Työtä, kiitos!

Viestintää nuorten äänelle

  • Asiakas

    Raha-automaattiyhdistys

  • Projekti

    Paikka auki, nuoret työelämään -avustusohjelma

  • Palvelut

    Yhteiskunnallinen vaikuttaminen, strateginen viestintä

Ääni nuorille

Raha-automaattiyhdistyksen Paikka auki – nuoret työelämään -ohjelman tavoitteeksi asetettiin vahvan, muista nuorisotyöttömyyshankkeista selvästi erottuvan viestintäkonseptin rakentaminen: ei puhuta sormi pystyssä ylhäältä alaspäin, aikuisilta nuorille, vaan annetaan aidosti ääni nuorille itselleen!

Ohjelman tavoitteena oli auttaa työelämän ulkopuolella olevia alle 29-vuotiaita nuoria aikuisia löytämään työpaikka sosiaali- ja terveysalan järjestöistä sekä vahvistaa heidän työelämävalmiuksiaan.

Paikka auki -avustusohjelma oli RAY:n viestinnän vuoden 2014 kärkihanke.

Puheet on puhuttu – työtä, kiitos!

Työtä, kiitos! -konsepti lähestyy nuorisotyöttömyyden ongelmaa rohkealla ja rakentavalla otteella. Viestinnän lähtökohtana oli äänen antaminen nuorille itselleen. Vaikutetaan positiivisella asenteella ja toiminnan kautta. Puheet on puhuttu – työtä, kiitos!

Avustusohjelma lanseerattiin laajasti kohderyhmien tietoisuuteen. Ensisijaisina kohderyhminä olivat sosiaali- ja terveysalan järjestöt, työelämän ulkopuolella olevat, erilaisten henkilökohtaisten syiden takia vaikeasti työllistyvät nuoret sekä yhteiskunnalliset ja yrityssektorin vaikuttajat.

RAY:n tekemien avustuspäätösten jälkeen ohjelma julkistettiin suurelle yleisölle. Lanseerausta tuki avustusohjelmaa varten perustetun Nuorten Johtoryhmän kanssa yhteistyössä suunniteltu, valtakunnallisesti edustava Työttömien nuorten ääni –tutkimus. Tutkimus tarjoaa kurkistuksen työttömyystilastojen taakse: mitä työttömät nuoret todella ajattelevat ja odottavat? Tutkimuksen tiimoilta suunniteltiin ja toteutettiin monipuolisesti erilaisia sisältöjä ohjelman viestiä tukemaan.

Nuorten Johtoryhmä teki vierailut EK:hon, SAK:hon, Talouselämään ja Helsingin Sanomiin. Vierailuilla esitettiin tutkimustuloksista tehty video ja luovutettiin avaintuloksista tehty juliste. Avustusohjelman julkistusta tuki lisäksi sisältöyhteistyö Bassoradion kanssa.

Nuorille pitää antaa mahdollisuus. Nuorten pitää saada antaa oma osaamisensa käyttöön, ja olla osa yhteisöä. Työ on siinä tärkeässä roolissa – sen lisäksi, että työ tietysti antaa elannon.

Jutta Urpilainen, valtiovarainministeri

Ohjelman kaikki viestintätoimenpiteet perustuvat vahvasti sidosryhmien aktiiviseen osallistamiseen. Vappuna 2014 ohjelma jalkautui Basson kanssa kadulle ja kutsui juhlakansaa Instagram-kisaan aiheena ihannetyö. Elokuussa järjestettiin keskustelutilaisuus Nuorten Johtoryhmän ja yritysmaailman edustajille: Tulevaisuuden työ -ajatushautomosta koostettiin yhteiset teesit: miten työelämän pitäisi muuttua, jotta nuoret työllistyisivät jatkossa paremmin? Kooste visualisoitiin live-kuvituksella. 

Työtä sadalle nuorelle

Ohjelma onnistui konkreettisesti luomaan työtä sekä herätti keskustelua. Keskeisiä tuloksia olivat:

  • Ohjelman lanseeraaminen järjestökentälle ylitti RAY:n odotukset: hakemuksia työttömien nuorten palkkaamiseen saatiin 192 avustuskohteeseen.
  • Ohjelman avulla työllistettiin vuoden 2014 aikana noin sata nuorta.
  • Viestinnällä on herätetty valtakunnan päämedioiden, päättäjien ja työmarkkinajärjestöjen kiinnostus avustusohjelman näkemyksiin nuorisotyöttömyydestä sekä sen pienentämisestä.
  • Nuorten Johtoryhmän jäseniä on kutsuttu puhumaan lukuisiin järjestökentän tapahtumiin.
  • RAY:n rooli yhteiskunnallisena vaikuttajana on vahvistunut ja järjestötyö on saanut uudenlaista näkyvyyttä nuorten keskuudessa
  • 0
    kpl
    Työllistettyä nuorta

    Ohjelma poiki työpaikan sadalle nuorelle.

  • 0
    kpl
    Hakemuksia

    Järjestöiltä tuli ohjelmaan 192 avustushakemusta.

  • 0
    m€
    Budjetti

    Valtakunnallinen työllistämisbudjetti oli 5,1 miljoonaa euroa.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”