Visuaalista sisältöä sitouttavasti

Tutkimukset osoittavat, että kuulemastamme informaatiosta muistamme kolmen päivän kuluttua vain noin 10 %, mutta kun informaatioon lisätään kuva, muistamme jopa 65 %. Sama pätee sosiaalisessa mediassa; ilman kuvaa saat tekstillesi todennäköisesti vain vähän huomiota.

Emma Rinneheimo

alpro-social-media

Sosiaalisen median käyttäjät eivät juuri lue, vaan skannaavat feediä silmillään. He pysähtyvät asioihin, jotka kiinnittävät huomion ja vasta sitten lukevat mitä sinulla on sanottavaa. Mainoksen kuva voi siis määrittää sen, onnistuuko vai epäonnistuuko koko kampanja. Tutkittaessa Facebook-mainoskampanjoita havaittiin, että kuvat määrittävät 75 %-90 % mainoksen tehokkuudesta.

Kuvat mukana luomassa brändisi tarinaa

Kuvat ovat osa brändin persoonallisuutta, ne kertovat yrityksen filosofiasta ja auttavat asiakkaita lähestymään brändiä. Kuvien kautta pystytään kertomaan brändin tarinaa – älä siis käytä kuvia, jotka eivät tuota kohdeyleisöllesi arvoa. Bränditunnettuuden takaamiseksi suosi yhtenäistä tyyliä. Hyödynnä samoja fontteja, värejä, taustaa tai elementtejä. Värit eivät pelkästään muistuta yrityksestä, vaan välittävät tunteita, ne asettavat mielentilan ja tunnelman. Värit myös auttavat pitämään brändin yhtenäisenä; älä kuitenkaan ole liian ennalta-arvattava, alati ärsykkeille altistuva some-käyttäjä kyllästyy samaan sisältöön nopeasti.

Alpro_lap-top

Aito liike ja tunne välittyvät kuvista, joten vältä liian lavastettuja kuvia. Kuvapankkikuvia käyttäessäsi, varsinkin ilmaisia, varaudu siihen, että monet muut yritykset käyttävät samoja kuvia – siksi kustomoidut omat kuvat ovat arvokkaampia.

Kuvaa ottaessa tai valitessa mietitään aina ensin mihin alustalle ja paikalle kuva tulee. Kuva, joka toimii Facebookin kansikuvana ei luultavasti toimi mainoskuvana. Alustat antavat ladata kuvan erikokoisena, mutta väärän kokoisen kuvan lataaminen voi johtaa sumeisiin alhaisen resoluution kuviin. Seuraamalla kunkin alustan omia kuvaohjeita varmistetaan, että kuva näyttää hyvältä.

Eväät erinomaiseen kuvasisältöön

Kuvalla kiinnitetään käyttäjän huomio, tehdään vaikutus sekä puhutaan brändin puolesta. Välttääksesi kohdeyleisön kyllästymisen ja CTR:n laskemisen, ole kuvien suhteen luova, mutta brändillesi uskollinen. Muista myös säännöllinen A/B -testaus parhaiten sitouttavan kuvan ja tyylin löytämiseksi. Käyttämällä relevantteja kuvia saat yrityksellesi huomiota, kasvatat lojaliteettia sekä kommunikoit ja sitoutat kohdeyleisöäsi.

Myysletter

Pysy mukana viestinnän vinkeissä.

Subscribe

  • Subscribe to Myysletter, our newsletter (in Finnish)
figure

Heitä viestiä!

Palaamme 2 päivän sisällä asiaan.

Get in touch

person

“Teemme viestintää fiksusti, laadukkaasti ja ketterästi.”