Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
valeuutiset-facebookissa-valtaa-ilman-vastuuta

Valeuutiset Facebookissa – valtaa ilman vastuuta?

23.11.2016

Donald Trumpin vaalivoiton jälkeen syyttävä sormi on osoittanut Facebookissa leviäviä valeuutisia. Kriitikoiden mukaan ne vahvistavat vaarallisia somekuplia, joissa totuudella ei ole enää väliä.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kommentoi vaalitulosta kaksi päivää vaalien jälkeen. Hänen mukaansa on ”melko hullu ajatus”, että Facebookissa kiertäneet valeuutiset olisivat vaikuttaneet vaaleihin mitenkään.

Tätä väitettä ei ole mediassa tai edes Facebookin omien työntekijöiden keskuudessa täysin nielty. Torstaina BuzzFeed-sivusto uutisoi, että vaalitaistelun viimeisen kolmen kuukauden aikana huijaussivustojen 20 parhaiten pärjännyttä valeuutista saivat jakoja, reaktioita ja kommentteja yli 8,7 miljoonaa, mikä on enemmän kuin valtavirtalähteiden suosituimmissa vaaliuutisissa yhteensä.

Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu olennaisesti se, että ihmiset kerääntyvät samanmielisten yhteisöihin. Jos feikkiuutisia klikkaa tai jakaa, Facebook alkaa syöttää samankaltaisia sisältöjä uutisvirtaan yhä enemmän. Paljon puhuttu somekupla on valmis.

Vastuusta ja sen pakoilusta

Zuckerberg on toistuvasti korostanut Facebookin roolia teknologiayhtiönä, alustana sisällöille, joita käyttäjät haluavat jakaa. Se tuskin riittää vapauttamaan sitä täysin mediayhtiöille kuuluvasta vastuusta: The Pew Research Centerin tutkimuksen mukaan 44% amerikkalaisista käyttää Facebookia myös uutisten seuraamiseen. Kuten tunnettu sijoittaja David McLure kommentoi: ”Facebook on uutislähde biljoonille ihmisille. Jos se ei ole mediaorganisaatio, en tiedä mikä on.”

Ei tiedä enää moni muukaan. Sosiaalinen media hakee vielä paikkaansa perinteisempien mediainstituutioiden rinnalla. Sosiaalisen median sovellukset perustuvat käyttäjälähtöisyydelle, joten ei ehkä voikaan olla niiden tehtävä tarkistaa kaikkien sisältöjen taustoja. Mutta jos perinteistä mediaa sitovat journalistiset kriteerit, eettiset ohjeet ja rooli vallan vahtikoirana, vahtiiko somejättien valtaa kukaan?

Valheella on lyhyet jäljet, maineella ei

Valeuutisten leviäminen perustuu Facebookin sisältöjä suodattaviin algoritmeihin, mutta ehkä niissä piilee myös ratkaisu. The Trust Project ehdotti palveluun algoritmia, joka suosisi käyttäjien uutisvirrassa luotettavia ja hyvämaineisia uutislähteitä.

Trumpin vaalivoiton jälkeen on syytetty Facebookissa levinneitä valeuutisia. Vaalitaistelun viimeisen kolmen kuukauden aikana valeuutiset saivat jakoja, reaktioita ja kommentteja yli 8,7 miljoonaa – enemmän kuin valtavirtalähteiden vaaliuutiset yhteensä. Vahtiiko somejättejä kukaan?

Pelissä on myös Facebookin oma maine. Julkisen paineen alla Zuckerberg on ainakin jo luvannut, että yhtiön välittämiä mainoksia (ja mainostuloja) ei enää päätyisi valeuutisia levittäville sivustoille.

Maine onkin pitkän tähtäimen sijoitus.

Perustuipa esimerkiksi Trumpin voitokas vaalikampanja mihin tahansa, luottamus on jotain aivan muuta kuin kampanja. Historiallisen repivän vaalitaistelun jälkeen Trumpin ei ole helppo ottaa uskottavan johtajan roolia. Luottaako jakaantunut kansa enää kehenkään tai mihinkään?

– Oona –