Ketterin malli sisällöntuotantoon – miten jaotella järkevästi oman yrityksesi ja ulkoisen kumppanin roolit?

Yrityksesi tavoitteita tukeva sisältöstrategia, sopiva ja oikein kohdennettu markkinointibudjetti sekä sujuva ja järkevästi roolitettu tuotantoprosessi ovat voittamaton yhdistelmä yrityksen myyntiä tukevassa sisältömarkkinoinnissa.

Merja Tervo

Ketterän sisällöntuotannon 12–3–1-prosessimalli

Sisältömarkkinointia toteutetaan toisinaan yrityksen oman sisäisen tiimin voimin, toisinaan pelkän ulkoistetun markkinointikumppanin voimin ja useimmiten näiden kahden yhdistelmällä. Joskus sisällöntuotannossa voidaan luottaa omaan tekemiseen, mutta ulkoisesta kumppanista voi saada apua, kun oma osaaminen tai resurssit eivät riitä. Kumppani osaa myös katsoa yritystäsi ulkopuolisin silmin ja tuoda uusia näkökulmia teemoihin ja sisältöjen toteutustapoihin.

Pääasia on, että tekemisen taustalla on aina selkeät tavoitteet (jotka ovat linjassa yrityksen kokonaistavoitteiden kanssa), ja sisältöjen menestystä arvioidaan niihin sidottua dataa analysoimalla.

 

12–3–1-prosessimalli antaa tarpeeksi suuntaviivoja, mutta jättää myös tilaa vapauksille

Ketteriä sisällöntuotantoprosesseja on monia erilaisia, mutta mielestämme yksi parhaista on 12–3–1-prosessimalli. Siinä sisältösuunnitelma on tehty seuraaville 12 kuukaudelle, tarkempi sisältökalenteri kolmelle kuukaudelle ja markkinointi sisällöille tehdään aina kuukauden sykleissä.

Sisällöntuotannon raamit on hyvä olla olemassa pidemmälle aikavälille, mutta liian pitkälle kuten vuoden jaksolle ja tarkkaan tulevaisuudelle suunniteltu sisältökalenteri ei jätä tilaa muutoksille. Osa muutoksista voi johtua yrityksestä itsestään, mutta myös toimintaympäristön muutokset vaikuttavat sisältöjen toimivuuteen.

Kun sisältöaiheita käydään kolmen kuukauden välein läpi, on suunnittelun sykli jo vuoteen verrattuna huomattavasti paremmin hallinnassa – ja maailmantilanne tiedossa. Kuukausittaisessa palaverissa voidaan vielä tehdä viime hetken muutoksia sekä nostaa ad hoc -aiheita listalle.

 

Sisäiselle tiimille viimeistely, ulkoiselle tiimille tarpeen tullen koko muu prosessi

Sisältömarkkinoinnin toteutustapoja on yhtä monia kuin yrityksiäkin, mutta tärkeintä on löytää tapa, joka palvelee parhaiten oman yrityksen tarpeita sekä hyödyntää käytössä olevaa markkinointibudjettia optimaalisimmin. Ulkoinen kumppani voi huolehtia esimerkiksi ostopolun alkupään sisältöjen tuottamisesta ja oma sisäinen tiimi sisällöt asiakaspolun ostopäätösvaiheesta eteenpäin. Polun alkuvaiheiden sisällöillä on suurempi laatuvaatimus, ja niissä kannattaa käyttää kokenutta ammattilaistiimiä – mikäli sisäisessä tiimissä vastaavaa osaamista ei ole.

Toisaalta joskus luonteva tapa jakaa työtä on ulkoistaa formaatit, joiden tuotantoon ei ole sisäisellä tiimillä resursseja. Usein ulkoistettavia sisältöjä ovat videot, animaatiot ja äänisisällöt, koska silloin ei tarvitse investoida kuvaus- ja äänityskalustoon tai näiden osaamiseen sisäisesti.

 

Haluatko oppia lisää tuloksellisesta sisällöntuotannosta? Lataa oppaamme.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”