Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
Teksti, jota hakukonekin rakastaa – miten se syntyy?
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on, että hakukone – kuten Google – ymmärtää sisällön ja näkee sen laadukkaana. Yksi keskeinen tekijä arvottamisessa on, että sisältö vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjän hakuun. Näin hakukone nostaa sisällön hakutuloksissa ylemmäs.
Sisällön lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös tekniset seikat. Loppukädessä kyse on käyttäjäkokemuksesta: jos sivusto on täynnä turhia plug-ineita, kuvat ovat liian isoja ja etusivu latautuu yhdeksän sekuntia, on käyttäjäkokemus heikompi kuin puolessa sekunnissa latautuneella, selkeällä ja helposti navigoitavalla sivulla.
Loppukädessä kyse on käyttäjäkokemuksesta.
-
Avainsanat
Kun hahmottelet sisältöä, jonka tavoitteena on nousta hakutuloksissa korkealle, ensimmäinen askel on avainsana-analyysi. Sen avulla tiedät, millä termeillä potentiaaliset lukijat aiheestasi tietoa etsivät.
-
Kilpailutilanne
Onko kilpailutilanne hakukoneissa millainen – ja jos se on kovin tiukka, löytyisikö jotakin vaihtoehtoisia, vähemmän kilpailtuja hakutermejä, joissa voisit saavuttaa tuloksia nopeammin?
-
Ongelma ja ratkaisu
Kun avaintermit on löydetty, on aika lähteä itse sisällön pariin. Mieti, kenelle kirjoitat ja mitä ongelmaa ratkaiset. Miksi sinun sisältösi on parempi, kuin nyt hakutuloksissa kärkisijoilla olevat sisällöt? Ratkaisetko tekstissä tiedonhakijan ongelman?
-
Luettavuus
Tarkista tekstisi luettavuus. Muista muotoilut, joilla tuet paitsi luettavuutta myös hakukonelöydettävyyttä, kuten UKK-listat ja bulletpointit.
Kiinnostaako sisällön jakelu hakukoneissa tai sosiaalisessa mediassa? Lataa maksuton oppaamme!
Oppaastamme löydät vinkkejä myös muun muassa sisällön suunnitteluun, luettavuuden parantamiseen sekä erilaisiin hakukonelöydettävyyttä tukeviin muotoiluihin.