hakusanamainonnan-lyhyt-oppimaara

Hakusanamainonnan lyhyt oppimäärä

Viime vuoden lopulla päätin siirtyä rytinällä uuteen tutustumalla digitaaliseen markkinointiin AdWords Akatemia -koulutusohjelman kautta. Lyhyessä ajassa olen oppinut jos jonkinlaisen määrän kolmikirjaimisia kirjainyhdistelmiä ja saanut kuulla useamman suusta kuinka data on uusi musta. Olen myös oppinut, että teoria kannattelee vain alkumatkan. Tie AdWords-guruksi löytyy kuitenkin suunnitelmallisella tekemisellä ja testaamisella, analysoimalla ja oivaltamalla, pohtimalla, analysoimalla ja (mainitsinko jo?) analysoimalla.

Suomalaiset tekevät päivittäin noin 30 miljoonaa hakua. Consumer Barometerin tekemän tutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaisista etsii tietoa verkosta ennen ostamista. Nähdessämme tv-mainoksen googletamme lisätietoja tuotteesta tai palvelusta sekä haemme keskustelupalstoilta käyttäjäkokemuksia jo kauan ennen kuin ehdimme mennä kauppaan.

Googleen naputeltuja hakuja on John Batelle nimittänytkin aikomusten tietopankiksi – ne kertovat haun tekijän motiiveista, toiveista ja tavoitteista enemmän kuin mitkään kohderyhmätutkimukset.

Totuuden hetki – kuinka tavoitat kuluttajan

Hakukonemarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla on mahdollisuus tavoittaa kuluttaja juuri sillä hetkellä kun hän osoittaa kiinnostusta – ottaa esille kännykän tai kannettavan tai jonkin muun laitteen ja etsii tietoa tällä kyseisellä hetkellä kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta. Tästä hetkestä käytetäänkin nimitystä zero moment of truth.

AdWordsin kautta hankittu, maksettu hakukonenäkyvyys on tärkeä kolmesta syystä:

  1. Tavoitat kohderyhmäsi tehokkaasti.
  2. Autat käyttäjää jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa ohjaamalla hänet relevantin tiedon pariin.
  3. Saat enemmän palstatilaa hakutulossivulla. Maksetut AdWords-mainokset ja orgaaniset hakutulokset tuovat yhdessä taatusti enemmän liikennettä.
Mistä AdWordsissa kannattaa aloittaa?

AdWordsissa kaikki alkaa kohderyhmän tuntemisesta. Erinomainen tuntemus siitä, millä hakusanoilla yritystäsi tai palveluasi haetaan takaa AdWordsin mahdollisimman tehokkaan ja tuloksekkaan hyödyntämisen. Mieti millä hakusanoilla itse hakisit tuotteitasi tai palveluitasi – olisivatko naputtelemasi hakusanat tarkkoja, laajoja vai lauseen muodossa olevia. Muista myös negatiiviset avainsanat; niiden käyttäminen estää mainoksia näkymästä henkilöille, jotka eivät ole kohderyhmääsi. Apunasi avainsanojen mietinnässä on esimerkiksi Keyword Planner.

AdWords-kampanjoinnissa on tärkeää, että mainostekstit ja avainsanat puhuvat samaa kieltä sen laskeutumissivun kanssa, jonne vierailijoita ohjaat. Google arvottaa avainsanat laatupisteillä (1–10), jotka ovat arvio mainostesi ja kyseisen avainsanan käynnistämän laskeutumissivun laadusta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen – parantamalla laatupisteitäsi (tarjoamalla asiakkaillesi relevanttia sisältöä) Google palkitsee sinut edullisemmilla avainsanojen hinnoilla. Laskeutumissivun, kuten yleisimmin kotisivujen kuntoa voi tarkastella esimerkiksi Pagespeed Insight -työkalun avulla.

Tavoitteiden tulee olla realistisia ja mitattavia tavoittelet sitten uutiskirjeellesi tilaajia tai verkkokaupallesi asiakkaita. Päästyäsi tavoitteeseesi muista itsesi palkitseminen – tuuleta molemmat kädet ilmassa.