Euromelanooma on kansainvälinen kampanja, jonka tavoite on melanooman ja muiden ihosyöpien tietoisuuden lisääminen, ehkäiseminen ja varhainen diagnoosi. Olemme toteuttaneet Suomen kampanjan vuosina 2015, 2016 ja 2017. Vuoden 2015 kampanja palkittiin Vuoden lääkeinformaatiotekona ja kampanjan näkyvyys ylittikin kaikki odotukset.
Lähtötilanne ja tavoitteet
Ihotautilääkärien kehittämän kansainvälisen Euromelanooma-kampanjan tavoitteena on melanooman ja muiden ihosyöpien ehkäiseminen sekä varhainen diagnoosi. Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietämystä ihosyövistä ja niiden tunnistamisesta sekä riskitekijöistä. Suomessa melanoomaan sairastuu vuosittain noin 1400 henkeä ja muihin ihosyöpiin 11 000 henkeä.
Ensimmäistä kertaa kampanjaan osallistuvan Suomen tavoitteet olivat:
- Lisätä suomalaisten tietoisuutta ihosyövistä ja niiden ennaltaehkäisemisestä
- Ohjata suomalaisia ilmaisiin luomitarkastuksiin
Kampanjan kansalliset yhteistyökumppanit Suomessa olivat La Roche-Posay, LEO Pharma Oy, Roche Oy, Iholiitto ry, Suomen Apteekkariliitto, Syöpäjärjestöt sekä Yliopiston Apteekki.
Luova ratkaisu ja toteutus
Luovan ratkaisun pääviesti oli selkeä: Ihosyövän varhainen tunnistaminen voi pelastaa hengen!
Kampanjan keskiössä oli Euromelanooma-päivä 19. toukokuuta, jonka aikana viidessä kaupungissa järjestettiin tietoiskuja sekä ilmaisia luomitarkastuksia ennakkoilmoittautumisella. Kuka tahansa pääsi ennakkoajanvarauksella näyttämään epäilyttäviä ihomuutoksia ihotautilääkärille ilmaiseksi.
Kampanjaviestin levittämiseksi ja ilmaisiin luomitarkastuksiin innostaaksemme teimme monipuolisesti erilaisia PR-toimenpiteitä: Tuotimme kaksi kampanjavideota, teimme mainosmateriaaleja verkkoon, printtiin ja yhteistyökumppaneiden kanaviin sekä perustimme kampanjasivun Facebookiin. Myös apteekit osallistuivat aktiivisesti kampanjaan jakamalla yli 20 000 kampanjaesitettä sekä kehottamalla suomalaisia osallistumaan luomitarkastustapahtumiin.
Kaikki kampanjointi ohjattiin kampanjasivustolle: www.euromelanoma.org/suomi