sisaltomarkkinoinnin-trendit-vuonna-2019

Sisältömarkkinoinnin trendit vuonna 2019

2019 on täällä ja tiedät, mitä se tarkoittaa: on aika alkaa taas hieman ennustamaan, mitä teknologioita, kanavia ja sisältöjä ylistetään tänä vuonna ja mihin suurimmat investoinnit kannattaa kohdistaa. Tässä alla tämän vuoden viisi suurta trendiä, joiden kehitystä ainakin me seuraamme jännityksellä!

 

  1. Julkkiksista mikrovaikuttajiin

Vaikuttajayhteistyö on jo useamman vuoden ajan ollut tehokas markkinointikeino niin perinteisen kuin digitaalisen median puolellakin. Suurin osa brändeistä on kuitenkin vielä jumittunut siihen ajatusmaailmaan, joEdit the translation in Suomissa vaikuttaja valitaan hänen seuraajamääränsä perusteella.

Tänä vuonna ja tulevaisuudessa isojen julkkisten sijaan brändien kannattaa kosiskella mikrovaikuttajia. Mikrovaikuttajilla on Suomen mittakaavassa yleensä esimerkiksi 1000-3000 seuraajaa Instagramissa. Heidän vahvuutensa on sitoutunut niche-yleisö, joka oikeasti luottaa heidän mielipiteisiinsä. Tekemällä yhteistyötä muutaman brändille sopivan mikrovaikuttajan kanssa, voi yritys saada aikaan huomattavasti parempia tuloksia kuin panostamalla kaiken yhteen julkkikseen.

 

  1. Kerro tarina

Loistavat sisällöt, jotka vetoavat juuri oikeisiin ihmisiin, ovat edelleen kaiken A ja O. Miten näitä hyviä sisältöjä tehdään vuonna 2019? Kertomalla tarinoita. Tarinallinen sisältö, joka koukuttaa, vetoaa tunteisiin ja aiheuttaa ahaa-elämyksiä, sitouttaa ihmisiä. Tarinoiden avulla yritys voi osoittaa olevansa kuluttajien arvojen mukainen, esimerkiksi vastuullinen tai huumorintajuinen.

Tarinoiden kerrontaa kannattaa tehostaa teknologian avulla: hyödynnä esimerkiksi videoita, ääntä ja interaktiivisuutta. Niiden avulla saat oman sisältösi erottumaan massasta. Suuret yritykset tuottavat tarinoita, joiden laatu vastaa tv-sarjaa, mutta myös pienemmillä investoinneilla voi luoda jotain aitoa ja kiinnostavaa: riittää, että tuntee oman yleisönsä ja muuttaa yrityksen tarinat heitä kiinnostavaan muotoon.

 

 

  1. Suunnitelmallista levittämistä

Hyvien sisältöjen luominen ei kuitenkaan riitä: yrityksen täytyy myös huolehtia, että oikeat ihmiset törmäävät sisältöihin. Koska sisältömarkkinointi ei enää ole vain trendisana, vaan yritykset oikeasti noudattavat sen periaatteita markkinoinnissaan, sisältöä on tarjolla päätä huimaavia määriä jokaisessa viestintäkanavassa. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen täytyy aina miettiä huolellisesti, miten heidän yleisönsä löytää sisällöt. Joskus aihealue voi olla vähemmän kilpailtu ja näin ollen nousta orgaanisesti hakukoneissa. Joskus taas näkyvyydestä kannattaa maksaa, jolloin tarkka kohdentaminen onnistuu kätevästi digitaalisten alustojen kautta.

Tämän lisäksi jokaisen sisällön kohdalla kannattaa miettiä myös kekseliäämpiä levityskeinoja. Älä esimerkiksi unohda tuotteen pakkausta, tapahtumia, vaikuttajayhteistyötä ja ulkomainontaa.  Omnichannel-markkinoinnin periaatteiden mukaisesti kannattaa kartoittaa kaikki brändille hyödylliset kohtaamispisteet ja huolehtia, että asiakas törmää niissä oikeisiin sisältöihin.

 

  1. Äänen merkitys kasvaa 

Podcastit ovat tulleet jäädäkseen, ja äänen merkitys kasvaa seuraavien vuosien aikana muillakin tavoin: yhä useammat digitaaliset laitteet toimivat äänikomennoilla. Siri, Alexa, Google Assistant ja muut tunnetut ääniavustajat mahdollistavat jo nyt monelle englantia puhuvalle ihmisille melko huolettoman ohjaustavan, jossa sormia ei tarvitse kuluttaa.

Täysin sujuvaa suomea puhuvia älylaitteita joudumme todennäköisesti odottelemaan vielä jonkun aikaa, mutta tätä kehityssuuntaa ei silti kannata ohittaa täysin. Useilla suomalaisilla yrityksillä on myös englantia puhuvia asiakkaita, jotka saattavat jo käyttää ääntä esimerkiksi hakiessaan tietoa internetistä. Äänihaut taas saattavat muuttaa esimerkiksi sen, miten SEO kannattaa tehdä.

 

 

  1. Datalasit päähän

Data ja markkinointi ovat kulkeneet jo pitkään käsikädessä, mutta tänä vuonna tuo kaksisuuntainen suhde vain syvenee. Dataa opitaan analysoimaan ja hyödyntämään paremmin, kun ymmärretään, mitä se kertoo meille. Menestyjiä ovat ne yritykset, jotka kykenevät luomaan ketterän, optimointia hyödyntävän markkinointiprosessin.

Data auttaa yrityksiä luomaan entistä personoidumpaa sisältöä. Data myös ohjaa meitä huomioimaan pelkän ostotapahtuman sijaan asiakkaan koko elinkaaren arvon ja vaalimaan uskollisia asiakkaita entistä tehokkaammin. Toisaalta yritysten täytyy myös kantaa entistä suurempi vastuu siitä, miten asiakkaiden dataa käsitellään ja hyödynnetään.