Miten saat podcastillesi lisää kuulijoita

Olet hankkinut laadukkaan äänityskaluston, nauhoittanut podcastisi ja ladannut sen nettiin. Show’si on valmis, sinä olet valmis. On aika päästää yleisö sisään. Mutta miten saat mahdollisimman monen löytämään podcastisi? Tässä muutama vinkki, jotka paitsi toimivat takuuvarmoina sisäänheittäjinä myös saavat yleisösi jäämään pidemmäksi aikaa.

Joonas Kärki

headphones-pink

Kuuntele tämä blogi podcast-versiona alta:

1. Panosta laatuun ja jatkuvuuteen

Podcastisi äänen- ja sisällön laatuun panostaminen on äärimmäisen tärkeää. Laadukas ääni pitää otteessaan, ja jos show’si on tasaisesti viihdyttävä tai informatiivinen, se kerää kommentteja kahvipöydässä sekä netissä. Kommentit ja suosittelut taas tuovat sisältösi ääreen lisää kiinnostuneita korvapareja – kuten myös kommentteihin vastaaminenkin.

Jatkuvuus on tärkeää myös jaksojen julkaisutiheyden näkökulmasta. Mikäli mahdollista, julkaise uusi jakso aina tiettyyn aikaan ja kerro aikataulusi julkisesti, jotta kuulijasi tietävät odottaa podcastiasi eivätkä unohda sinua.

2. Tarkastele podcastiasi kokonaisuutena

Laatupuolen ollessa hyvällä mallilla voit keskittyä seuraavaksi muihin suosioosi vaikuttaviin tekijöihin. Onko ohjelmallasi vetävä ja sen idean tiivistävä nimi? Onko kansikuva ja muu grafiikka houkuttelevaa? Ovatko kuvaus ja metatiedot hakukoneoptimoituja? Kokonaisvaltainen suhtautuminen podcastaamiseen antaa sinusta ammattimaisen kuvan ja tehostaa kuuluvuuttasi, vaikkei sitä heti uskoisi.

3. Tuo ohjelmaasi vieraileva tähti

Tunnetun vierailijan haastatteleminen auttaa näkyvyyttäsi monella tavalla: Jo pelkkä kuuluisa nimi podcastisi otsikossa kiinnostaa, mutta se helpottaa myös promootiossa, sillä seurattu vieras voi linkata podcastin omiin kanaviinsa. Tämä on yksi parhaista keinoista, mikäli haluat kasvattaa omaa suosiotasi nopeasti jo heti alkuvaiheessa.

4. Kuulu useilla alustoilla

Podcastin upottaminen muille sivustoille käy helposti erityisesti Soundcloudin kautta. Mikset samalla hyödyntäisi upotuksen yhteydessä Facebookin tai Twitterin maksullisen markkinoinnin mahdollisuutta? Lisäksi voit linkata podcastisi uusimman jakson Instagram-tilisi bioon, ja kehottaa kuulijoita sen pariin sitä kautta.

Myös iTunes on hyödyllinen alusta erityisesti kansainvälistä yleisöä tavoitteleville. Se on yksi maailman käytetyimmistä podcast-palveluista ja listautumalla sinne pääset suosittuun uutuus-kategoriaan. Tästä pääset katsomaan, kuinka iTunes-listautuminen käy.

Kaikesta huolimatta suosion saavuttaminen voi vaatia aikaa. Pidä siis pääsi kylmänä, nauti uudenlaisen sisällön tuottamisesta ensimmäisten joukossa ja kysy tarvittaessa apua meiltä.

Pysy ihmeessä kuulolla, sillä tulemme lähiaikoina kertomaan tarkemmin siitä, miten podcasteja voidaan hyödyntää yritysmarkkinoinnissa.

 

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”