#Brändi – asiakkaan palvelija
Markkinoinnin logiikka on muuttunut pysyvästi – onneksi. Tuotteiden ostopolku alkaa lähes jokaisella useimmiten internetissä ja sosiaalinen media vastaa suoraan tiedon tarpeeseemme. Kuluttajat käyttävät brändien sisältöjä verkossa täysin omilla ehdoillaan ja tuotteita arvostellaan ahkerasti.
Brändien näkökulmasta sosiaalinen media on jatkuvaa, kohdennetuille yleisöille tehtyä palvelevan sisällön tuotantoa ja dialogia. Mutta tätä tekevät jo lähes kaikki brändit.
Ainoa keino erottautua on tehdä luovaa, toiminnallista sisältöä ja osallistaa asiakkaita. Perinteisen kampanja-ajattelun voi unohtaa, sillä brändin täytyy olla näkyvissä sosiaalisessa mediassa vuoden jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri. Brändeille on elinehto tavoittaa potentiaaliset asiakkaat oikeanlaisella sisällöllä juuri silloin kun he miettivät tuotteen tai palvelun ostamista. Toisena tavoitteena on brändilojaliteetin kasvattaminen nykyisten asiakkaiden keskuudessa.
Jokaisen tuotetun sisällön tavoitteena on saada lukija klikkaamaan, kysymään, suosittelemaan, jakamaan, tilaamaan ja ostamaan. Uskomme laadukkaan sisällön ohella analytiikan ja datan voimaan myyntiä lisäävässä markkinointiviestinnässä: analytiikan avulla voidaan seurata onnistumista ja oppia toimivimmat temput.
Sosiaalinen media vaatii brändeiltä myös tervettä nöyryyttä – sosiaalisessa mediassa annettuun kritiikkiin on pystyttävä vastaamaan aina kuin asiakaspalvelun oppikirjasta, sillä vastaus jää luettavaksi myös jälkipolville.
Sisältö on uusi kuningas
Google arvostaa laadukkaita sisältöjä, eikä pelkkä sisällön optimointi enää riitä brändeille. Muutos vaatii yrityksiltä uusia toimintatapoja – laadukasta sisältöä tulisi olla nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille tarjolla kaikissa ostopolun kohtaamispisteissä, tietysti eri kohderyhmät huomioiden.
Kaikki lähtee siitä, että yrityksen omat kanavat ovat tehokkaassa käytössä.
Tämä vaatii alun strategiapanostusta: missä some-kanavissa potentiaaliset asiakkaamme viihtyvät ja mikä heitä erityisesti kiinnostaa? Millaista tietoa vanha uskollinen asiakkaamme vaikkapa Oulussa tarvitsee tässä kuussa?
Ja loppuun yksi suositus: Brändin ei kannata mennä sosiaaliseen mediaan apinoimaan muiden jo tekemiä sisältöjä. Tällä hetkellä luovuudelle on iso tilaus sosiaalisessa mediassa ja oivaltava sisältö onkin nykyisin ainoa tapa jättää muistijälki.