Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
miten-aktivoida-kohderyhmat-facebookissa-mainonnan-avulla

Miten aktivoida kohderyhmät Facebookissa mainonnan avulla?

Facebook-mainonnalla saavutetaan näkyvyyttä mutta myös kohderyhmän aktivointia ja konkreettista konversiota: kävijöitä mainostamallesi sivustolle ja myyntiä tms. liiketoiminnan tavoitteista riippuen.

Kirjoitin 9 vinkkiä Facebookia varten, joita hyödyntämällä olet lähempänä tavoitteidesi saavuttamista. Osa vinkeistä voi antaa pikavoittoja, mutta osa vaatii sinua miettimään tarkemmin – mutta se kannattaa. Osa vinkeistä vaatii rahallista panostusta, mutta osa on vapaasti käytettävissä ilman kustannuksia.

9 vinkkiä kohderyhmien aktivoimiseen Facebookissa mainosten keinoin

1. Kohdenna viestisi potentiaalisille asiakkaille ja aktivoi heitä
  • Jos et tunne kohderyhmääsi, voit esimerkiksi kohdistaa mainoskampanjasi henkilöille, jotka ovat toisen vastaavanlaisen, arvostamasi kilpailevan tai täydentävän brändin asiakkaita/seuraajia.
  • Jos sinulla on vakiintunut kohderyhmä, jolle haluat mainostaa, voit laajentaa sitä monistamalla segmenttiä, eli luomalla look alike -kohderyhmä (Muista: hyödynnä dataa, jota sinulla jo on)
2. Personoi mainosviestisi kullekin kohderyhmälle, jota tavoittelet

Mikään ei ole kömpelömpää kuin ”rento” tervehdys, jota kohderyhmä ei itse käytä, joten panosta tähän. Muista käyttää äänensävyä, joka sopii yrityksesi suuhun, mutta samaan aikaan miellyttää ja vetoaa kohderyhmääsi.

3. Käytä mainostekstisi tukena laadukasta aktivoivaa kuvaa tai videota

Laatukriteerit ovat erilaiset eri kohderyhmien kohdalla, mutta yhteistä on, että nappiin osunut kuva tai video herättää kohderyhmän huomion, hauskuuttaa ja viihdyttää, innostaa, informoi tai on ”outo”. Mitä tahansa, mitä kohderyhmä arvostaa.

  • Muista, että video on todennetusti yksi parhaista keinoista saada ihmiset syventymään pidemmäksi aikaa mainossanoman äärelle!
4. Hyödynnä call-to-action!

Se tarkoittaa konkreettista  kehottamista toimintaan mainoksesi kuvassa, videossa tai tekstissä. Pidä sanomasi selkeänä ja ole tietoinen, mitä haluat kohderyhmäsi tekevän. Auta heitä tekemään se kannaltasi ratkaiseva valinta – klikata sivullesi tekemään tilaus tms.

  • Huom. Jos ohjaat ihmisiä mainoksella yrityksesi Facebook-sivulle, hyödynnä siellä jatko-ohjausmahdollisuus: sivun omat call-to-action -vaihtoehdot.
5. Käytä erilaisia sisältöjä (myös mahdollisuus orgaaniseen viraalisuuteen)
  • Videot, kuvat, tekstit
  • Kilpailut
  • Arvonnat
  • Alennuskoodit
  • Kupongit
  • Ilmainen kokeilu
  • Kysely (muu kysymyksen esittäminen)
  • Jne.
6. Huomioi ajankohtaiset ilmiöt

Osuvasti aikaan sidottu mainonta on koukuttavaa ja relevanttia tässä ja nyt. Mieti erilaisia luovia yhteyksiä, joihin voit sitoa sisältösi ja joita voit hyödyntää mainonnassasi:

  • Esim. juhlapäivät ja muut vuosipäivät, sesongit, vuodenajat, festivaalit ja muut tapahtumat.
7. Käytä retargetointia, kun haet kustannustehokkuutta

Retargetoinnin avulla voit kohdistaa mainontaasi niille, jotka ovat jo olleet yhteyksissä sisältöjesi parissa nettisivuillasi. Retargetointi on kustannustehokasta toimintaa, sillä sen avulla voit jättää mainonnan ulkopuolelle jo ostaneet, tilanneet tai muun halutun toiminnon tehneet henkilöt. Käytännössä?

  1. Joku käy nettisivuillasi
  2. Hän poistuu tekemättä haluamaasi toimintoa
  3. Hän selailee Facebookissa ja huomaa hänelle kohdistamasi mainoksen
  4. Hän klikkaa mainosta ja palaa nettisivullesi suorittamaan toiminnon (optimaalinen tulos)
8. Käytä sähköpostilistojasi hyödyksi myös Facebookissa

Jos olet kerännyt laajojakin uutiskirjelistoja tms., voit realisoida ne hyödyksesi Facebook-mainonnassa. Miten toimii käytännössä?

  1. Mene Facebookin Mainostenhallintaan
  2. Valitse Luo kohderyhmä ja valitse Mukautettu kohderyhmä ja valitse Asiakaslista (täytyy olla vähintään 20 ihmistä)
  3. Lisää sähköpostilistasi vetämällä tiedosto vetolaatikkoon tai klikkaamalla ”Lataa tiedosto” ja lataamalla listasi
  4. Noin 30 minuuttia ja uusi kohderyhmäsi on valmis
9. Analysoi dataa – älä luota pelkkään mututuntumaan

Hyödynnä Facebookin mainostenhallinnan raportti, josta näet mm. mainoksesi näyttökerrat, klikkausprosentit ja kertaklikkaushinnat. Opi tekemisestä ja tuloksista ja tee paremmin ensi kerralla – joka kerralla!

Tilaa Myysletter

Haluatko tietää lisää aktivoinneista ja muista digimarkkinoinnin toimenpiteistä? Tilaa Myysletter, niin pysyt mukana muuttuvassa maailmassa.