Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
snapchat-mita-se-tarkoittaa-markkinoijille

Snapchat – mitä se tarkoittaa markkinoijille?

Snapchat on kuvaviestintäpalvelu, jonka on perustanut Evan Spiegel ja Robert Murphy vuonna 2011. Sen avulla voi jakaa arjen hauskoja ja mukavia hetkiä muille ”snäppeinä” eli kuvina, lyhyinä videoina sekä viesteillä. Snapchat eroaa muista palveluista sillä, että lähetettyjä videoita ei voi katsoa kuin korkeintaan 10 sekuntia, ellei siitä ota näyttökuvaa (pidä kuitenkin mielessä, että kuvan lähettäjä saa mahdollisesta näyttökuvasta ilmoituksen!). Snapchatin storyjä – eli tarinoita – voi kuitenkin katsoa 24 tunnin ajan.

Business Insider artikkelin mukaan Snapchatin käyttäjät viettävät jopa 25-30 minuuttia päivässä sovelluksessa. Sillä on lisäksi 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää, jotka katsovat päivittäin 6 miljoonaa videota päivittäin. Lisäksi 8796 kuvaa jaetaan sekunnissa. Sovellus onkin siis todella onnistunut koukuttamaan ihmisiä sen käyttöön.

 

Tässä suositussa sovelluksessa ihmisiä koukuttaa sen välittömyys, olennaisuus ja autenttisuus. Se tarjoaa ihmisille jotakin hyvin uniikkia – henkilökohtaisuutta. Tämä merkitsee paljon markkinoijille, sillä varsinkin nuoremmat ihmiset eivät oikein luota enää perinteiseen mainontaan. Snapchatin avulla yritykset voivatkin olla yhteydessä seuraajiensa kanssa hyvin aidosti. Näin voidaan antaa yritykselle kasvot ja näyttää, mitä ”kulissien takana tapahtuu”. Useasti yritykset käyttävät markkinointiin Snapchatin vaikuttajia, joilla on todella monia seuraajia sovelluksessa. Markkinoinnin kannalta Snapchat on kovin tehokas myös sen takia, että sisältö tai mainokset ovat koko näytön kokoisia, joten niillä saadaan 100% näkyvyys.

Sovelluksella voi pitää vaikka mitä erilaisia ja uudenlaisia kampanjoita, esittelyitä ja kilpailuita. Otetaan kuvitteellinen tilanne, että vaikka vaatekaupalle halutaan keksiä sellaisia. Onnistuneella Snapchatin käyttämisellä voit todella sitouttaa seuraajiasi. Vain mielikuvitus on rajana! Tässä muutama erilainen mahdollisuus vaatekaupalle:

  • Ennakkokatsaus tulevasta vaatemallistosta vain Snapchatissä
  • Esitellään ketjun liikkeitä ja niiden henkilökuntaa. He voivat lähettää terveisiä seuraajille ja kertoa pukeutumisvinkkejä (kasvot yritykselle)
  • Alennuskoodi (tai kuva, mitä näyttämällä saa alennusta) storyssä, mitä ei saa muualta. Seuraajat ottavat näyttökuvan ja esittävät sen kassalla (näet sovelluksella, kuinka moni otti näyttökuvan)
  • Aarteenetsintä, jossa storyssä on kuva esim. lahjakortista vaatekauppaan, joka on piilotettu jonnekin, ja seuraajat voivat etsiä sen kuvavihjeiden avulla)
  • Yhteistyötä Snapchatin suositun vaikuttajan kanssa, joka voi pitää liikkeen vaatteita päällä ja mainostaa niitä
  • Kilpailu, jossa seuraajat suunnittelevat ja taiteilevat piirtotyökalulla uuden vaatteen. Voittaja saa palkinnon ja joitakin taideteoksia julkaistaan yrityksen storyssä

 

– Tanja –