Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

Sisältömarkkinointi on laadukkaan, asiakkaita kiinnostavan materiaalin tuottamista omalle verkkosivustolle ja valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Yleisimmät sisältömarkkinointiin liittyvät kysymykset koskevat sen ideaa, hyötyjä ja strategioita sekä tietysti sen eroa perinteiseen markkinointiin.

Satu Rasa

 

kasvi-laptop

 

1. Miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä?

Suurin osa kuluttajista tavoitetaan verkossa ja sisältömarkkinoinnin avulla on mahdollista kohdentaa mainontaa todella tarkasti ensimmäistä kertaa.  Sisältömarkkinoinnin luonne eroaa perinteisestä markkinoinnista, joka tavoittelee kuluttajan pysäyttämistä ja huomiota. Sisältömarkkinoinnin ideana on palvella, antaa tietoa kuluttajia itseään kiinnostavista asioista.

Sisältömarkkinointi on yksinkertaisesti laadukkaan, asiakkaita kiinnostavan materiaalin tuottamista omalle verkkosivustolle ja valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Digimainonnan avulla materiaalia on mahdollista kohdentaa tarkasti eri ostopolun vaiheessa oleville kuluttajille.

Markkinointi on siirtynyt kampanjoista jatkuvaan tekemiseen: sisältömarkkinoinnin avulla markkinointimateriaali on kaikkien kiinnostuneiden nähtävillä vuoden jokaisena päivänä.

Säännöllisesti tuotettu laadukas sisältö omille verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin nostaa myös yrityksen tuloksia orgaanisessa haussa.

Laadukas sisältö on kaiken tekemisen ydin: sisällön on oltava niin kiinnostavaa, että asiakas haluaa jatkossakin saada lisää tietoa tuotteesta tai palvelusta, esim. kohdennetulla uutiskirjeellä.

2. Millainen on hyvä sisältömarkkinoinnin strategia?

Sisältömarkkinoinnissa on tärkeintä tuntea omat asiakkaat sekä potentiaalisten asiakkaiden ryhmät.  Strategiatyössä perehdytään ensin asiakkaan ostopolkuun: mitkä aiheet kiinnostavat yrityksen asiakkaita? Millaiset driverit johtavat potentiaalista asiakasta eteenpäin ostopolulla?

Strategiatyö aloitetaan useimmiten nykytilan analyysilla ja kilpailijoiden benchmarkilla & tavoitetilan määrittelyllä. Lisäksi kanavavalinnat ovat tärkeitä – kaikissa kanavissa ei tarvitse olla vain olemisen vuoksi!

3. Mitä sisältösuunnitelmassa pitää ottaa huomioon?

Sisältömarkkinointi on silta markkinoinnin, myynnin ja viestinnän välillä. Sisältösuunnitelmassa huomioidaan myyntiin liittyvät tärkeät ajankohdat, kuten markkinointikampanjat, ja muut yrityksen tapahtumat. Lisäksi siihen linkitetään kaikki vuodenaikoihin liittyvät vuosittaiset tapahtumat.

Sisältömarkkinoinnin tekeminen vaatii myös korvien pitämistä jatkuvasti höröllä – sisältösuunnitelmassa on oltava tilaa spontaanille ajankohtaisiin asioihin tarttumiselle.

4. Mitkä ovat yritysten tavallisimmat virheet sisältömarkkinoinnissa?

Sisältömarkkinoinnissa on tärkeää astua oman asiakaskunnan housuihin. Mitä tietoa asiakas etsii tuotteistamme? Mikä kanta-asiakkaitamme kiinnostaa? Yritykset saattavat aloittaa sisältömarkkinoinnin tekemisen perinteisellä näkökulmalla: he kertovat itsestään ja tuotteistaan itse haluamiaan asioita. Tämä on varma tie pettymykseen, asiakkaat eivät sitoudu tällaiseen viestintään.

Yritysten tyypillinen virhe sisältömarkkinoinnissa on myös omien asioiden liiallinen spämmäys. Sisältömarkkinoinnin on oltava säännöllistä, mutta liika on liikaa. Panosta asiakkaita kiinnostavaan, laadukkaaseen sisältöön määrän sijasta.

5. Tarvitseeko yritykseni sisältömarkkinoinnin automaatiotyökalun?

Automaatiotyökalut nostavat sisältömarkkinoinnin hyödyt uudelle tasolle. Markkinoinnin automaationavulla yrityksen tuotteista tai palveluista kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin, joille kohdennetaan tarkkaan omat viestit.  Näillä kohdennetuilla viesteillä vastataan siis entistä tarkemmin asiakkaan tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin.

Automaation avulla ”liideille” voidaan välittää heitä kiinnostavia viestejä ja ohjata heitä eteenpäin ostopolulla. Lopulta kerätty ja hyödynnetty data antaa yritykselle mahdollisuuden tehdä ”liidistä” asiakkaan. Itse automaatio ei tätä tee, mutta sen avulla sisältömarkkinoinnista voi tulla entistä tehokkaampaa ja liiketoimintaa tukevaa.

6. Kuinka paljon sisältömarkkinointi vaikuttaa SEO:on?

Sisältömarkkinointi ja SEO kulkevat käsi kädessä. Yksinkertaisimmillaan voi katsoa Google Analyticsista millaisia tietoja oman tuotteen aihepiiristä ihmiset hakevat. Tämän jälkeen sisältöä tuotetaan juuri näistä aiheista ja ta daa –  sisällöt saavat koko ajan paremmin näkyvyyttä hakukoneissa.

Sisällöntuotannon vaikutus SEO:on vaihtelee tapauskohtaisesti, sillä Googlella on yli 200 SEO:oon vaikuttavaa muuttujaa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä vähemmän aiheesta on materiaalia verkossa, sitä helpompi SEO:on vaikuttaa.

7. Kuinka voimme kasvattaa sisältömarkkinoinnin ROI:ta?

Sisältömarkkinoinnin ROI:n mittaamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Yleisin tapa on määrittää hinta jokaiselle uutiskirjeen tai blogin tilaajalle sekä sisältömarkkinoinnin avulla saadulle myyntiliidille.

Toisin sanoen ROI:n kasvattaminen on mahdollista kaikille laadukkaan sisällön avulla. Sisällöt, joista ei tykätä, jaella tai tilata eivät kasvata ROI:ta.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”