markkinoinnin-uusi-kulta-aika-on-taalla

Markkinoinnin uusi kulta-aika on täällä

Mikään ei ole niin varmaa kuin muutos. Uusi nousukausi tulee yhtä varmasti kuin seuraava taantumakin. Näyttää siltä, että markkinoinnin uusi kulta-aika on alaa vallinneen masennuksen jälkeen käsillä.

Johtavat markkinoinnin toimijat hyödyntävät jo nyt tehokkaasti tutkimuksia ja analytiikkaa selvittääkseen, mitä kuluttajat haluavat ja miksi, mikä kuluttajiin vaikuttaa ja missä vaiheessa ostopolkua kuluttajat tarttuvat herkimmin tarjouksiin.

Datan tarjoama ymmärrys mahdollistaa kuluttajaa palvelevien sisältöjen tuottamisen. Ilman perinpohjaista tutkimusta on vaikea tarkasti tietää, mitä kuluttaja tarvitsee, millaisia kokemuksia hän haluaa ja millaisia innovaatioita hän arvostaa. Tämä tuskin olisi ollut mahdollista vielä muutamia vuosia sitten.

Konsulttifirma McKinsey&Companyn artikkelissa Jonathan Gordon ja Jesko Perrey esittelevät viisi keskeistä tekijää, joilla markkinoinnissa menestytään nyt ja tulevaisuudessa.

1. Science – analytiikka ja data

Kaukana ovat ne ajat, jolloin markkinointipäätöksiä ohjasivat mutu-tuntuma ja fokusryhmät. Parempaa tarkkuutta haetaan mittaamalla ja hallinnoimalla kuluttajan päätöksenteon hetkiä, jolloin pienikin yksityiskohta vaikuttaa siihen, syntyykö kauppa. Datan hyödyntäminen ja hienostuneet markkinointiautomaatioketjut mahdollistavat yhä tarkempia tapoja kohdistaa ja mitata markkinointia. Samalla kerätään jatkuvasti uutta tietoa kuluttajien käyttäytymisestä.

2. Substance – oikeat asiat ja konteksti

Mitä kehittyneempää tutkimusta kuluttajista tehdään ja mitä enemmän personoitua dataa heistä kerätään, sitä tarkemmin markkinointiviestit voidaan kohdentaa kuluttajia palvelevasti. Asiakastiedon ja potentiaalidatan taidokas on hyödyntäminen tehokas ja toimiva keino kuluttajista erottautumiseen. Kuluttajille on tarjottava sitä, mitä he haluavat, tarvitsevat ja arvostavat. Ja mikä parempaa – juuri oikealla hetkellä. Voittaja on se, joka pystyy palvelemaan kuluttajia parhaiten.

3. Story – tarinat ja sisällöt

Hyvien tarinoiden rooli ei ole vähentynyt teknologian lisääntyessä – päinvastoin. Tarinankerronnan tavat muuttuvat kuitenkin jatkuvasti kanavien ja käyttäjien vaatimusten mukaan. Luovuutta tarvitaan enemmän kuin koskaan. Vaikka konteksti on tärkeää, on sisältö edelleen kuningas. Taidokas sisältömarkkinoija yhdistää kontekstin ja tarinan asiakasta palveleviksi, kiinnostaviksi ja hyötyä tarjoaviksi sisällöiksi.

4. Speed – nopeus ja ketteryys

Markkinointi siirtyy kampanja-ajattelusta kohti jatkuvaa tekemistä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eivätkä kuluttajat elä kampanjoiden ja vuosikellojen maailmassa. Hetikaikkimullenyt-kulttuuri edellyttää myös markkinoijilta nopeutta ja ketteryyttä. Markkinointipäätöksiä ei voi lykätä kuukausi- tai edes viikkopalavereihin, vaan optimointia on tehtävä reaaliajassa.

5. Simplicity – yksinkertaisuus

Nopeuden ja ketteryyden pahin vihollinen on monimutkaisuus. Mitä yksinkertaisempia prosessit ovat, sen helpompaa on nopea reagointikin. Oli kyse sitten sisäisestä toiminnasta tai yhteistyökumppaneiden välisistä työnjaoista yksinkertaisuus on valttia.

Ovatko tulevaisuuden markkinoinnin viisi ässää teidän yrityksellänne hallussa?

– Salla –