Onnistunut videosisältö: osa 1.

Älä ohita esituotantovaihetta

Jarkko Louhelainen

Videon tuottaminen vaatii monia, hyvin suunniteltuja työvaiheita. Toki joskus saattaa käydä niin, että kamera käy oikeaan aikaan oikeassa paikassa, ja vahingossa tallentuu timanttinen sisältö. Viraali on valmis. Harvemmin tällainen onni on kuitenkaan mukana, vaan yleisesti ottaen tavoitteita palveleva sisältö vaatii paljon niin suunnittelulta kuin tuotannoltakin. Ensimmäinen vaihe, esituotanto, on tärkeä kokonaisuuden kannalta. Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin, miten esituotannolla varmistat projektisi onnistumisen.

Esituotanto videoprojekteissa

Esituotanto käsittää kaiken suunnittelu- ja organisointityön ennen varsinaisten kuvausten aloittamista. Se on yleensä videoprojektin kaikista työläin ja aikaa vievin osuus, mutta hyvä suunnittelu on koko projektin sydän. Älä siis ohita sitä.

 

Esituotannon vaiheet

Esituotanto käsittää muun muassa seuraavia työvaiheita:

  • Videon tavoitteiden ja yleisön määrittäminen
  • Tarinan suunnittelu
  • Käsikirjoituksen kirjoittaminen
  • Storyboardien laatiminen
  • Roolihahmojen suunnittelu
  • Näyttelijöiden valinta

Näiden lisäksi esituotantovaiheessa valitaan myös kuvauspaikat, hankitaan tarvittavat välineet ja rekvisiitat sekä valitaan näyttelijöiden lisäksi työryhmän muu henkilökunta.

 

Määrittele mitä ja miksi

Ennen kuin aloitat esituotannon, on tärkeää määritellä videon tavoite ja kohdeyleisö sekä pääviesti, jonka haluat välittää. Nämä auttavat suunnittelemaan videon sisällön ja formaatin oikein: on esimerkiksi eri asia suunnitella video sisäiseen käyttöön kuin levittää sitä laajalle ulkopuolisille yleisöille. Tuotannollisesti näillä on erilaiset laatuvaatimukset.

Tavoite ja yleisö raamittavat myös tyylin valintaa: millaisen tavan valitsemme, jotta pääviestimme uppoaa parhaiten yleisöömme? Toimiiko kevyempi – ehkä jopa huumoripitoinen – sisältö? Vai arvostaako yleisömme asiantuntijamaista, faktapohjaista lähestymistapaa?

 

Käsikirjoitus ja storyboard

Käsikirjoitus määrittää tarkemmin videon sisällön, ja se toimii pohjana koko tuotantoprosessille. Käsikirjoituksessa mietitään, miten haluttu pääviesti dramatisoidaan niin, että se jää mieleen ja puhuttelee yleisöä.

Kohtaus kohtaukselta laadittu ”storyboard” puolestaan auttaa visuaalisesti suunnittelemaan esimerkiksi kuvauspaikat, kuvakulmat ja kuvausajat. Se varmistaa, että tarvittavat kohtaukset on sisällytetty tuotantoon ja niiden purkittamiseen on kaikki kunnossa.

 

In-house vai ammattilainen avuksi?

In-house-tuotannoissa ei välttämättä tarvitse vaihtaa kuvakulmia juuri lainkaan, jos kyseessä on lyhyt video. Kuvausten valmistelussa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota muun muassa kuvauspaikan valaistukseen ja äänen laadukkaaseen tallentamiseen. Esiintyjille on suotavaa varata myös riittävästi harjoitusaikaa – sekä totta kai aikaa tarvitaan mieluummin enemmän kuin vähemmän myös itse kuvaamiseen.

Asiapitoisessa ja uutismaisessa videossa kuvausympäristö, hyvin kiteytetty puhe, äänenlaatu ja esiintyminen ovat pääroolissa. Tarinallisessa videossa taas keskeistä on hyvä käsikirjoitus ja dramatisointi. Tarinallinen video vaatiikin usein ammattilaisen apua.

 

Esituotannon tarkistuslista:

  • Määrittele videon tavoite, kohdeyleisö ja pääviesti
  • Varaa kaikki tarvittavat resurssit hyvissä ajoin (kuvausryhmä, näyttelijät, maskeeraaja, puvustaja jne.)
  • Käy läpi myös tekniset ratkaisut
  • Pohdi etukäteen, miten levität videon? Missä kanavissa se tulee pyörimään? Pitääkö sitä markkinoida, vai löytääkö yleisö sen muuten?
  • Seuraa levityskanavien analytiikkaa ja teet tarvittaessa palautekyselyjä tai asiakasymmärrystutkimuksia
  • Mieti, selviätkö sisäisellä resurssilla, vai onko investoinnin väärti ottaa markkinointiviestinnän kumppani mukaan projektiin.

Kiinnostavatko videotuotannon seuraavat vaiheet? Lataa videotuotannon oppaamme:

 

 

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”