Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
markkinointi-on-mahdotonta-ilman-hyvaa-sisaltoa

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Fiksut brändit ovat tehneet sisältömarkkinointia jo yli 100 vuoden ajan. Ehkä legendaarisin esimerkki on Michelinin ravintolaopas, joka aikoinaan luotiin lisäämään autojen ja tätä kautta renkaiden kysyntää.

Digitalisaation myötä kohderyhmän tarpeita palveleva sisältö on noussut entistä tärkeämpään asemaan. Sisältömarkkinoinnista on tullut uusi standardi:

  • Hakukoneet suosivat laadukasta sisältöä.
  • Automatisoidut prosessit ja datan hyödyntäminen eivät yksinään riitä – tarkka kohdennus ja ajoitus asettavat entistä korkeammat vaatimukset sisällölle.
  • Hyvä sisältö tuo (potentiaalisen) asiakkaan vapaaehtoisesti brändin luo – asetelma on täysin päinvastainen kuin perinteisessä mainonnassa, joka keskeyttää vastaanottajan ja pahimmassa tapauksessa jopa ärsyttää tätä.

Loistava esimerkki nykyajan onnistuneesta sisältömarkkinoinnista on markkinoinnin ja myynnin automaatiotyökaluja tarjoava Hubspot. Yrityksen laaja sisältöpankki tuntuu lähes kultakaivokselta, jonka pariin voisi uppoutua viikoiksi. Ja mikä parasta, uutta entistä kiinnostavampaa sisältöä ilmestyy päivittäin.

Asiakasymmärrys keskiössä

Kaikki puhuvat sisältömarkkinoinnista, mutta harva osaa määritellä, mistä tarkalleen on kyse. Myyn näkemyksen mukaan sisältömarkkinointi on brändin johtamista ja eläväksi tekemistä monikanavaisessa maailmassa, jossa sisältöjä kulutetaan asiakkaan ehdoilla.

Onnistuneen sisältömarkkinoinnin keskiössä on asiakasymmärrykseen perustuva tarina, jota syvennetään jatkuvassa vuorovaikutuksessa kohdeyleisön kanssa. Sisältö ei kuitenkaan toimi, ellei brändin toiminta kaikissa kanavissa tue samaa tarinaa.

Tarina tekee brändin sisällöstä tunnistettavan kanavasta riippumatta. Tarina on yhtä kuin brändin oma ja erottuva soundi. Rytmiä on kuitenkin tuunattava aina kontekstin ja kohdeyleisön tarpeiden mukaan, muuten tarina ei liikuta eikä tunnu aidolta. Keskeistä on löytää brändin ja kohdeyleisön yhteiset teemat, joiden ympärille sisältöstrategia laaditaan.

Kohti sisältösuunnitelmia ja jatkuvaa tekemistä

Sisältömarkkinointi mielletään liian usein sisällöiksi, joita tuutataan ulos kaikissa kanavissa. Yleisö ohjataan sisällön luokse ja sitten kampanja päättyy. Lopputulemana on satoja tuhansia klikkejä, katselukertoja ja ehkä jopa ansaittua medianäkyvyyttä. Entä sitten?

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin suurin haaste on, että toimenpiteet tuuppaavat jäädä myyntisuppilon alkupäähän. Ei ole mietitty seuraavaa askelta – sitä, miten sisällön pariin houkuteltu potentiaalinen asiakas kuljetetaan seuraavalle tasolle matkalla kohti uutta asiakkuutta.

Tuloksellinen sisältömarkkinointi ei ole yksittäisiä kampanjoita. Se on jatkuvaa tekemistä – sisältöohjelmia, joiden avulla potentiaalinen asiakas kuljetetaan hellän dynaamisesti koko ostoprosessin läpi. Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen työ: asiakkaan luottamuksen lunastaminen päivästä toiseen, aina uudelleen ja uudelleen.

– Emilia –