nain-kirjoitat-kiinnostavasti-blogissasi

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

Blogin kirjoittaminen on tärkeää, ja monelle yritykselle se on relevantein sisältömarkkinoinnin muoto. Kirjoittamiseen täytyy panostaa, koska lukijoita kiinnostaa korkealaatuinen, helppolukuinen ja sujuva sisältö. Jos olet tylsä, on edessäsi kivinen tie. Mutta luettuasi yhdeksän neuvoani, voit ottaa askeleen kohti parempia aikoja.

1. Kerro tarina

Tarinat aktivoivat aivoja ja saavat ne virittäytymään juoneen ja eläytymään; aivot jopa vapauttavat dopamiinia tarinan huippukohdissa. Siksi jo pienikin tarinallisuus tekee tekstistäsi mielenkiintoisemman, kiinnostavamman ja vetoavamman. Tarina voi olla yrityksesi synnystä, omasta urastasi tai ihan mistä vain, josta löytyy juonellista ja mielenkiintoista ainesta.

2. Kirjoita minä-muodossa

Minä-muoto on yleisesti tehokas tapa viestiä, joten pyri siihen useimmissa tilanteissa. Vai kumpi työkaverisi suosittelu vetoaa sinuun enemmän?

  • Minä tiedän hyvän ravintolan lähellä ja olen syönyt siellä usein. Suosittelen sitä sinulle.
  • Mikko tietää hyvän ravintolan lähellä ja hän on syönyt siellä usein. Hän suosittelee sitä.
3. Viittaa tulevaan

Taitava kirjoittaja ei heti paljasta kaikkea, vaan viittaa kiinnostavaan tulevaan. Se on tehokeino, joka saa lukijan lukemaan tekstisi loppuun. Käytin itse tätä postaukseni alussa: ”Mutta luettuasi yhdeksän neuvoani, voit ottaa askeleen kohti parempia aikoja.”

Voit myös ylläpitää lukijan kiinnostusta viittaamalla toiseen, tulevaan blogipostaukseesi muistaen, että nykyinen tekstisi päättyy luontevasti. Tämä on käyttökelpoinen tekniikka, joka edistää jatkuvuutta: yhden kirjoituksen ei tarvitse ratkaista kaikkia ongelmia.

4. Suunnan muutos

Suunnan muutos on tehokeino ja signaali, että olet muuttamassa tekstisi suuntaa. Tylsä kirjoittaja kirjoittaa päättäväisesti vain yhdestä kulmasta, jolloin lukija saattaa henkisesti väsähtää. Suunnan muutos estää sen.

Miten muuttaa tekstin suuntaa? Esimerkiksi: ”Nyt olemme käsitelleet asian X loppuun, joten voin esitellä teille jotakin mullistavaa aiheesta Z”.

5. Ole selkeä. Erittäin selkeä.

Tämä on tärkein neuvo, koska haluat, että tekstisi on selkeä ja helposti ymmärrettävä, ilman epäselvyyksiä. Varsinkin yritysblogissa tämä on välttämätöntä – paitsi, jos suosiosi perustuu salamyhkäisyyteen.

Kun yrittää olla kiinnostava, voi helposti turvautua huomionhakuisiin ilmauksiin, sanoihin ja tyyleihin. Se voi haitata viestiäsi ja ajaa huomion pois asiasta. Kiinnostava ihminen on sellainen, joka tietää kenelle ja mitä haluaa sanoa ja tekee sen selkeästi.

6. Kirjoita vain niin pitkästi kuin välttämätöntä

Palveleva sisältö ratkaisee. Lukija löytää enemmän arvoa sisällön laadusta kuin turhasta venyttämisestä. Kuten jo aiemmin mainitsin, yhden blogikirjoituksen ei tarvitse ratkaista kaikkia ongelmia. Onnistut, kun fokusoit aiheesi kärjen ja pysyt siinä.

7. Älä kirjoita lyhyemmin kuin välttämätöntä

Liiat sanat voivat haitata, mutta älä myöskään kirjoita turhan lyhyesti. Jos sinulla on relevanttia asiaa, kirjoita se hyvällä flowlla pitämällä lukijat mielessäsi. Pelkät kirjoituksen raamit ja suuntaviivat eivät ole valmis julkaisu.

8. Kirjoita lyhyitä lauseita, eli karsi turhuus pois

Pyrin yritysblogissa kirjoittamaan tiiviitä ja tehokkaita lauseita. Esimerkkilauseet:

  • PITKÄ: ”Ajattelin, että voisin ottaa huomioon markkinoinnin automaation, mutta päädyin ajatuksissani jättämään sen pois agendalta.
  • TIIVIS: ”Ajattelin huomioida markkinoinnin automaation, mutta ajatuksissani jätin sen pois agendalta.”
9. Riko tekstin rakennetta

Pelkkä tekstisisältö ilman vaihtelevuutta on kuin seinä. Ankea seinä. Se ei ole houkutteleva, vaan luotaantyöntävä, joten vältä sitä. Riko teksti osiin käyttämällä:

  • Otsikkoa ja väliotsikoita
  • Eri fonttikokoja
  • kappalejakoja
  • bullet pointseja
  • numerolistauksia
  • kuvia
  • videoita
  • infograafeja
  • jne…
Yhteenveto

Blogin kirjoittamiseen täytyy panostaa, sen täytyy olla korkealaatuinen, helppolukuinen ja sisällön sujuvaa. Blogin elävöittämisen keinoja ovat mm. kerro tarina, kirjoita minä-muodossa, viitaa tulevaan, riko tekstin rakennetta ja ole luonnollinen.

Nämä neuvot huomioimalla nostat tasoasi kirjoittajana. Ole luonnollinen ja nauti kirjoittamisesta, niin saat hyviä tuloksia! Älä kuitenkaan yritä tehdä vaikutusta, vaan pyri ensisijaisesti saamaan viestisi perille ja palvelemaan lukijaa.

Lue lisää aiheesta yritysbloggaaminen