Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
presidentinvaalit-somessa

Presidentinvaalit somessa

29.01.2018

Suurin osa politiikoista havahtui sosiaalisen median tärkeyteen jo muutama vuosi sitten, mutta aivan viimeistään näin Donald Trumpin aikakaudella sen merkitystä ei voi enää kiistää. Donald Trump onnistui hyödyntämään sosiaalista mediaa oman näkyvyytensä kasvattamiseksi paremmin kuin vastaehdokkaansa.

Twiittaamalla Trump pystyi kampanjansa aikana saavuttamaan miljoonat ihmiset hetkessä. Lisäksi Trump sai persoonallisella ja poliittisesti epäkorrekteilla twiiteillään jatkuvaa näkyvyyttä suurilta tiedotusvälineiltä – ja sai ihmiset janoamaan niitä lisää. Trumpin aitoudesta kertoivat myös twiittien kirjoitusvirheet, kun taas Hillary Clintonin toiminta sosiaalisessa mediassa oli kiilloteltua ja poliittisesti korrektia.

Miten meillä Suomessa ehdokkaat näkyvät sosiaalisessa mediassa?

Presidenttiehdokkaiden tärkeimmät kampanjointiin käyttämät kanavat sosiaalisessa mediassa ovat Facebook, Twitter ja Instagram.

Istuvan presidentin Sauli Niinistön (sit.) sosiaalisen median kampanjointia hoitaa Saulin tiimi, joka on luonut presidentin näköisiä ja suuhun sopivia julkaisuja. Niinistön kanavissa välittyy yhtenäinen tyyli. Kampanjoinnista tulee selväksi SN-kirjainyhdistelmän, äänestysnumero 8:n sekä Saludo-kahvin assosioiminen Sauli Niinistöön. Sauli Niinistön sosiaalisen median näkyvyydestä välittyy ”koko kansan presidentti” – imago. Tilastossa olevien seuraajien määrät on otettu Niinistön vaalikampanjointiin tarkoitetuilta sosiaalisen median kanavilta.

Viime presidentinvaalien yllättäjä oli toiselle kierrokselle edennyt vihreiden Pekka Haavisto, joka jatkaa vahvaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Todisteena tästä on sijoittuminen kahden seuratuimman joukkoon sosiaalisen median kanavissa. Haaviston osallistuminen opiskelijoiden vaalihaastattelutilaisuuksiin korostaa hänen aktiivista asemaansa nuorten keskuudessa. Twitterissä hän ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin aktivointimallista ilmastonmuutokseen. Haaviston sosiaalisen median näkyvyyttä kasvattaa hänen suosionsa julkkisten keskuudessa, sekä Tavastian tukikonsertit ja dj-keikat. Nähtäväksi jää, toistuuko viime vaalien Pekka Haavisto-ilmiö kantaen hänet toiselle kierrokselle.

Tarvittavat kannattajakortit kasaan saanut Paavo Väyrynen (sit.) haastaa rohkeimmin julkaisuissaan Sauli Niinistön tekemiä päätöksiä ja kyseenalaistaa mediaa. Ehkä hieman yllättäen Väyrynen, ehdokkaista vanhin, on Twitterissä toiseksi seuratuin Haaviston jälkeen. Presidentin kritisoimisen lisäksi Väyrysen julkaisuissa korostuu kampanjaslogan ”Paavo presidentiksi” sekä hänen äänestysnumeronsa, joka sattuu olemaan suomalais-ugrilaisille heimoille pyhä taikanumero 7.

Ämpäreitä, Nato-keskustelua ja kampanjailmekohua

Keskustan ehdokas Matti Vanhasella on Facebookissa ”Miksi Matti?”-videoita, joissa keskustalaiset osoittavat tukeansa Vanhaselle. Instagramissa Vanhasen kampanjointia hoitaa Suomen Keskusta, jolla on seuraajia vajaa 1400. Matti Vanhasen kampanjailmeessä näkyy ammattilaisten ote.

Vanhanen pyytää kehitysehdotuksia esiintymisiin Facebookin kautta. Huomionarvoisia ovat etenkin Vanhasen naamalla varustetut ämpärit ja Kepukaara feat. Vanhanen – video, johon vaikutteita on otettu suositusta Carpool-ideasta.

RKP:n Nils Torvalds saa näkyvyyttä haastamalla Niinistöä etenkin Natoon liittyvissä asioissa ja hän erottuu muista ehdokkaista selkeällä Nato-myönteisellä kannallaan. Huomioitavaa on myös kampanjavideossa olevat kuittailut Vanhasen ämpäreiden ja Niinistön kahvipakettien suuntaan.

SDP:n ehdokas Tuula Haatainen erottuu puolueensa punaisella värillä monen muun ehdokkaan suosimista sinisen sävyistä. Kampanjakuvat on ottanut tunnettu kuvaaja Meeri Koutaniemi. Haatainen tuo julkaisuissaan esille naisnäkökulmaa, tasa-arvoa ja ottaa kantaa mm. aktivointimallia kohtaan. Instagramissa kampanjointikuvien lisäksi löytyy myös tavallisia kuvia.

Vasemmistoliiton Merja Kyllösen sosiaalisen median julkaisuissa otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin, kuten syrjäytymiseen, aktivointimalliin, ilmastonmuutokseen ja ihmisoikeusasioihin. Instagramissa seuraajia on noin 1500, mutta merkillepantavaa on se, että tätä kanavaa ei ole lähes ollenkaan hyödynnetty kampanjointiin, vaan se sisältää kuvia luonnosta, koirista ja ehdokkaan henkilökohtaisesta elämästä. 

Perussuomalaisten Laura Huhtasaari päivittää aktiivisesti Facebookissa ja Twitterissä. Hänellä on kolmanneksi eniten seuraajia Facebookissa, jossa hän on muun muassa kritisoinut median uutisointia häneen liittyvissä asioissa. 

Hän ottaa aktiivisesti kantaa kampanjailmeensä herättämään kohuun. Huhtasaari uudelleentwiittaa paljon uutisia, jotka liittyvät mm. maahanmuuttoon ja median uutisointiin. Instagram-tili on selkeästi henkilökohtainen, eikä sitä ole otettu kampanjoinnin välineeksi.

Miten tulevaisuudessa?

Yhdysvaltojen presidentinvaaleista tulleet vaikutteet näkyvät Suomessa etenkin Laura Huhtasaaren ja Paavo Väyrysen aktiivisena istuvan presidentti Sauli Niinistön haastamisena. Myös toimittajat ja media saavat kritiikkiä ja kyseenalaistamista heiltä, kuten Trumpilta konsanaan. Monipuoliseen sisältöön panostaminen, yhtenäinen linja eri somekanavissa, sekä ehdokkaiden aktiivinen ajankohtaisten asioiden kommentointi ovat näiden vaalien trendejä. Kuitenkin huomioitavaa on joidenkin ehdokkaiden halu säilyttää Instagram-tili henkilökohtaisena.

Ehdokkaiden vaalikampanjoiden mainosbudjeteissa näkyy sosiaalisen median osuuden kasvu, etenkin pienemmän puolueiden ehdokkailla. Esimerkiksi Merja Kyllösellä jopa puolet mainosbudjetista käytetään somemarkkinointiin. Sosiaalisen median avulla pystytään tavoittamaan halutut kohderyhmät sekä saamaan ehdokkaan viestit nopeasti perille. Kenties vuoden 2024 presidentinvaaleissa ehdokkaiden budjeteissa sosiaalisen median osuus on suurin.

Kuvalähteet:

Kuvakaappaukset ehdokkaiden Facebook- ja Twitter-sivuilta
Seuraajien määrät kerätty ehdokkaiden sosiaalisen median kanavista (16.1.-19.1.2018)
(Facebook, Twitter ja Instagram – logot Googlen kuvahausta)