Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
sisaltomarkkinoinnin-mittarit-ovat-turhia-ilman-tavoitteita

Sisältömarkkinoinnin mittarit ovat turhia ilman tavoitteita

Kuinka usein olet todennut, ettet tiedä minkälainen vaikutus tietyllä markkinointitoimenpiteellä on? Useimmille tämä on tuttu juttu. Nyt on hyvä aika muuttaa tapoja, asettaa tavoitteet ja aloittaa mittaaminen.

Kirjoitimme aikaisemmin analytiikasta ja siitä, mitä sisältömarkkinoinnissa tulisi mitata (lue postaus täältä). Totuus on kuitenkin, että sisältömarkkinointi, inbound-markkinointi, markkinoinnin automaatio ja kaikki muut digimarkkinoinnin toimenpiteet tarvitsevat tavoitteita, jotta toimenpiteiden vaikutusta voidaan arvioida lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Vaihtoehtoisesti voit vertailla kuluvaa kuukautta aikaisempaan dataan, mutta silloin et välttämättä hyödynnä parasta potentiaalia. Tavoitteiden avulla toiminnasta tulee pitkäjänteistä, tuloksellista ja yrityksen liiketoimintaa tukevaa.

Paras tapa saada toiminnasta tehokkaampaa ja ylläpitää positiivista kehitystä on asettaa mitattavia tavoitteita, jotka perustuvat yrityksen aikaisempaan toimintaan ja ryhtyä toimiin niiden saavuttamiseksi. Markkinoinnin tavoitteiden asettamiseksi on useita eri tapoja ja niiden avulla voit olla varma, että laiva liikkuu oikeaan suuntaan.

Alta löydät muutamia erilaisia tapoja, joilla voit asettaa tavoitteita ja verrata dataa.  Me käytämme aina asiakkaasta, alasta ja tavoitteista riippuen useita erilaisia mittareita ja mittaustapoja.

Kuluva kuukausi vs. Viime kuukausi

Tämä on helpoin tapa ja vähimmäisvaatimus jokaiselle digimarkkinoinnin ammattilaiselle. Minimitavoite on, että teet asiat paremmin kuin viime kuussa ja näet kasvua asettamissa mittareissa. Pitkässä juoksussa positiivinen suunta moninkertaistuu ja ennen kuin huomaat, ovat vierailijamäärät viisinkertaistuneet ja liidien määrä kolminkertaistunut.

Valitsemasi avainluvut ja toimintasi pohjautuu lyhyeen aikaväliin on hyvin tärkeää katsoa lukuja kesken kuluvaa kuuta, jotta voit tarvittaessa kiriä kiinni tavoitteet. Pääset alkuun kun katsot edellisen kuukauden avainluvut läpi ja päätät kuinka paljon haluat nähdä kasvua niissä seuraavan kuukauden aikana. Muista myös päättää toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään.

Kuluva kuukausi vs. Viimeisen kolmen kuukauden keskiarvo

Kuluvan kuukauden vertaileminen edelliseen kuukauteen voi olla välillä haastavaa ja hyvin lyhytkatseista. Syy tähän on, että välillä ylität yhden kuukauden tavoitteet roimasti, mutta vastaavan kasvun jatkuva ylläpitäminen on mahdotonta. Vastaavasti tulokset saattavat tippua sinusta riippumattomista syistä esimerkiksi kesällä tai muina hiljaisina kausina.

Tasaisempi tapa tarkastella dataa ja omaa markkinointia on verrata kuluvaa kuukautta viimeisen kolmen kuukauden keskiarvoon. Tämä tasoittaa todella hyvien ja todella huonojen kuukausien vaikutuksen. Samoin se pitää markkinointisi vauhdissa ja oikeassa suunnassa, kun asetat tavoitteesi pidemmän ajan analytiikan pohjalle. Vaihda siis vertailukohtasi pidemmän aikavälin keskiarvoihin kun analytiikassasi alkaa näkymään piikkejä ja aseta kasvun tavoitteet niiden pohjalta.

Kuluva kuukausi vs. Vastaava kuukausi edellisenä vuonna

Lähes jokainen yritys ja ala kärsii sesonkien aiheuttamasta vaihtelusta. Monet yritykset ovat kokonaan lomilla heinäkuun ajan tai kauppa saattaa olla hiljaista muina ajankohtina. Tämän ajanjakson vertaileminen edelliseen kuukauteen tai viimeisimmän kolmen kuukauden keskiarvoon ei välttämättä kerro kuin sen, ettet pääse aikaisempiin lukuihin. Sen takia haastavia kuukausia kannattaa vertailla aina edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Mikäli markkinointisi on parantunut pitäisi tulosten olla verrattain korkeammat kuin vuotta aikaisemmin. Sinun kannattaa siis asettaa tavoitteet edellisen vuoden tulosten pohjalta, jolloin näet helpommin miten toimenpiteet vaikuttavat ja miten pitkäaikainen toiminta vaikuttaa huonoihin sesonkeihin.

Huom! Välillä 12 kuukauden takaisia avainlukuja voi olla vaikea saada tai niitä ei ole, jonka takia on tärkeää asettaa tärkeimmät mittarit ja työkalut käyttöön heti tänään.

13 kuukauden aikajana

Pitkäaikaiset trendit ovat tärkeitä jokaiselle yritykselle ja tiedämme, että sinä (ja esimiehesi) haluat nähdä miten markkinointisi on kasvattanut yrityksesi liiketoimintaa pitkällä aikavälillä. Usein lyhyen ajan data ja analytiikka eivät kerro mikä toimii ja mitkä ovat pitkäaikaiset vaikutukset. Tällöin 13 kuukauden data toimii hyvin ja pääset tarkastelemaan viimeisimmän vuoden trendejä samalla, kun näet miten pärjäät vuoden takaisen ajanjaksoon verrattuna.

13 kuukauden aikajanan analysointi antaa sinulle mahdollisuuden tarkastella yrityksesi markkinointia pidemmällä aikavälillä. Pystyt huomioimaan yksittäisten kuukausien ja toimenpiteiden vaikutuksen asettaessasi tavoitteita ja analysoidessasi tuloksia.

Kuuluva kuukausi vs. Tavoitteet

Vertailemalla kuluvan kuukauden lukuja tavoitteiden kanssa viet yrityksesi markkinointia jatkuvasti eteenpäin. Sinun tulee tietenkin tarkastella aiempaa dataa asettaessasi tavoitteita, jotta ne ovat realistisia. Samalla sinun kannattaa huomioida liiketoiminnan tavoitteet.

Liiketoiminnan tavoitteet vaikuttavat paljolti muihin avainlukuihin, sekä tietenkin koko sisältömarkkinointiin. Mikäli tavoitteet ovat kaupallisia ja pyrit kasvattamaan myyntiä, tulee sinun tavoitella aggressiivisesti uusia laadukkaita liidejä. Vastaavasti vierailijamäärien tulee kasvaa samaan aikaan huomattavasti enemmän, jotta saat mahdollisuuden saada lisää liidejä.

Vaihtoehtoisesti voit tietenkin asettaa tarkempia tavoitteita konversioprosentin kasvun suhteen, jolloin tulos on sama. Niin tai näin, tavoitteiden saavuttamiseen löytyy aina eri keinoja.

Oikeat toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuten aikaisemmassa postauksessamme tuli ilmi, sisältömarkkinoinnilla voi olla useita erilaisia tavoitteita ja mittareita. Erilaiset tavoitteet vaativat aina erilaisia toimenpiteitä, joihin vaikuttavat monet muut tekijät. Tämän takia tavoitteiden asettamisen ja analytiikan tarkastelun jälkeen voidaan päättää mitä tehdään.

Kaikilla yrityksillä on erilaiset tavoitteet. Osa haluaa lisää liikennettä tavalla tai toisella, kun taas toiset haluavat nostaa myyntiä heti. Mikäli olet aloittamassa sisältömarkkinoinnin toimenpiteitä ja haluat kasvattaa liikennettä esimerkiksi 35% kuukaudessa, tulee sinun ryhtyä toimiin määrätietoisesti. Tarvitset jatkuvasti uutta sisältöä blogiisi, off-site SEO-taktiikoita, sosiaalisen median suunnitelmia, sähköpostikampanjoita ja laadukkaan sivuston sekä sisältösuunnitelman. Pidä kuitenkin mielessä, että tuloksiin ei pääse yhdessä yössä. Sinun täytyy varautua muutamien kuukausien jatkuvaan ja säännölliseen työhön, jotta näet toivomasi 35% kuukausittaisen kasvun verkkosivun vierailijamäärässä. Tämän jälkeen voit asettaa uudet tavoitteet.

Aloita jo tänään! Asetat tavoitteet seuraavalle kuudelle kuukaudelle. Se on helppoa ja nyt on hyvä aika aloittaa. Jos olet epävarma, tee tavoitteet kuukausittain. Näin pääset mittaamaan digimarkkinointisi toimivuutta ja tiedät miten kehittää markkinointiasi jatkossa.

Tilaa Myysletter

Haluatko tietää lisää aktivoinneista ja muista digimarkkinoinnin toimenpiteistä? Tilaa Myysletter, niin pysyt mukana muuttuvassa maailmassa:

– Max –