sisaltoja-suoraan-sydamiin

Sisältöjä suoraan sydämiin

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on tarjota ihmisille kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, joka saa ajattelemaan, tuntemaan, toimimaan ja sitoutumaan.  Katso, mitä esimerkiksi 3 Kaveria ovat saaneet aikaan.

Tekstinä tuotettu sisältö voi olla esimerkiksi blogaus, uutiskirjeen juttu, artikkeli tai postaus. Vaikuttava tekstisisältö toimii kolmen tason kautta – huomiota on kiinnitettävä visuaalisuuteen, ytimekkyyteen ja tunne-efektiin.

Toimivan tekstin resepti

Sisällön on ensin pysäytettävä hetkeksi. Sisällön visuaalinen rakenne sekä kuvat, värit ja typografia antavat ensisilmäyksellä lupauksen tulevasta. Visuaalisesti kiinnostava sisältö onnistuu suurimmalla todennäköisyydellä houkuttelemaan hetkeksi seuraansa. Jopa 90 prosenttia aivoihin kulkeutuvasta tiedosta välittyy silmien kautta.

Tekstisisällön on oltava helposti omaksuttavissa – tämän päivän viestitulvassa koukun täytyy löytyä nopeasti, ettei vastaanottaja turhaudu ja etene seuraavaan klikkaukseen. Vastaanottajan huomion vangitsemiseen voi vaikuttaa näillä keinoin:

  • Kirjoita iskevä otsikko.
  • Herätä lukjan kiinnostus introlla, joka kiteyttää tekstisi sanoman.
  • Käytä väliotsikoita ja lyhyitä kappaleita.
  • Luo listoja – nämä toimivat aina.
  • Hyödynnä infograafeja.
  • Valitse tekstisi tueksi inspiroivia ja havainnollistavia kuvia.

Lopulta tärkeintä on tavoittaa yleisö tunnetasolla. Me kaikki haluamme laajentaa tietämystämme, löytää uusia näkökulmia asioihin ja kokea oppimisen iloa. Rakastamme tarinoita, jotka koskettavat ja joihin on mahdollista samaistua. Tunteet tavoittanut sisältö tekee vaikutuksen ja aiheuttaa reaktion. Siitä keskustellaan, ja se tulee jaetuksi. Kaiken lisäksi Googlekin osaa arvostaa sisältöä, joka kiehtoo kohderyhmää.

Sisällön suunnittelussa on siis hyvä pitää mielessä mitä silmät näkevät, mikä pysäyttää ajattelemaan ja mikä vie sydämeen.

– Satu Ro –