Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Satu Rasa

 

suunnitelma-käsi

 

1) Aseta tavoitteet: Onko tavoitteena myynnin kasvattaminen vai tunnettuuden nousu? Mitkä ovat kärkituotteesi ja niiden kohderyhmä?

Kuinka sisältömarkkinointi voi tukea muita markkinointitoimenpiteitä ja kuinka sisältömarkkinointia mitataan

Kriittinen oman toiminnan arvioiminen kannattaa tässä vaiheessa: jos olette jo tehneet sisältömarkkinointia, kannattaa analysoida mitkä toimenpiteet ovat todella toimineet, kuinka toimintaa parannetaan ja millaisia tavoitteita uusille toimenpiteille voidaan asettaa?

2) Mikä on kohderyhmäsi?

Kohderyhmän määrittelemiseen kannattaa käyttää aikaa varsinkin jos olet laajentamassa toimintaasi uusille markkinoille. Tuntemalla kohderyhmäsi voit tehdä oikein kohdennettua ja toimivaa sisältöä, joka todella kiinnostaa kuluttajia.

Sisältömarkkinoinnin kohderyhmät voidaan jakaa ostopolun eri vaiheissa oleviin ryhmiin: potentiaalisiin asiakkaisiin, nykyisiin asiakkaisiin ja kanta-asiakkaisiin.

Kohderyhmiä voi analysoida tarkkaan esimerkiksi profiloimalla kuluttajapersoonia: millainen on tyypillisin kuluttaja tässä kohderyhmässä? Mistä hän pitää, mistä hän ei pidä?  Mitä brändimme hänelle edustaa? Tässä vaiheessa on tärkeää myös määrittää, missä kanavissa hän viettää aikaansa.

3) Sisällön suunnittelu

Sisällön suunnittelussa on huomioitava mm. tavoitteet, tärkeimmät kohderyhmät ja markkinoinnin vuosittaiset tapahtumat. Rakkaimpien kilpailijoiden toimenpiteistä voi myös tehdä yhteenvedon ja analyysin.

Erottuva sisältömarkkinointi vaatii luovuutta: laita itsesi asiakkaan rooliin ja mieti mistä juuri hän on kiinnostunut.  Sisältö voi olla hauskaa, arkea helpottavaa, lisätiedon antamista – pääasia on, että se on tehty tarkasti kohderyhmälle sopivaksi.

Sisältömarkkinoinnin formaatti voi olla esimerkiksi blogi, video, infograafi tai kuvakollaasi – mikä vain asiallesi parhaiten sopiva muoto.

Sisältömarkkinoinnin tekeminen helpottuu, kun suunnitelma, julkaisuaikataulu ja vastuut on määritelty tarkasti. Jatkuvan analysoinnin kautta sisältömarkkinoinnin tuloksia voidaan parantaa nopeallakin aikataululla.

Ja sitten vain toimeen!

Onko alkuun pääseminen vaikeaa? Ota yhteyttä, niin laadimme sinulle tehokkaan suunnitelman, jonka avulla saavutat tavoitteesi!

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”