Sisällöntuottajan muistilista
– mitä tulee ainakin pitää mielessä sisältömarkkinoinnin tuotannossa, oli se sitten tekstiä, kuvaa, videota tai ääntä?
Oikea sisältö oikeassa ostopolun vaiheessa on voittava konsepti. Mutta miten tuottaa oikeita sisältöjä? Kokosimme yhteen kuusi tärkeää ohjenuoraa sisältöjen suunnitteluun ja tuotantoon.
-
Jokaisella sisällöllä pitää olla tavoite ja mittarit, joilla sen onnistumista mitataan.
Sisältöjen tavoitteiden tulisi olla kiinteä osa sisältöstrategiaa. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi tunnettuuden tai hakukonenäkyvyyden lisääminen, asiakaskunnan sitouttaminen tai myyntiliidien hankkiminen, ja tavoitteet voivat olla joko sisältö- tai kampanjakohtaisia. Kun tavoite on kirkastettu, voidaan määrittää keinot sen saavuttamiseksi.
-
Mieti, mihin ostopolun vaiheeseen sisältö tulee.
Sisältöjen suunnittelussa, kuten strategiatyössäkin, paras apuväline on asiakkaan ostopolku. Tietoisuusvaiheessa sisällön tavoitteena on kiinnostuksen herättäminen, kun taas päätösvaiheessa yleisön vakuuttaminen siitä, että tuote tai palvelu on sopivin ja paras vaihtoehto asiakkaalle. Sisällöt tulisi siis räätälöidä ostopolun vaiheen mukaan.
-
Pohdi yleisölle sopivin formaatti.
Sisältöformaatti, eli sisällön tyyppi (kuva, teksti, video tai ääni tai näiden yhdistelmä), valitaan aina kanavan, yleisön ja ostopolun vaiheen mukaan. Useimmissa kanavissa voidaan nykyään käyttää erilaisia sisältöformaatteja, jolloin ratkaisevaa on, mikä palvelee parhaiten kohdeyleisöä tai toisaalta, mihin formaattiin budjetti taipuu.
-
Päätä, millä resursseilla ja budjetilla sisältö tuotetaan.
Sisällöntuotannon työvaiheita voidaan jakaa oman markkinointi- tai viestintätiimin (jos sellainen on olemassa) lisäksi ulkoiselle markkinointikumppanille. Kun sisältöjä tehdään tavoitteellisesti, ulkoinen kumppani voi tarjota niin lisäosaamista, -näkemystä kuin apukäsiäkin. Budjetti sanelee, miten ja kuinka paljon sisältöä voidaan tuottaa.
-
Muista jättää budjettia myös markkinointiin, koska muuten sisältö ei tavoita kuin maksimissaan sisäiset yleisöt.
Ilman maksettua markkinointia sisältö harvoin tavoittaa kovin suuria yleisöjä. Oman yrityksen ulkoinen markkinointikumppani osaa myös antaa neuvoja siihen, miten markkinointibudjetista saadaan parhaat tulokset irti.
-
Ole rohkea, testaa, mittaa ja opi.
Joskus toimivin sisältökonsepti saattaa yllättää, ja parhaat formaatit saattavat löytyä yrityksen ja erehdyksen kautta. Muista siis ajatella rohkeasti myös laatikon ulkopuolelta ja ottaa opiksi sisällöistä keräämästäsi tiedosta.