Instagramin uusi viestipalvelu Threads saapui Eurooppaan mitkä ovat sen vaikutukset markkinointiin ja viestintään? 

 

Viestipalvelu Threads julkaistiin joulukuun 14. päivä Suomessa. Threads tarjoaa yrityksille uuden kanavan vuorovaikutteiseen viestintään asiakaskuntansa kanssa. Alustan potentiaali yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja keskustelun foorumina on kuitenkin vielä avoin. 

Petra Vatanen

Instagramin uusi viestipalvelu Threads saapui Eurooppaan – mitkä ovat sen vaikutukset markkinointiin ja viestintään?

Teknologiayhtiö Meta julkaisi joulukuun puolessa välissä Euroopassa suoran kilpailijan Elon Muskin omistamalle viestipalvelu X:lle (entinen Twitter).  X:n käyttäjämäärä on laskenut jonkin verran sen jälkeen, kun Elon Musk osti yrityksen. Tämä on luonnollisesti avannut oven kilpailulle.   

Threads on alusta, jossa keskitytään lyhyiden tekstipostausten kirjoittamiseen. Enimmäispituus on 500 merkkiä. Käyttäjä voi myös lisätä postaukseen valokuvia, linkkejä ja lyhyitä videoita, ja tekstipostauksia on mahdollista yhdistellä. Alustan tarkoitus on olla hyvin samankaltainen kuin X. Threads saikin suuren suosion heti lanseerauksensa jälkeen, mutta sen aktiivinen käyttäjämäärä on vaihdellut.  

Miten yritysten kannattaa hyödyntää Threads-sovellusta? 

Jos sinulla on jo Instragram-tili, käyttäjätunnuksen luominen on helppoa. Threadsiin voi kirjautua Instagram-tunnuksilla ja tilin luomisen yhteydessä voi valita, haluaako käyttäjä tuoda profiilinsa tiedot Instagramista. Lisäksi käyttäjä voi seurata kaikkia niitä tilejä, joita seuraa jo Instagramissa. Meta tarjoaa mahdollisuuden selata alustaa ilman sisäänkirjautumista. 

Kuten todettu, Threads on suora kilpailija viestipalvelu X:lle. Sen on tarkoitus olla aidosti vuorovaikutteinen ja sosiaalinen kanava, missä käydään keskusteluja nopeatempoisesti ja ajantasaisesti. Huomioarvo on itse aiheessa ja siihen liittyvässä kiinnostuksessa. 

Vinkit Threadsin käyttöön yrityksille: 

  • Sopeuta viesti kanavaan: pidä viestisi lyhyenä ja ytimekkäänä. 
  • Mieti, mitä sellaista Threads-sovelluksessa voi tehdä, mihin muut kanavat eivät taivu. 
  • Sitouttaminen: Threads on Instagramin jatke, joten yritysten tulisi hyödyntää jo olemassa olevaa seuraajakuntaansa. 
  • Visuaalisuus: vaikka Threads on tekstipainotteinen alusta, visuaalisten elementtien sisällyttäminen voi lisätä merkittävästi sitoutumisastetta ja tehdä sisällöstä helpommin lähestyttävää ja kiinnostavaa. 
  • Tiheä postaustahti: Threads on kanavana nopeatempoinen ja keskusteleva, joten postaustahti on pidettävä tiheänä ja interaktiivisena.  

Threads tarjoaa yrityksille mahdollisuuden olla yhteydessä sidosryhmiinsä tekstipohjaisessa muodossa. Tärkeintä on kokeilla, olla aito ja hyödyntää alustan ominaisuuksia. 

Maksettu mainonta ei tällä hetkellä ole Threads-sovelluksessa vielä mahdollista, mutta pian varmasti selviää, kuinka nopeasti Meta kaupallistaa myös tämän alustan. 

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja keskustelun siirtymä 

Mielenkiintoista tulee olemaan, minkälaisen roolin Threads saa tulevaisuudessa ja vakiinnuttaako se asemansa. On mahdollista, että osa X:n käyttäjistä on siirtynyt ja siirtyy kokeilemaan Threads-sovellusta sen uutuuden ja erilaisuuden vuoksi. Käyttäjien siirtymä X:stä Threadsiin riippuu useasta tekijästä, kuten mieltymyksistä, alustan ominaisuuksista ja siitä, miten hyvin alusta palvelee heidän tarpeitaan viestinnässä ja sisällön jakamisessa.  

Yhteiskunnallinen keskustelu on hakenut paikkaansa Elon Muskin muutettua X:n käytäntöjä, eikä esimerkiksi LinkedIn ole päässyt täyttämään tätä tyhjiötä. Sen käyttö ja sisällöt perustuvat työelämälähtöiseen sisältöön ja kontakteihin, eikä julkiseen, kaikille avoimeen keskusteluun kuten X:ssä.  

Kysymys kuuluukin, siirtyykö yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja keskustelu X:stä Threadsiin? Ja toinen olennainen kysymys on: missä kanavassa yritysten kannalta relevantti yleisö on? 

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”