Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi
Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Kuluttajat hakevat verkosta tietoa terveydestä koko ajan enemmän ja terveysalan yritykset voivat tarjota sitä vihdoin 24/7. Myös oman alansa parhaan asiantuntijan roolin rakentaminen on yrityksille nyt helpompaa kuin koskaan.
Sisältömarkkinoinnin strategia luodaan liiketoiminnan lähtökohdista ja sen tavoitteita tukemaan. Jotta ihmisiä saadaan kuljetettua asiakaspolulla eteenpäin, on markkinoinnin ammattilaisten katsottava maailmaa yhä enemmän kuluttajan silmin. Tämä tarkoittaa, että verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.
Yritysten omat kanavat ovat sisältömarkkinoinnin peruskivi: kaikki teemaan liittyvä sisältö kootaan omalle verkkosivustolle helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Esimerkkejä sisältötyypeistä:
- Informatiiviset tekstit ja videot
- Asiantuntijablogit
- Vinkkilistat
- Potilastarinat
- Infograafit
- Testit
Terveysaiheiset artikkelit voivat tuoda tuhansia vierailijoita nettisivuille – joka kuukausi. Hyvä sisältö ei myöskään vanhene: esimerkiksi samoja flunssaan liittyviä tietoja haetaan joka talvi.
Pelkkä sisällöntuotanto ei tietenkään riitä: sisältöjä jaetaan kaikissa some-kanavissa, joissa niitä buustataan kohdennetulla markkinoinnilla eri yleisöille. Sisältömarkkinoinnin toimenpiteet ovat helposti mitattavia ja KPI:t asetetaan aina asiakkaan kanssa yhteistyössä riippuen siitä, onko tavoitteena esimerkiksi saada liikennettä sivustolle vai lisää kanta-asiakasohjelmaan kuuluvien määrää.