Aitous on nyt valttia sosiaalisessa mediassa

 

Veera Paukku

Aito sisältö tulee trendaamaan somessa 2023.

Viimeistään vuonna 2022 TikTok nousi koko somekansan ja markkinoijien tietoisuuteen. Suuren suosionsa myötä TikTokin lainalaisuuksia on alettu soveltaa myös muissa kanavissa – esimerkiksi Instagram sai käyttäjiltä kuraa niskaansa, kun sen sisältövirta koettiin muuttuneen TikTokia imitoivaksi ja videoita suosivaksi.

Riippumatta siitä, lähtevätkö muut kanavat vahvistamaan omaa linjaansa vai siirtymään yhä lähemmäs TikTokin lyhyitä, viihdyttäviä videoita suosivaa algoritmia, on yksi asia varma: video tulee olemaan yhä suuremassa roolissa. Sisältöä on myös saatava ulos entistä tiiviimmällä tahdilla, esimerkiksi TikTokin omien suositusten mukaan jopa 1–4 kertaa päivässä.

Mistä resurssit kiihtyvään sisällöntuotantoon?

Trendeihin pitäisi voida tarttua nopeasti, ja julkaisuja tulisi tehdä useita kertoja viikossa – ellei jopa päivässä. Kun sisältöä olisi saatava ulos yhä nopeammalla tahdilla, ollaan monessa yrityksessä pulassa: mistä löytää resurssit sisällöntuotantoon? Nyt voittajia ovat pk-yritykset, joissa voidaan toimia ketterästi ilman moniportaisia hyväksyntäprosesseja.

Kun laatu ei enää täysin korvaa somesisällössä määrää, nousee korkean tuotantoarvon videoiden tilalle autenttinen, aito ja jopa hieman rosoinen sisältö. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sisältö voi olla mitä tahansa. Lisäarvon tuottaminen, asiantuntijuuden esiintuominen ja aitojen tarinoiden kertominen ovat edelleen sisältöstrategian ytimessä.

Parhaassa tapauksessa sisältösuunnitelma someen onkin luotu siten, että materiaalin tuotannossa voidaan hyödyntää niin yrityksen omia resursseja kuin markkinointikumppanin tarjoamia mahdollisuuksia. Kun alustat tarjoavat helpot videonmuokkaustyökalut tekstitys- ja voice over -elementteineen, voi jokainen älypuhelimellaan toimia sisällöntuottajana.

Aitous puhuttelee ja kiinnostaa

Aitous somessa korostuu, kun sisältöä on saatava ulos kiihtyvällä tahdilla. Samalla se vastaa kriittisten kuluttajien kysyntään: loppuun asti hiottua brändisisältöä ei enää koeta luotettavana, vaan nyt toivotaan oikeita ihmisiä, aitoja tarinoita ja behind the scenes -tyyppistä materiaalia. Brändeistä etsitään inhimillisiä piirteitä, joihin samaistua ja sitoutua.

Kuluttajabrändien lisäksi tätä lähestymistapaa voivat hyvin hyödyntää myös B2B-kentän toimijat. Osana sisältö- ja kanavastrategiaa on hyvä määritellä, missä kanavissa rosoisempaa ja nopeammalla syklillä tuotettua sisältöä voidaan julkaista niin, että se palvelee tavoitteita. Linjaus voi hyvinkin olla, että tutun asiantuntijasisällön – kuten artikkelien julkaisemisen ja niihin johtavien LinkedIn-postausten – ohessa tehdään Instagramissa ja TikTokissa vertikaalista videosisältöä, jossa samoista teemoista kertovat yrityksen omat työntekijät lyhyemmissä, helposti ja nopeasti kulutettavissa sisältöpätkissä.

Aitoutta arvostava trendi näkyy myös kanavavalikoimassa. Suomessa vuoden 2022 aikana suosioon noussut BeReal pyrkii vastaamaan juuri tähän kysyntään: palauttamalla somen siihen, mitä se aikoinaan oli – aitoihin hetkiin.

Vaikka murros on alkanut ja aitoa sisältöä tuottavat yritykset näkevät jo hyviä tuloksia, on laajemmalla rintamalla vielä pitkä matka kuljettavana. Monelle kuluttajallekin some on edelleen kanava kertoa vain todella tarkkaan valikoiduista, jopa lavastetusta, hetkistä.

Brändeistä etsitään inhimillisiä piirteitä, joihin samaistua ja sitoutua.

Mistä lisätietoa?

  • Susan Fournier on tutkinut paljon brändejä ja kuluttajakäyttäytymistä. Hänen tutkimuksensa vahvistavat, että kuluttajat sitoutuvat todennäköisemmin brändeihin, jotka he kokevat arvojaan ja ominaisuuksiaan vastaaviksi.
  • Aitoudesta ja autenttisuudesta osana brändiä löytyy paljon tutkimuksia. Kannattaa tutustua esimerkiksi Russell Abrattin Tutkimusten mukaan brändit, jotka koetaan autenttisiksi, saavuttavat paremmin kuluttajien luottamuksen ja menestyvät todennäköisesti paremmin.

 

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”