kolme-askelta-terveysaiheiseen-vaikuttajamarkkinointiin

Kolme askelta terveysaiheiseen vaikuttajamarkkinointiin

Potilaat ovat osallisina hoitoansa koskevia päätöksiä tehtäessä vahvemmin kuin koskaan. Moni hakee päätöksenteon tueksi lisätietoa verkosta: yli 70 % Internetin käyttäjistä on tehnyt terveysaiheisia hakuja. Tietotulvan keskeltä luotettavien neuvojen suodattaminen on haastavaa – tässä kohtaa vaikuttajat astuvat kuvaan.

Tässäpä toinen mielenkiintoinen luku: 72 % Internetin käyttäjistä on aktiivisia myös sosiaalisessa mediassa. Useimmilla aloilla vaikuttajamarkkinointi on jo peruskauraa markkinoinnin työkalupakissa, sillä se on yksinkertaista, mutta tehokasta. Terveysalalla on omat markkinointiin liittyvät kommervenkkinsa, mutta ei ole mitään syytä, miksi vaikuttajamarkkinointia ei pystyisi toteuttamaan myös tällä alalla. Päinvastoin, huolellisesti suunniteltuna sen avulla voidaan helposti lisätä näkyvyyttä ja tukea myyntiä.

Terveysaiheisiin liittyen verkosta löytyy paljon epätarkkaa ja jopa väärää tietoa. Sen vuoksi asiantuntijan, kuten hoitajan tai vaikka entisen potilaan tarjoamalla luotettavalla tiedolla on suuri arvo. Sosiaalinen media taas tekee vaikuttajan ja tämän välittämän tiedon helposti löydettäväksi. Listasimme kolme askelta onnistuneeseen terveysalan vaikuttajamarkkinointiin.

 

  1. Valitse vaikuttajasi oikein

Kuka tahansa voi olla vaikuttaja Internetin aikakaudella, mutta valitse sellainen henkilö, jolla on tarvittava auktoriteetti saadakseen ihmiset kuuntelemaan. Suosio tuo näkyvyyttä, mutta ammattimaisuus on vakuuttavaa. Huolehdi, että valitsemasi vaikuttaja sopii myös brändisi imagoon ja kannattaa sen arvoja. Jos vaikuttajallasi on jo seuraajia, mieti, osuvatko myös he sinun kohderyhmääsi?

 

  1. Kuuntele ja osallistu

Valittuasi brändiäsi edustavan vaikuttajan, älä jätä häntä oman onnensa nojaan. Jos vaikuttajan postaukset aiheuttavat keskustelua (toivottavasti näin!), tarjoa tukea ja vastauksia. Vaikka vaikuttajasi olisi terveysalan asiantuntija, yritykselläsi on kuitenkin eniten tietoa tuotteistanne ja palveluistanne. Anna vaikuttajallesi sopivat työkalut yrityksesi edustamiseen, auta häntä ja osallistu sosiaalisen median keskusteluun.

 

  1. Seuraa ja mittaa

Muista asettaa sopivat tavoitteet ja mittarit vaikuttajamarkkinoinnille. Seuraa, miten ihmiset reagoivat ja kommunikoivat vaikuttajan kanssa. Laske kommentit, tykkäykset, seuraukset ja lisääntynyt liikenne verkkosivuillesi sekä muut aktivoinnit, joita vaikuttajasi on saanut aikaan kehittääksesi vaikuttamisstrategiaasi sekä todentaaksesi sen tuloksia. Muista, että yksi tärkeimmistä vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteista on herättää keskustelua oikeiden ihmisten joukossa!

 

Tarvitsetko apua sopivan vaikuttajan löytämiseen tai sosiaalisen median presenssisi luomiseen? Laita meille viestiä! Myyllä on Suomen asiantuntevin ja useasti palkittu terveysalan markkinointitiimi.