Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
lisamyyntia-lomalla

Lisämyyntiä lomalla

Suomi hiljenee heinäkuussa, kun kansa suuntaa kaupungista mökeille. Jakkutakit vaihtuvat verkkareihin ja pukukengät sandaaleihin – sukilla tai ilman. Lomakausi on siis pian kuumimmillaan ja toimistojen loisteputkien kelmeässä kajossa näännytetyt arjen sankarit saavat kirmata kedoilla auringonpaisteessa (lue: tai juurikin siinä säässä, jota Suomen kesä meille suo).

Pitkän talven ja kovan uurastuksen jälkeen kesäloma onkin ansaittu ja arvokas hengähdyshetki, jolloin ei soisi kenenkään tekevän töitä. Silti moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Kokosimme kolme vinkkiä, joiden avulla tehostat myyntiä lomallakin. Varaudu kaikkien aikojen kesään!

Lomaviesti hyötykäyttöön

Vaikeustaso: helppo

Lomaviesti väkerretään sähköpostiin yleensä viimeisenä hetkenä ennen loman alkamista. Mieli on jo matkannut muualle ja lopputuloksena onkin usein varsin perinteinen ja yllätyksetön viesti. Vaikka loman päättymispäivä ja tarvittavat yhteystiedot ovat tärkeitä, ei lakoninen poissaolototeamus saa vastaanottajassa aikaan yhtikäs mitään.

Lomaviesti kilahtaa viestin lähettäjän saapuneet-kansioon kuitenkin välittömästi ja se luetaan – kukapa ei haluaisi tietää, koska saa vastauksen viestiinsä? Lomaviestin tavoittamaa huomiota ei kannata hukata!

Varaa siis hetki aikaa ja suunnittele itsellesi lomaviesti, joka herättää vastaanottajan kiinnostuksen ja saa hänet toimimaan. Mitäpä jos linkittäisit lomaviestiisi yrityksenne viimeisimmän blogikirjoituksen? Tai kenties jonkun kiinnostavan mediaosuman brändistänne? Voit myös kirjata viestiin jotain todella poikkeuksellista – yllättävä lomaviesti jää mieleen.

Suunnittele etukäteen ja ajasta

Vaikeustaso: kohtalainen

Markkinointiviestejä on helppo ajastaa julkaistavaksi vaikka kesäloman jokaisena päivänä. Älä kuitenkaan innostu, vaan suunnittele kesäsateen pitävä strategia siitä, mitä haluat viestiä niin nykyisille asiakkaillesi kuin potentiaaleille. Miten voit hyödyntää sosiaalisen median kanavia? Entäpä sähköiset tarjous- ja uutiskirjeet?

Ellei bisneksesi ole pilkkihaalarien myynti, eivät ihmiset todennäköisimmin pidä lomaa kuluttamisesta – päinvastoin! Eikä kesälomaviikkoja kannata hukata, vaikka kohderyhmäsi olisikin yrityspuolella. Hyvin suunnitellut ja kohderyhmää osuvasti palvelevat sisällöt kiinnostavat lomallakin.

Automaatio on lomalaisen paras kaveri

Vaikeustaso: haastava (edellyttää markkinointiautomaatiotyökalun)

Työkalu, joka mahdollistaa monimutkaisetkin markkinoinnin automaatioketjut on lomalaiset todellinen ystävä. Vaikka automaatioketjujen rakentaminen vaatii aikaa ja älynystyröitä, on lopputulos palkitseva: pitkälle hiottu automaatiokoneisto raksuttaa melkein itsestään.

Kun ”automaatiopuussa” on riittävän monta haaraa, ei käyttäjän houkuttelu tyssää, vaikka ensimmäiseksi tarjoamasi sisältö ei häntä kiinnostaisikaan. Tee suunnittelutyö huolella, ettei puhelin pirise loman aikana tai kiinnostunutta kohtaa tylsä poissaolo-vastaus. Parhaimmillaan elokuussa sinua odottaa joukko liidejä, joita myynnin on helppo lähestyä.

– Salla –