Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
hakusanamainonta-sem-tunnethan-nama-termit

Hakusanamainonta (SEM) – tunnethan nämä termit

Vuonna 2014 Suomessa tehtiin 10 miljardia Google-hakua. Se sisältää monta mahdollisuutta markkinoida.

Verkkomarkkinointia suunniteltaessa tai ostaessa ei voi olla törmäämättä termiin hakusanamainonta. Tässä on listattuna olennaista sanastoa, joka palvelee niin hakusanamainontapalvelujen ostajaa kuin myös markkinoinnin ammattilaisia.

Google AdWords

Hakusanamainonnan työkalu, jolla hallinnoidaan kampanjoita, avainsanoja ja mainoksia Googlen hakukoneessa. AdWordsissa hallinnoidaan myös display-mainontaa.

Kampanja

Esimerkiksi aihealueen tai tuoteryhmän ympärille rakennettu kokonaisuus mainoksista, avainsanoista ja hintatarjouksista. Kampanjoita voi kohdistaa ja budjetoida tavoitteiden mukaisesti. Kampanjassa on ainakin yksi mainosryhmä, jonka avulla hallitaan mainoksia.

Mainosryhmä

Mainoksia ryhmittelemällä on helpompi hallita laajempaa kokonaisuutta pilkkomalla mainoksia esimerkiksi tuotemerkeittäin.

Avainsanat

Oikein valitut avainsanat ja termit varmistavat, että markkinoitava tuote, palvelu, hanke tai muu näkyy juuri oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa tavoitteiden mukaisesti.

Budjetti

Budjetissa voi määrittää erikseen jokaisen päivän markkinointipanoksen.

Hintatarjoukset

AdWordsissa omaan budjettiin perustuvilla hintatarjouksilla osallistutaan huutokauppaan, jossa myydään saatavilla olevaa mainostilaa hauissa. 

Hinnoittelu

Hakusanamainonnassa on erilaisia hinnoittelustrategioita. Alla on kaksi yleisintä.

  • CPA (Cost per action): Hinnoittelustrategia, joka perustuu mainoksen tuloksiin toteutuneista konkreettisista toimenpiteistä, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, tuotteen ostaminen tai rahalahjoitus.
  • CPC (Cost per click): Hinnoittelustrategia, jossa maksetaan jokaisesta mainosta klikanneesta henkilöstä, joka saapuu mainostajan omalle sivustolle.
Verkkoanalytiikka (Web-analytics)

Analytiikan avulla voi kerätä dataa ihmisten toiminnasta sivustolla, analysoida saatua tietoa ja laatia erilaisia raportteja. Dataa saadaan niin itse verkkosivuston vierailijoista, mutta myös hakukoneista ja ohjauksista, jotka syntyvät markkinointikampanjoinnista. Analytiikkaa hyödyntämällä kampanjoita voi kehittää tehokkaammiksi ja tuloksellisemmiksi. Lue lisää, miten analytiikkaa hyödynnetään.

CTR (Click through rate)

Mainoksen toimivuudesta kertova suhdeluku, jossa mitataan, miten monta klikkausta näyttömäärään verrattuna mainos saa.

Konversio (Conversion)

Tapahtuma, jossa henkilö saapuu hakusanamainonnan ohjaamana sivustolle ja tekee halutun toiminnon, kuten tilaa uutiskirjeen, ostaa tuotteen tai tekee lahjoituksen. Hyvin mitattava ja seurattava.