Markkinoinnin automaatio ei ole ihmekone, mutta hyödyt kannattaa ottaa irti
Nimestään huolimatta markkinoinnin automaatio ei ole automaatti, joka hoitaa markkinointiviestinnän työt tiimin puolesta. Siitä on kuitenkin monenlaista apua ja iloa, kun sen tarjoamat hyödyt otetaan fiksusti käyttöön.
Markkinoinnin automaation avustama liidigenerointi leikkaa koko asiakkaan ostopolun läpi. Siksi organisaation sisällä vastuuta markkinoinnin automaatiosta on monesti vaikea jakaa ja pilkkoa. Käyn asiakkaitteni kanssa taajaan keskustelua siitä, mikä kuuluu markkinoinnin, viestinnän, liiketoimintajohdon tai myynnin työpöydälle. Myycastissa vieraillut Tiina Kilpelänaho asiallisesti haastaakin: pitäisikö meidän puhua ennemminkin liiketoiminnan automatisoimisesta?
Ihan aluksi on siis hyvä ymmärtää, että markkinoinnin automaatio ei ole markkinoinnin ”projekti”, vaan koko liiketoiminnan yhteinen järjestelmä. Siksi on tärkeää, että sen hankinnassa ja käyttämisessä on mukana läpileikkaus koko organisaation liiketoimintaan osallistuvasta henkilöstöstä.
Käytä aikaa järjestelmän valintaan
Markkinointitoimiston konsulttina istun usein tilanteessa, jossa asiakkaamme on jo valinnut, ostanut ja ehkä myös integroinut markkinoinnin automaatiojärjestelmän toimintaansa. Kun tässä vaiheessa lähdemme yhdessä hahmottamaan, millainen järjestelmä meillä on käsissämme, olemme jääneet askeleen takamatkalle. Voi kun teknologiaosasto olisi riittävän ajoissa osallistanut markkinoinnin, myynnin ja liiketoimintajohdon mukaan!
Tilanne ei tänä päivänä ole onneksi toivoton, sillä järjestelmät ovat varsin skaalautuvia, ja niihin saadaan myös jälkikäteen lisättyä melko helposti uusia ominaisuuksia. Ideaalitilanteessa tehdään kuitenkin ennen järjestelmävalintaa kattava määrittely, joka sisältää ainakin seuraavia asioita:
- Mitä tavoitteita asetamme järjestelmälle – miten odotamme sen kehittävän ja edistävän liiketoimintaamme?
- Mitä muita järjestelmiä meillä on jo käytössä, ja mitkä järjestelmät ovat integroitavissa keskenään? Miten saamme datan liikkumaan eri järjestelmien välillä? Onko järjestelmiä, jotka ovat päällekkäisiä?
- Millä resursseilla markkinoinnin automaatiota pyöritetään arjessa? Paljonko sisäistä työvoimaa tai ulkoisia kumppaneita on käytettävissä?
Hups, kuka tekee sisällöt?
Yllä olevaan listaan voisi lisätä, että ei ole pahitteeksi, jos sisältöstrategia on jo olemassa järjestelmää valitessa. Silloin meillä on jo käsissämme esimerkiksi ostajapersoonat, asiakaspolut, relevantit sisältökärjet ja -formaatit sekä toimintamalli sisältöjen tuotantoon. Silloin emme ole tilanteessa, jossa ison investoinnin tehnyt teknologiaosasto kättelee järjestelmän markkinoinnille ilman relevanttia budjettia.
Lisätään listaan siis raha. Markkinoinnin automaatio ei tuota itsekseen sisältöä. Ihminen on tässä – yhdessä toki tekoälyn kanssa – suurimmassa roolissa. Markkinoinnin automaatio on nimittäin täysi hukkainvestointi, jos emme kohdenna oikea-aikaisesti fiksusti personoitua, puhuttelevaa sisältöä, jota kohdeyleisö haluaa vastaanottaa. Ilman sisältöä ei ostopolku etene, ei sitten millään.
Valitse itsesi kokoinen järjestelmä
Aina ei ole apuna teknologiaosastoa ja sen budjettia. Tarpeetkin voivat olla esimerkiksi Marketoa, Pardotia ja Eloquaa pienemmät. Automaatiota pääsee kyllä harjoittelemaan kevyestikin. Monet sähköpostimarkkinointiin erikoistuneet työkalut tarjoavat ihan kivasti mahdollisuuksia automaatioputkien rakentamiseen.
Vielä yksi keskeinen vinkki: ennen kuin innostut järjestelmästä, innosta itsesi ottamaan haltuun automaation logiikka ja hahmottamaan kokonaisuus, miten se parhaimmillaan auttaisi liiketoimintaasi. Sen jälkeen – hyppää rohkeasti markkinoinnin automaation kyytiin.
Lopuksi vielä muistilista, miten liikkeelle:
- Ymmärrä, mitä markkinoinnin automaatio voisi tarjota organisaatiollesi.
- Määritä, mitä haluat automaatiolta: esimerkiksi tylsien työtehtävien hoitamista vai liidejä?
- Laske budjetti – ei pelkästään järjestelmälle, vaan myös sen käyttämiselle.
- Suunnittele prosessi ja tarvittavat resurssit: mitä teet itse, mitä ostat ulkopuolelta?
- Vertaile eri järjestelmiä systemaattisesti. Laadi itsellesi vaikkapa taulukko, johon olet kirjannut tärkeimmät vaatimukset.
- Keskustele organisaatiossasi mahdollisimman laajasti sekä osallista muut mukaan hankintaan. Se kantaa hedelmää myös silloin, kun vastuita järjestelmän ylläpidossa jaetaan.
Kiinnostuitko markkinoinnin automaatiosta? Olemme teknologiariippumaton toimija, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään fiksusti markkinoinnin automaatiota ja edistämään sen avulla liiketoimintaa. Ota yhteyttä, jutellaan lisää.