Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
somettunut-suomi-viihtyy-yhteisopalveluissa

Somettunut Suomi viihtyy yhteisöpalveluissa

07.05.2015

Suomalaisten sosiaalisen median käyttö yleistyy vuosi vuodelta. Samoin palvelut kehittyvät jatkuvasti, mutta suurten massojen suosimat palvelut ovat pitkälti samat vuodesta toiseen.

Tilastokeskuksen vuonna 2014 toteuttaman tutkimuksen mukaan 51 % 16–89-vuotiaista on käyttänyt somea viimeisen kolmen kuukauden aikana. Sosiaalisen median käyttöä luonnehtii aktiivisuus: 32 % suomalaisista viettivät aikaansa siellä useasti päivässä ja 46 % päivittäin tai lähes joka päivä. Suuret palvelujen käyttäjämäärät ja yritysten osallistuminen luovat runsaasti mahdollisuuksia brändien ja kuluttajien keskinäiselle vuorovaikutukselle.

Suomalaisten suosimien sosiaalisen median palvelujen kärkikolmikko on MTV:n teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan YouTube (79,3 %), Facebook (76,8 %) ja WhatsApp (49,4 %).

Some-kanavat kilpailevat käyttäjien ajasta

Kanavien määrä kasvaa jatkuvasti ja ajankäyttö pirstaloituu eri some-kanaviin. Tämä luo haasteita niin somen käyttäjille kuin mainostajillekin. Voimakkain kasvu sosiaalisen median käytössä on suurimmissa ikäluokissa. Nuoremmille sen käyttö on jo luonnollinen osa arkielämää. Onkin mielenkiintoista, miten sosiaalinen media muuttuu muutaman vuoden aikana markkinoijien ja uusien palveluiden esiinmarssin myötä. Mitkä kanavat ovat nousussa tänä vuonna?