Terveys- ja lääketieteen sisältömarkkinoinnin checklist
Terveysaiheet ovat tällä hetkellä maailman haetuimpia teemoja, joten terveysalan yritysten bränditunnettuuden ja myynnin kasvattaminen sisältömarkkinoinnin avulla on erittäin tehokasta. Yli 70 % suomalaisista kuluttajista on hakenut omaan terveyteensä ja eri sairauksien oireisiin liittyvää tietoa verkosta. Kokosimme lyhyen listan siitä, kuinka terveysaiheiden sisältömarkkinointi kannattaa aloittaa.
Tavoitteet
Strateginen sisältömarkkinointi lähtee tavoitteiden asettamisesta. Ensin on määritettävä liiketoiminnan haasteet, joita sisältömarkkinoinnin keinoin lähdetään taklaamaan. Terveysalalla haasteet liittyvät yleensä ostopolun alkupäähän, eli esimerkiksi sairauden tai hoitomuodon tunnettuuden vahvistamiseen ja sitä kautta myynnin kasvattamiseen.
Asiakkaan ostopolku
Sisällön suunnittelu lähtee asiakkaan ostopolun määrittämisestä. Mitkä ovat tiedon vajeet ja tarpeet polun eri vaiheissa? Missä sairauden vaiheessa tietoa haetaan erityisen paljon? Mikä jarruttaa polulla kulkemista? Tiedon tarve voi vaihdella suuresti sairaudesta ja sen vaiheesta riippuen: diabetes on siihen sairastuvalle shokki ja tiedonjano valtava, mutta hoitotasapainossa olevaan diabeetikko harvemmin hakee yhtä aktiivisesti tietoa sairaudestaan. Asiakkaan polun kriittiset pisteet luovat pohjan asiakaslähtöisen sisällön suunnittelulle.
Tarjooma
Kun potilaan tarpeet on kartoitettu, on niitä peilattava yrityksen tarjoomaan. Sisältömarkkinoinnin strategia rakentuu niiden teemojen ympärille, jossa potilaan tarpeet ja yrityksen tarjooma kohtaavat.
Oma media
Sisältö kannattaa koota omaan mediaan. Uutta erillistä sivustoa ei automaattisesti kannata rakentaa – usein nykyinen verkkosivusto on luontevin paikka sisällöille. Yrityksen oman kanavan kautta sisällöt ovat löydettävissä, kun potentiaalinen asiakas hakee terveyteen liittyvää tietoa verkosta. Hyvin suunniteltu ja tuotettu sisältö voi nostaa sivuston kävijämäärää huomattavasti. Omaan median tuotetut sisällöt löytyvät hakukoneista vuosienkin päästä ja vahvistavat näin yrityksen ajatusjohtajuutta myös pitkällä tähtäimellä.
Sisältöjen markkinointi
Sosiaalisen median kanavat toimivat sisällön markkinointikanavina. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa sisältöjä pystytään kohdentamaan erittäin tarkasti ja kustannustehokkaasti juuri oikeille kohderyhmille. Sisältöjen markkinoinnissa kannattaa hyödyntää myös natiivimainontaa ja yhteistyötä vaikuttajien kanssa.