google-marketing-live-2018-teknologiajatin-markkinointiuudistukset

Markkinointipäivitys: Google Marketing Live 2018

Heinäkuussa järjestetyn kolmipäiväisen Google Marketing Live -konferenssin aikana Google esitteli markkinointityökalutarjontansa uudet tuulet. Kenties suurin uutispommi oli online-markkinoinnin klassikon Google AdWords:in kokonaisvaltainen uudelleen brändääminen Google Ads:ksi. Nimenvaihdosta huolimatta samat tutut työkalut säilyvät, täydennettynä muilla integroiduilla välineillä sekä uusilla ominaisuuksilla.

Googlen uudistuksien tehtävänä on saavuttaa kolme päätavoitetta:

  • Tuottaa parempia tuloksia tehokkaamman ja paremmin kohdennetun mainonnan ja tarjonnan kautta
  • Yksinkertaistaa käytäntöjä aloitteleville mainostajille ja jälleenmyyjöille
  • Vahvistaa yhteistyötä markkinointitiimien välillä

 

TrueView-ominaisuus YouTubeen

Googlen mukaan YouTubella on yli 1.9 miljardia aktiivista käyttäjää ja videoita katsotaan päivittäin yhteensä yli miljardi tuntia –ei siis mikään ihme, että markkinagurut vilkuilevat videontoistopalvelua sivusilmällä. TrueView-ominaisuus tarjoaa mainostajien käyttöön kolme uutta työkalua. TrueView for Reach kohdentaa mainoksen kyseessä olevaa tuotetta tai palvelua tai niihin läheisesti liittyviä asioita Googlesta hakeneille käyttäjille. TrueView for Action mahdollistaa mainosbanneriin lisättävän Call to action -painikkeen, jolla tuotteitasi tai palvelujasi aiemmin etsineen käyttäjän voi ohjata suoraan ostoon tai varaukseen. Maximise Lift Bidding hyödyntää tekoälyteknologiaa, joka auttaa tavoittamaan ne käyttäjät, jotka aiempiin hakuihinsa perustuen ovat kaikkein todennäköisemmin kiinnostuneet sinun mainoksestasi.

 

Optimoitu kohdentaminen

Tekoälyn (ML, machine learning) huima kehitys viime vuosina ja sen tarjoama potentiaali mainonnassa ei ole jäänyt huomaamatta – ja hyvästä syystä. Machine learning mahdollistaa entistä tarkemmin kohdennetun mainonnan ja auttaa mainostajia tarjoamaan merkityksellistä sisältöä käyttäjille. Tämä auttaa vähentämään kuluja ”hukkaan menneestä” mainonnasta tuotteesta ei-kiinnostuneille käyttäjille sekä todennäköisemmin tavoittaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan.

Responsive Search Ads -ominaisuus taas mahdollistaa mainoksen sisäisten osien välisen tehokkuusvertailun. Mainostaja voi tehdä jopa 15 erilaista otsikkoa ja neljä 90 merkin sisältötekstiä, joita Google yhdistelee ja testaa. Valmis mainoskampanja käyttää kolmea tehokkainta otsikkoa ja kahta menestyksekkäintä sisältötekstiä.

Moni tuskastuu helposti hitaaseen internet-yhteyteen, ja siksi ei olekaan yllätys, että Googlen tutkimuksen mukaan jopa 50% mobiilikäyttäjistä jättää tuotteen tai palvelun ostamatta, jos sivun lataamiseen menee liian pitkään. Ongelman ratkaisemiseksi Google esitteli Landing page speed score -testin, joka testaa kuinka nopeasti sivusi latautuu.

Parempi käyttäjäymmärrys ja yhdistetyt palvelut

Konferenssin kenties kovimmat aplodit kuultiin, kun Google kertoi eri päätelaiteita ristiin käyttävien kuluttajien nettikäyttäytymisen seuraamisen olevan nyt mahdollista. Cross Device Reporting and Marketing -työkalun avulla mainonnasta saadaan entistä yhtenäisempää ja paremmin kohdennettua.

Tekoälyn avulla lanseerattu Smart Campaigns taas helpottaa pienyritysten mainontaa. Ominaisuus auttaa aloittelijatason mainostajia luomaan verkkomainoksia minuuteissa. Yritykset, joilla ei ole omia kotisivuja, voivat luoda työkalun avulla mainoskampanjalleen myös automaattisesti tuotettuja laskeutumissivuja.

 

+Bonus fokus

Tärkeänä ajankohtaisena teemana nousi esiin myös käyttäjäturvallisuus. Esityksessä kerrottiin selkeästi, miten käyttäjä voi esimerkiksi välttää kohdennettua mainontaa. Kenties toisen teknologiajätin, Facebookin, lähiaikaisista tietosuojaongelmista motivoituneena Google painotti myös erittäin tiukkaa linjaansa rajoittaa kolmansien osapuolien pääsyä käyttäjien tietoihin välttääkseen näiden mahdollisen väärinkäytön.

EU päivitti tietosuoja-asetuksensa – lue täältä mitä GDPR käytännössä tarkoittaa.

 

 

Tuntuuko, että markkinoinnin maailman muutoksissa on vaikea pysyä kärryillä? Tilaa Myysletter ja pysyt ajan tasalla!