähän aiheeseen tarkemmin. Lisäksi opas antaa sinulle eväitä terästää hakukonenäkyvyyttä ja mittaamista.

Lataa opas:

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”