Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
Myy logo letter
ansaittu-media-pitaa-ansaita

Ansaittu media pitää ansaita

Median jaottelu omaan, ostettuun ja ansaittuun on ollut käytössä jo vuosia. Omaa mediaa vankasti edustavat verkkosivu ja tiedote ovat saaneet vahvistusta uutiskirjeestä ja erilaisista sosiaalisen median kanavista. Moni verkkosivustokin on muuttunut virtuaalisesta käyntikortista sisältöportaaliksi.

Ostetun median mahdollisuudet ovat puolestaan laajentuneet viimeisten vuosien aikana valtavasti. Twitter avasi hiljattain ovensa myös suomalaisille mainostajille ja erilaisia responsiivisia mainosmuotoja kehitetään jatkuvasti. Vaikka vain mielikuvitus (ja budjetti) ovatkin rajana sille, miten ostettua mediaa hyödynnetään, on perusperiaate edelleen sama: ostettu media on ostettua ja siten mainos.

Oma ja ostettu media muodostavat selkeän kokonaisuuden, mutta ansaittu, kolmannen osapuolen vallassa oleva media on näistä kolmesta median lajista mystisin. Parhaimmillaan ansaittu media on voimakas lausunto brändin puolesta – pahimmillaan sitä vastaan.

Ansaittu media ei ole enää toimittajien armoilla

Perinteinen, journalistisen suodattimen läpikäynyt medianäkyvyys on ansaittua mediaa klassisimmillaan. Massatiedottaminen ja lehdistötilaisuuksien järjestäminen tuntuvat kuitenkin olevan jo eilistä, eikä ansaitun median näkyvyys ole enää toimittajien armoilla. Nykypäivän ansaittua mediaa tavoiteltaessa katseet tulisikin suunnata kohti kuluttajia.

Toisten kuluttajien tuottamat verkkosisällöt, kuten suositukset, arvostelut, esittelyt, kysymykset ja vastaukset nousevat arvoon arvaamattomaan brändimielikuvaa muodostettaessa ja ostopäätöstä tehdessä. Siksi toimittajien sijaan kuluttajat ovat niitä, joihin kannattaa vaikuttaa uskottavaa ja aitoa medianäkyvyyttä hamutessa.

Kuluttajaa ei kuitenkaan voi lähestyä kuten toimittajaa: oman, omista lähtökohdista ja tarpeista rakennetun viestin yksipuolinen rummuttaminen ei saa kuluttajia jakamaan sisältöjä – kuten ei nykypäivän toimittajakaan enää herkästi reagoi perinteiseen lehdistötiedotteeseen.

Sisältömarkkinoinnilla ansaittu media haltuun

Kun brändin, tuotteen ja asiakaspalvelun pyhän kolminaisuus on kunnossa, voi ansaittua mediaa lähteä hamuamaan hyvillä sisällöillä. Kuluttajaa innostavien, kiinnostavien ja ennen kaikkea häntä palvelevien sisältöjen tuottaminen – eli sisältömarkkinointi – on oiva keino ansaitun median tavoittelemiseen. Mutta tällaiset sisällöt eivät synny pikakirjoituksena vasemmalla kädellä.

Sisältömarkkinointiin tarvitaan kohderyhmätuntemusta ja tietoa asiakkaista: Mikä on sisältöjeni kohderyhmä ja mikä kohderyhmääni kiinnostaa? Kohderyhmän läpikotaisen tuntemuksen lisäksi tarvitaan myös luovuutta: verkko on pullollaan erilaisia blogitekstejä ja ladattavia oppaita, joilla ratkeaa jos jonkinlainen ongelma.

Aidosti palvelevaa, uutta ja muista edukseen erottuvaa sisältöä täytyykin suunnitella asian vaatimalla hartaudella. Kuluttaja ei jaa omassa verkostossaan ihan mitä tahansa. Mutta juuri tässä sisältöjen hienous piileekin: jos sisältö palvelee kuluttajaa ja hän kokee sen niin hyödylliseksi, että jakaa sisällön omissa verkostoissaan. Tällöin omakin media muuttuu ansaituksi.

Nykypäivänä ansaittu media pitää ja sen voi ansaita – sisältömarkkinoinnilla. Muista siis nämä, kun tavoittelet ansaittua mediaa:

  • Kotipesä pitää olla kunnossa. Huolehdi, että brändi, tuote ja asiakaspalvelu ovat priimaa, etteivät kuluttajien negatiiviset viestit varasta huomiota sisällöiltäsi.
  • Tunne asiakkaasi, tunnista kohderyhmäsi. Tuottaaksesi kohderyhmää palvelevia sisältöjä sinun tulee tietää, mikä kohderyhmäsi on ja mikä sitä kiinnostaa.
  • Sisältömarkkinointia ei tehdä vasemmalla kädellä kiireessä. Laadukkaiden ja erottuvien sisältöjen tuottaminen vaatii taustatyötä, raakaa työtä ja suunnitelmallisuutta.

– Salla –