Elintarvikeyritys: sosiaalinen media on teille lyömätön ase
”Kaikkien yritysten tulee olla somessa” – tämä mantra on varmasti kaikille jo tuttu. Sen sijaan sitä ei useimmiten myönnetä, että joillekin yrityksille sosiaalisen median alustat ovat äärettömän paljon toimivampia viestintäkanavia kuin toisille. Elintarvikeala on yksi näistä aloista.
Jokaisella markkinointi- ja viestintäkanavalla on tietyt vahvuudet, joiden takia se sopii erityisen hyvin joillekin firmoille ja toisille taas ei. Televisio on näyttävä kanava, jonka avulla voi tehokkaasti herätellä tietoisuutta. Tapahtumat taas ovat keino kerryttää asiakasymmärrystä ja tuottaa asiakkaille arvoa kohtaamalla heidät kasvotusten. Kuumailmapuhaltimia myyvän yrityksen tuskin kannattaa sijoittaa koko markkinointibudjettiaan televisioon, sillä heidän yleisönsä voi tavoittaa paljon tehokkaammin esimerkiksi juurikin erilaisissa tapahtumissa.
Myös sosiaalisella medialla on tietyt vahvuudet, jotka tekevät siitä erinomaisen kanavan usealle brändille. Tähän alle listasin kolme syytä, miksi etenkin elintarvikeyritysten kannattaa sijoittaa sosiaaliseen mediaan.
Visuaalisuus
Kuinka moni on nähnyt niin taivaallisen näköisen ruokakuvan tai -videon sosiaalisessa mediassa, että maha on alkanut kurnimaan? Nostan ainakin oman käteni pystyyn. Sosiaalinen media on äärimmäisen visuaalinen alusta. Useat bloggaajat ja yritykset ovat hankkineet kymmeniä tuhansia seuraajia postaamalla someen kauniita ja herkullisen näköisiä ruokakuvia.
Mutta toisin kuin esimerkiksi televisiomainonnassa, yrityksen ei tarvitse järjestää monen tuhannen euron ruokakuvauksia sosiaalista mediaa varten. Tärkeintä on visuaalisuus ja omaperäisyys: tylsästä pakkauksesta tai ruokalautasesta on turha napsia kuvia, sillä someyleisö on tottunut paljon parempaan. Myös yksityiskohdat ovat tärkeitä: jokaisen ruokamurun tulee olla täydellisesti aseteltuna. Kun idea ja lavastus ovat kohdillaan, ei tarvitse kuin kaivaa kännykkä taskusta.
User Generated Content
Parasta sosiaalisessa mediassa elintarvikeyritysten kannalta on se, ettei yritys ole ainoa sisällöntuottaja: tuotteidesi fanit postaavat omia kokkailukaan sosiaaliseen mediaan ja jakavat muille tuotevinkkejä, reseptejä ja suosituksia.
Kuluttajat luottavat toistensa luomaan somesisältöön enemmän kuin yrityksen mainoksiin, joten tähän kannattaa sosiaalisessa mediassa myös kannustaa. Mikrovaikuttajille voi esimerkiksi lähettää testaukseen tuoteuutuuksia, asiakkaiden parhaimmat reseptit voi palkita – ja tehdä niistä vaikka reseptikirjan tai kuvagallerian.
Yhteisöllisyys
Tämä vahvuus on jo ihan siinä nimessäkin: sosiaalinen media on sosiaalinen kanava, jossa yhteenkuuluvuuden tunteet ja virtuaaliset yhteisöt ovat käyttäjille todella tärkeitä.
Yhteisöjen merkitys korostuu etenkin muutoksen keskellä. Tämä koskee myös ruokaa ja elintarvikkeita. Ihmisten ruokailutottumukset ovat muuttumassa; esimerkiksi kasvissyöjien osuus väestöstä kasvaa ja elintarvikkeiden alkuperätieto ja tuotannon ympäristövaikutukset kiinnostavat kuluttajia huomattavasti enemmän kuin 2000-luvun alkupuolella. Näiden trendien ympärille on syntynyt useita yhteisöjä juurikin sosiaalisessa mediassa. Ihmisten on helppoa hakea neuvoja ja tukea Facebook-ryhmässä tai tietyn Instagram-hashtagin alla.
Elintarvikeyrityksen kannattaakin tukea ja kasvattaa yhteisöllisyyttä omien tuotteidensa ympärille, joko luomalla oman yhteisönsä tai osallistumalla olemassa olevien yhteisöjen keskusteluihin.