Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
bloggaaminen-on-internet-aikakauden-ammatti

Bloggaaminen on internet-aikakauden ammatti

08.04.2015

Suomalaisbloggaajien urakehitys on kuin amerikkalainen unelma: kovaa työtä tekemällä on mahdollisuus saavuttaa huikeaa menestystä. Nuoret, verkkopäiväkirjan kirjoittamista ja omien kuvien julkaisua harrastaneet bloggaajat ovat viimevuosien kuluessa kasvaneet sisällöntuotannon ja sisältömarkkinoinnin ammattilaisiksi. Urakehitys on ollut suhteellisen nopeaa: ensimmäiset blogit perustettiin Suomessa 2000-luvun puolivälissä, jolloin oma tyyli ja ”päivän asut” olivat pääosassa. Blogit toimivat tyylin esittelemisen lisäksi myös päiväkirjoina, jonne nuoret bloggaajanalut kirjoittivat omista ajatuksistaan ja mielipiteistään.

Muotitytöistä some-maailman vaikuttajiksi

Blogit saivat tasaiseen tahtiin lisää lukijoita ja suosion kasvaessa niitä perustettiin lisää. Vielä vuonna 2007 erityisesti muotibloggaajia tytöteltiin: vaikka bloggaajat Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen (9/2007) aiheeksi nousivatkin, ”muotityttöjä” pidettiin vain hauskan harrastuksen löytäneinä nuorina, jotka eivät toiminnallaan ”hetkauta muotimaailmaa pätkääkään”.

Kovalla, sinnikkäällä työllä muotitytöistä on kuitenkin kasvanut some-maailman mielipidejohtajia ja vaikuttajia, joita kymmenet tuhannet lukijat seuraavat päivittäin eri kanavissa. Muotityttöjen vanavedessä myös esimerkiksi treenaamista, ruokaa ja sisustamista käsitteleviä blogeja on perustettu hurjia määriä. Tämän hetken suosituimmat suomalaisblogit käsittelevät yleisesti kaikenlaisia lifestyle-teemoja ja muistuttavatkin jo enemmän kiiltäväkantisia aikakauslehtiä kuin verkkopäiväkirjoja.

Ammattimaisuus näkyy tekemisessä ja palkkioissa

Blogien suosion kasvaessa ja ansaintamahdollisuuksien lisääntyessä on alettu puhua bloggaamisen ammattimaistumisesta. Ammattimaistumisella tarkoitetaan ennen kaikkea tekemisen ammattimaisuutta: bloggaajat kirjoittavat kuin ammattitoimittajat, valokuvauskalusto on huippuluokkaa ja suosituimmat bloggaajat ovat jopa palkanneet itselleen henkilökohtaisen valokuvaajan. Konseptiajattelu ja brändääminen ovat arkipäivää myös bloggaamisessa: menestyneimmät blogit ovat bloggaajan omaa nimeä kantavia aikakauslehtiä, joissa käsitellään monipuolisesti lukijoita kiinnostavia aiheita. Bloggaaja on blogin päähenkilö, toimittaja, valokuvamalli ja asiantuntija, jonka sana painaa.

Ammattimaisen toimintatavan lisäksi luonnollisesti myös bloggaamisella saavutetut tienestit liittyvät bloggaamisen ammattimaistumiseen. Yhä useampi edes kohtuullisia lukijakuntia saavuttava bloggaaja kartuttaa tilipussiaan bloggaamisella: erilaiset mainosbannerit ja affiliate-linkit lienevät suurin tulonlähde useimmille.

Sisältömarkkinointi merkittävää myös bloggaajille

Sisältöyhteistyökampanjat yritysten kanssa tuovat bloggaajille suuriakin palkkioita. Suosituimmat bloggaajat elättävät itsensä pelkällä bloggaamisella. Bloggaamisen takaama toimeentulo mahdollistaa osaltaan laadukkaan ja ammattimaisen tekemisen: bloggaajilla on aikaa suunnitella, toteuttaa ja työstää laadukkaita sisältöjä, jotka herättävät niin lukijoiden kuin yhteistyökumppaneiden kiinnostuksen.

Voikin sanoa, että bloggaaminen on yksi internet-aikakauden uusista ammateista. Tähän ammattiin ei koulutusta tarvita, eikä työpaikkahaastattelun kautta pääse johtopaikoille. Bloggaajien laadukkaista, palvelevista ja tavoittavista sisällöistä pääsee kuitenkin osalliseksi blogiyhteistyötä tekemällä.

Suomalainen blogosfääri muuttuu jatkuvasti. Liikehdintä on jatkuvaa uusien blogien noustessa suosioon ja vanhojen bloggaajien siirtyessä uusiin haasteisiin. Blogosfäärin liikehdinnässä on välillä vaikea pysyä perässä. Seuraa Myyn blogeja ja pysy perillä kuinka blogosfääri muuttuu.

– Salla –